کد خبر: 552716
تاریخ انتشار :

مهم/ پایان ممنو‌ع التصویری خاتمی ؛ از فارس و تسنیم تا اعتماد

مهم/ پایان ممنو‌ع التصویری خاتمی ؛ از فارس و تسنیم تا اعتماد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ممنوع التصویری واژه‌ای آشنا برای اهالی رسانه است، واژه‌ای که شاید با نگاهی بعد از حوادث سال 88 بیشتر درفضای سیاسی کشور شنیده شد. سید محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات که از سال 76 تا 84 در ساختمان سفید پاستور بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده بود، سالهاست در رسانه‌ها ممنوع‌التصویر شده و به گفته برخی حتی ممنوع القلم و حتی ممنوع الخروج نیز هست.

به گزارش نامه نیوز، با سخنان محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه‌قضاییه در اسفند 94 مبنی بر اینکه "ممنوع التصویری خاتمی مستند به مصوبه شورای امنیت ملی است"، حجت بر رسانه‌ها تمام شد که اجازه انتشار تصویر سید محمد خاتمی و حتی در مواردی به کار بردن نام وی را نیز ندارند و تذکرات قوه قضاییه به رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های اصلاح طلب در این ارتباط حکایت از این ماجرا دارد. این سخنان محسنی اژه ای که چند بار دیگر نیز بر آن تاکید کرد، هیچوقت مورد تایید شورای امنیت قرار نگرفت. در هر حال رسانه های داخلی عموما از انتشار اخبار مربوط به خاتمی اجنتاب می کردند و رسانه‌های اصلح طلب مجبور شدند برای انتشار اخبار محدودی از او، از عکس دست‌هایش استفاده کنند، دست‌هایی که حالا به اندازه صورت رئیس جمهور پیشین، تداعی‌گر چهره اوست.

اعتراض‌‌ها به ممنوع التصویری یک رییس جمهور

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس که خواهرزاده خاتمی است، همان زمان در مورد ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان بودن او گفت: ابتدا باید مجرمانه بودن فرد از نظر حقوقی مشخص شود و سپس برایش مجازاتی تعیین شود. تابش ادامه داد: براساس اصل 36 قانون اساسی، حکم مجازات و اجرای آن فقط باید از طریق دادگاه صالحه و قانونی باشد که این امر به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها معروف است. وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد رییس دولت هشتم، دادگاهی تشکیل شده است یا خیر؟ اظهار داشت: من کاملا رد می‌کنم که دادگاهی در این راستا تشکیل شده باشد، نه قراری صادر شده و نه ابلاغی انجام گرفته است. وی گفت: خوب نیست که مسوولان دستگاه قضا در جاهایی که قوانین شفافی وجود دارد، این‌گونه اظهارنظر کنند، این خلاف قانون اساسی است.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز به ادامه این روند اعتراض داشت و می‌گفت ممنوع‌التصویری خاتمی جواب معکوس داده است.

روحانی هم وجود مصوبه را تکذیب کرد

ادامه این ممنوعیت‌ها در حالی بود که حسن روحانی رییس جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی نیز هست در یک نشست خبری اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در خصوص ممنوع التصویری سید محمد خاتمی نداشته است، هرکسی چنین مطلبی را گفته مجرم است و باید به جرمش رسیدگی شود.

برخی مصونیت داشتند!!

این سخت گیری‌ها درحالی بود که همچون برخی از موارد دیگررسانه های اصولگرا و صدا و سیما مصون از این ادعای قانونی بودند و در تحلیل وقایع سال 88 عکس سید محمد خاتمی را منتشر می‌کردند بدون آنکه کسی مانع آنها شود و یا اخطار قانونی به آنها داده شود . نمونه این ادعا خبرگزاری فارس در تصویری از مراسم ختم پدر سید مصطفی تاجزاده تصویر محمد خاتمی را به صورت واضح منتشر کرد که برخی از کاربران این مساله را به معنای پایان ممنوع التصویری خاتمی دانستند.

یا تسنیم بر روی جلد شماره‌ی پی‌دی‌اف روزنامه‌ی خود از عکس خاتمی استفاده کرد.

تغییر رویه رسانه های اصولگرا سوال برانگیز شد، به طوری که نماینده یکی از رسانه ها در نشست با سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع التصویری پرسید و پاسخ شنید که شورا هیچ زمان مصوبه ای در این خصوص نداشته است و اگر نگران هستید باید از قوه قضاییه بپرسید. سوالی که روز گذشته از غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضا پرسیده شد و اسماعیلی توپ را به زمین شورای عالی امنیت ملی فرستاد. شاید همین پاسکاری باعث شد یک رسانه اصلاح طلب طلسم را بشکند.

حال بعد از گذشت 10 سال از وقایع سال 88 امروز اعتماد روزنامه رسمی اصلاح طلب با انتشار تصویری از جلسه دیشب مجمع روحانیون مبارز عکسی از سید محمد خاتمی منتشر کرد که بازتاب زیادی در میان اهالی رسانه داشت و خیلی ها آن را نشان چرخش سیاست ممنوع التصویری سید محمد خاتمی تعببر کرده اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها