کد خبر: 548632
تاریخ انتشار :

واکنش یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حذف چهار صفر از پول ملی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی اقدام مثبتی است گفت: دولت نگران مسئله توهم پولی است، این اصطلاح در شرایطی که صفرها برداشته می‌شوند به کار می‌رود. مردم تصورشان این است که اگر چهار صفر برداشته شود، هزار تومان می‌شود؛ یک تومان. آنها فکر می‌کنند که این یک تومان ارزشش کم است در حالی که واقعیت این نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که نباید صفرها همه به یک باره برداشته شود، بلکه یک ممیز باید بین صفرها گذاشته شود و بعد آنها کم‌رنگ تر چاپ شوند و به مرور این اتفاق بیفتد. این باعث می‌شود توهم پولی کمتر اتفاق بیفتد.

حذف چهار صفر حس بهتری برای مردم به همراه دارد

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه وجود این تعداد صفر در پول ملی محاسبات را با دشواری روبرو می‌کند و در داد و ستد هم ارزشی ندارد، افزود که برداشتن چهار صفر از پول ملی مقدار اسکناسی که در آینده باید تولید و توزیع شود را کاهش می‌دهد، همچنان هزینه‌های کشور در بخش تولید اسکناس و سکه کاهش می‌یابد. حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: با حذف چهار صفر زمانی که ایرانی‌ها بین پول ملی و دیگر ارزها مقایسه می‌کنند، از نظر روانی برای آنها خوشایندتر است. به عنوان مثال زمانی که 100هزار معادل یک دلار است، یک احساس بی ارزش بودن پول ملی به طرف دست می‌دهد. اما وقتی 10تومان معادل یک دلار می‌شود طبعا حس بهتری به همراه دارد. وی ادامه داد که در سفرهایی که مردم به عراق و عربستان دارند، همراه داشتن پول ملی با صفر بیشتر، احساس بدی برای آنها به همراه دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این اقدام را در مجموع کار مثبتی دانست و خاطرنشان کرد: البته نباید تصور کرد که برداشتن صفرها اثری بر کاهش نرخ تورم دارد، نه این طور نیست. در واقع با اصلاح پولی با حذف چهار صفر، ریال جای خود را به تومان می‌دهد.

مجلس باید واکنش مثبتی داشته باشد

مصباحی مقدم درباره تصویب این مصوبه در خانه ملی پیش بینی کرد: من فکر می‌کنم مجلس باید به این لایحه واکنش مثبتی داشته باشد. من خودم در مجلس هفتم این پیشنهاد را دادم. همان زمان هم با رسانه‌ها در رابطه با دلایل خود برای این پیشنهاد گفت‌وگوهای زیادی انجام دادم، حالا هم معتقدم که این یک اقدام مثبت است. وی در رابطه با سابقه این اقدام در کشورهای دیگر گفت: حذف صفر از پول ملی سابقه بین‌المللی هم دارد، برای مثال آلمان بعد از جنگ جهانی دوم 14صفر را از پول ملی خود حذف کرد، در همان زمان فرانسه شش صفر را حذف کرد و 25سال قبل ترکیه هم شش صفر را از پول ملی خود حذف کرد.

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها