کد خبر: 548749
تاریخ انتشار :

هشدار مخالفان به ارتش درباره حمله به تظاهرات میلیونی در سودان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نیروهای اعلامیه آزادی و تغییر در سودان امروز پنجشنبه اعلام کردند که عناصر رژیم سابق تسلیحاتی را در میان هواداران خود توزیع کرده است تا از آن برای گلوله‌باران غیرنظامیان و نیروهای وفادار نظام در جریان تظاهرات استفاده کنند. این موضوع چند ساعت قبل از آغاز تظاهرات گسترده دولت در این کشور اعلام شد.

کمیته فعالیت‌های میدانی نیروهای آزادی و تغییر سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که هدف از توزیع این تسلیحات، ایجاد خشونت و تیراندازی به غیرنظامیان و نیروهای نظامی بیان شده است.

این بیانیه تاکید کرد که این توطئه کثیف برای ایجاد خشونت در سطح گسترده دنبال می‌شود و قرار است این گروه‌ها تیراندازی به سوی غیرنظامیان و نیروهای نظامی را دنبال کنند. این اقدام برای ایجاد خشونت در این کشور دنبال می‌شود تا مسیر سرکوب انقلاب مردمی و جلوگیری از رسیدن این انقلاب به اهداف مورد نظر آن که مورد تایید توده عمومی مردم است، هموار شود.

کمیته مردمی، شورای نظامی انتقالی را مسئول کامل خشونت و کشتار و خونریزی سودانی‌ها دانست و در عین حال از مردم خواست تا در تظاهرات میلیونی ظهر امروز مشارکت داشته باشند.

دوشنبه گذشته هشت نفر از معترضان در شهر الأبیض واقع در کردفان شمالی به ضرب گلوله تک تیراندازان کشته شدند. معترضان در اعتراض به گرانی، کمبود نان و آب تظاهرات کرده بودند.

طبق گزارش وبگاه « العربی‌الجدید »، دستگاه امنیت و اطلاعات ملی سودان نیز به دستگاه اطلاعات عمومی تغییر نام داد.

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که از ‍19 دسامبر 2018 تا کنون در جریان اعتراضات این کشور 184 نفر کشته شده‌اند.

تعویق دادگاه محاکمه عمر البشیر

نخستین جلسه محاکمه البشیر که قرار بود دیروز چهارشنبه برگزار شود، به دو هفته بعد موکول شد. دادستانی سودان وی را به فساد، نگهداری ارزهای خارجی و کسب مال حرام و نامشروع متهم کرده است. تیمی متشکل از نیروهای مسلح، پلیس و دستگاه امنیتی با نظارت دادستانی در بازرسی خانه رئیس جمهوری پیشین سودان، هفت میلیون یورو، 350 هزار دلار و پنج میلیارد پوند سودان کشف کرد.

بر اساس این گزارش، مردم و احزاب سیاسی اجتماعی سودان، محاکمه علنی و شفاف البشیر را خواستار شده اند.

وی فروردین امسال در پی اعتراضات مردمی و ناآرامی‌هایی که به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان انجامید، از قدرت برکنار شد. اعتراضات مردمی سودان از 19 دسامبر 2018 (28 آذر 97) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراضات به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.

دولت البشیر سرانجام 22 فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت. اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان شدند.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها