کد خبر: 551430
تاریخ انتشار :

ابراز انزجار وزیر خارجه آمریکا نسبت به آزادی نفتکش ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از آزاد شدن نفت‌کش ایرانی گریس 1 (آدریان دریا) ابراز تأسف کرد.

وی شامگاه دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با فاکس نیوز ‌گفت:‌ «مایهٔ تأسف است که چنین چیزی روی داده است.»

پامپئو با تکرار ادعاهای قبلی مقامات آمریکا باز هم مدعی شد که اگر ایران موفق شود محموله نفت این کشتی را به‌ فروش برساند آنگاه نیروهای سپاه پاسداران «پول بیشتر، ثروت بیشتر و منابع بیشتری خواهند داشت تا کارزار ترورِ خود را ادامه دهند.»

در روزهای گذشته دولت محلی جبل‌الطارق سرانجام توقیف ابرنفتکش گریس 1 را رفع کرد و این کشتی، پیش از ظهرِ روز یکشنبه، با نام تازهٔ «آدریان دریا 1» راهی دریا شد.

داده‌های ابتدایی مسیریابی حاکی از آن است که این کشتی به سوی بندر کالاماتا در یونان می‌رود و بناست یکشنبهٔ بعد به مقصد خود برسد.

از سوی دیگر یک مقام وزارت خارجهٔ آمریکا اعلام کرد که واشنگتن «مواضع سفت و سخت» خود را دربارهٔ تهسیل حرکت این نفتکش ایرانی، به مقامات یونان و تمامی بندرگاه‌های مدیترانه اطلاع داده است.

این مقام آمریکایی گفت که کمک‌رسانی به این کشتی می‌تواند «پشتیبانی از یک سازمان تروریستی» قلمداد شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در خصوص آزادی نفتکش ایرانی در نشستی مطبوعاتی در فنلاند، افزود:‌ «به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چراکه آمریکا به‌صورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.»

نفتکش گریس‌ 1 که روز جمعه سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام آن به «آدریان دریا» خبر داد، حدود 40 روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه 14 تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌ مدت 14 روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید 30 روزه توقیف نفتکش گریس‌‌ 1 داد. سرانجام پنجشنبه بیست و چهارم مرداد، دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس 1 (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

اما رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند یک دادگاه آمریکا در واشنگتن حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.

کاخ سفید پیش از این هم سعی کرده بود از حرکت گریس 1 جلوگیری کند و پس از ناکامی در تمدید توقیف این ابرنفتکش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خدمه این نفتکش را به تحریم تهدید کرد.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها