کد خبر: 550012
تاریخ انتشار :

در گفتگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد:

صبوری: باید از رویکرد امارات در ائتلاف خلیج فارس حمایت کرد/ سیاست امارات می‌تواند همگرایی خوبی در منطقه ایجاد کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ائتلاف آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش در منقطه خلیج فارس با توجیه برقراری امنیت باعث شده است که ایران واکنش نشان دهد و آن را نادرست قلمداد کند. آمریکا با این استدلال که نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری برای عبور از تنگه هرمز امنیت لارم را ندارند از کشورهای مختلفی خواسته تا در خلیج فارس حضور داشته باشند؛ در مقابل ایران می‌گوید که حضور کشورهای غیرمنطقه‌ای در خلیج‌ فارس از هر حیث محل اشکال است زیرا تأمین امینت آب‌های خلیج فارس بر عهده کشورهای منطقه‌ای است.

سید ضیاءالدین صبوری، دبیر انجمن روابط بین‌الملل باور دارد که در وهله نخست باید امنیت کشورهای منقطه تأمین شود و کشورهای ثالث نمی‌توانند به بهانه منافع تجاری حقوق کشورهای منطقه‌ای را نادیده بگیرند. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در خصوص ائتلاف خلیج فارس با هدایت آمریکا دو نکته را باید مدنظر قرار داد؛ نخست آنکه امنیت منقطه باید درون‌زا باشد؛ به این معنی که امنیت منطقه خلیج فارس در وهله نخست باید حقوق کشورهای حاشیه خلیج فارس را تأمین کند زیرا اگر تهدیدی صورت بگیرد کشورهای منطقه‌ای ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند. حال اگر فرض کنیم که کشورهایی که در منقطه حضور ندارند به انحاء مختلف منافعشان در معرض تهدید است باید از طریق گفت‌وگو و در چارچوب قواعد بین‌المللی تهدید را مرتفع کنند نه آنکه با حضورشان در خلیج فارس تهدید جدیدی برای کشورهای منطقه ایجاد کنند. روش اخیر آمریکا مبنی بر حضور همه‌جانبه در خلیج فارس نه‌تنها باعث ایجاد امنیت نمی‌شود بلکه تنش‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که موضع متناسب اتخاذ کند و ائتلاف اخیر را نادرست بداند».

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان می‌توانند با دست‌آویز قراردادن منافع تجاری خود مانند عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های خود از تنگه هرمز ادعای حضور در منطقه را داشته باشند، اظهار کرد: «چنددهه است که ایالات متحده آمریکا و بریتانیا همین توجیه را مطرح می‌کنند در صورتی که این توجیه برای حضور آنها در منطقه خلیج فارس قابل قبول نیست. گرچه منافع اقتصادی آنها وابسته به عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری‌شان از تنگه هرمز است اما اولویت انتفاع از منافع آب‌راه تنگه هرمز با کشورهای منطقه‌ای است».

صبوری درباره نقش امارات در معادلات اخیر منطقه‌ای گفت: «امارات متحده عربی از یک مقطعی به بعد با واقعیات موجود روبه‌رو شد و رویکرد خود را تغییر داد. رویکرد اخیر امارات در راستای منافع کشورهای منطقه و منافع خودش است که این سیاست می‌تواند همگرایی خوبی را در منطقه ایجاد کند و ایران هم باید از سیاست جدید امارات حمایت کند که تا حدی این اتفاق افتاده است اما اگر امارات بخواهد با سیاست پیشین خود جلو برود، بی‌تردید باعث ایجاد تنش در منطقه می‌شود که به نفع هیچ‌یک از کشورهای منقطه نیست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها