کد خبر: 548650
تاریخ انتشار :

واکنش آنکارا به گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره آوارگان سوری

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالله آیاز مدیرکل اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در واکنش به گزارش اخیر سازمان دیدبان حقوق بشر درباره آوارگان سوری در این کشور ادعا کرد: عملیات ما در استانبول نه برای مقابله با سوری‌های مقیم ترکیه بلکه با مهاجران غیرقانونی است!

مدیرکل اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه با اشاره به گزارش های برخی رسانه ها درباره مهاجران سوری گفت: بنا به اعلام سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه بحث اخراج مهاجران سوری اصلا مطرح نیست. مساله اصلی اعزام آنها به شهرهایی است که در آنجا ثبت نام ثبت شده اند. قصد داریم مانع شلوغی بیش از حد در استانبول شویم.

وی در این باره اضافه کرد: طی این مدت مهاجرانی از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان که به صورت غیرقانونی در ترکیه شناسایی و به مراکز استرداد یا اداره مهاجرت در استان ها منتقل شده اند. هیچ موردی از اخراج، انتقال به مراکز استرداد و بازداشت افراد یا دارای مجوز اقامت در ترکیه وجود ندارد. از آنان خواستیم که به شهرهای محل اخذ اقامت خود بازگردانند. افراد غیرمجاز نیز به اردوگاه مهاجران منتقل و ثبت‌نام آنها انجام خواهد شد.

این در حالیست که ۵ مرداد ماه، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی مسئولان ترکیه را به کوچاندن آوارگان سوری متهم کرده بود.

در این گزارش آمده بود: ترکیه، آوارگان سوری را به اجبار وادار می کند اقرارنامه هایی را امضا کنند که در آن قید شده است به طور داوطلبانه خواهان ترک این کشور و بازگشت به سوریه هستند و سپس پس از این امضا آنها را با زور از ترکیه اخراج می کند. ترکیه گمان می کند شهروندان سوری را به بازگشت داوطلبانه به کشورشان تشویق می کند اما آنها را در صورتی که موافق بازگشت به سوریه نباشند به حبس تهدید می کند.

دیدبان حقوق بشر خاطرنشان کرد که عملیات بازگرداندن اجباری و توام با زور آوارگان سوری بدین معنی است که دولت ترکیه آماده اعمال سیاست هایی است که بسیاری از آوارگان سوری را از حمایت محروم می کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها