کد خبر: 551842
تاریخ انتشار :

مقام سابق وزارت خارجه پاکستان:

غرب باید پاسخگوی حضور داعش در افغانستان باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، سمیناری با عنوان روابط پاکستان و آمریکا با حضور دیپلمات های سابق پاکستانی و کارشناسان امور سیاسی و امنیتی، به همت اندیشکده پژوهش های سیاسی اسلام آباد برگزار شد.

«ریاض کهوکار» سفیر پیشین پاکستان در آمریکا به عنوان سخنران اصلی این سمینار گفت: داعشی ها هیچ حضور سازمان یافته ای در پاکستان ندارند اما این پدیده شوم در افغانستان به وجود آمده و غربی ها باید جوابگو این وضعیت باشند.

وی اظهار داشت: ابهاماتی مبنی بر چگونگی ظهور پدیده داعش در افغانستان و یا توسط چه کسانی از از عراق و سوریه به افغانستان منتقل شدند، چگونگی فروش نفت توسط داعش در عراق یا چه کسانی با آنان همدست هستند، وجود دارد.

این دیپلمات پاکستانی افزود: هیچ خطری متوجه آمریکایی ها از سوی داعش نیست بلکه آنان می دانند که این تروریست ها از کجا به افغانستان منتقل شده اند.

وی گفت: حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز اظهار داشت که داعش توسط غربی ها به این کشور منتقل شده است.

ریاض کهوکار با اشاره به سیاست های یک بام و دو هوای کاخ سفید در قبال اسلام آباد، افزود: آمریکایی ها در قبال بهبود روابط با پاکستان، از این کشور انتظاراتی فراوانی دارند، مانند موضوع افغانستان که اگر اسلام آباد بنا بر خواسته واشنگتن عمل نکند، ممکن است با مجازات روبرو شود.

وی تاکید کرد: پاکستان علی رغم یک متحد نزدیک آمریکا، متحمل مواضع سرسختانه و اظهارات تند از سوی دونالد ترامپ است، بنابراین دولتمردان پاکستانی به جای رویکرد احساساتی در قبال روابط با آمریکا، باید مبنای روابط کاری با واشنگتن را توسعه دهند.

سفیر پیشین پاکستان در چین و هند اظهار داشت: دلیل اصلی علاقه آمریکایی ها به خاورمیانه رابطه بسیار نزدیک آنان با رژیم صهیونیستی است و از سوی دیگر هر سند امنیتی که طی سال های اخیر در آمریکا تنظیم شد، در آن چین را به عنوان تهدید بزرگ تلفی کرده و به ترتیب روسیه، کره شمالی و ایران نیز به عنوان تهدیدهای پیش روی آمریکا معرفی شده اند.

وی تاکید کرد که آمریکایی ها در بحث گروه FATF نیز نقش منفی علیه پاکستان داشته اند با این حال آینده روابط دو کشور بیشتر بستگی به میزان تحولات در افغانستان و نتایج تلاش های فعلی برای برقراری صلح در این کشور دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها