کد خبر: 552754
تاریخ انتشار :

اردوغان: سوخو روسیه به جای اف-35 آمریکایی خواهیم خرید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد امروز (پنجشنبه)‌ در خصوص مسائل مختلفی از جمله ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه با همکاری آمریکا و درباره خرید جنگنده‌های روسی به جای جنگنده آمریکایی سخن گفت.

اردوغان در خصوص توافق با واشنگتن برای تشکیل منطقه امن در شمال سوریه، آن را «اقدامی صحیح» توصیف کرد که «آنکارا هرگز اجازه به تعویق افتادن آن را نخواهد داد».

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از روسیه، توضیح داد: «توافقی که با ایالات متحده به آن رسیدیم، گامی صحیح در راستای ایجاد یک منطقه امن و پاکسازی شبه‌نظامیان کُرد (YPG) از منطقه شرق رودخانه فرات است».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با باین اینکه شبه‌نظامیان کُرد سوری فقط تظاهر می‌کنند که در حال عقب‌نشینی از مناطق نزدیک به مرز ترکیه هستند، اظهار داشت: «فقط تعداد کمی از آنها واقعا عقب‌نشینی کرده‌اند... ما هرگز اجازه نمی‌دهیم کرانه شرقی فرات به پایگاه امنی برای تروریست‌های ی.پ.گ تبدیل شود».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه هر نوع تاخیر یا تعویق در اجرای طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه غیرقابل قبول است، افزود:‌«ما هرگز تاخیری شبیه چیزی که در [توافق] منبج اتفاق افتاد را نمی‌پذیریم. فرایند [منطقه امن] باید با سرعت پیش برود».

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از آغاز به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه خبر داد. ( جزئیات بیشتر )

اردوغان با تکرار مجدد انتقادات از حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی ایالات متحده از شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه طی سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، تاکید کرد: «آمریکا باید خودش را از این تروریست‌ها فاصله دهد».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جنگنده‌های روسی «سوخو-57» و «سوخو-35» گزینه‌های جایگزین ترکیه برای جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» هستند، گفت: «چرا نباشد؟ ما برای هیچ چیز به آنجا (روسیه) نرفتیم!».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره تنش‌های اخیر با آمریکا بر سر موضوع خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» و تحریم فروش اف-35 به آنکارا گفت: «ترکیه فقط بازاری برای فروش جنگنده‌های اف-35 نیست، بلکه یکی از تولیدکنندگان آن است».

اردوغان صراحتا تاکید کرد: «اگر آمریکا [جنگنده‌های اف-35] را تحویل ندهد، ما قطعا جنگنده‌های سوخو-35 و سوخو-57 را به عنوان گزینه‌های جایگزین در نظر می‌گیریم».

اردوغان چند روز پیش با اشاره به احتمال ورود قریب‌الوقوع نظامیان ترکیه به حریم منطقه امن در شمال سوریه، هشدار داده بود: «تمام پرسنل [ارتش] خودروهای زرهی در مرز هستند. ما در موقعیتی هستیم که هر کاری را در هر لحظه‌ای [که بخواهیم] می‌توانیم انجام دهیم. اگر لازم باشد عملیات دیگری را برای پاکسازی تروریست‌ها از مرز خود انجام می‌دهیم».

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. در مورد ترکیه نیز آمریکا هشدار داده بود نه تنها تحویل مابقی جنگنده‌های اف-35 به ترکیه را تعلیق می‌کند بلکه از برنامه تولید مشترک این جنگنده نیز کنار می‌گذارد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها