کد خبر: 554761
تاریخ انتشار :

ابطحی: نزدیکی و آشتی سعودی‌ها با سوریه دست نیافتنی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سیدمحمدجواد ابطحی در خصوص اظهارات وزارت خارجه عربستان مبنی بر تلاش برای برقراری روابط با سوریه، گفت: برقراری این روابط منافع مادی برای عربستان دارد، از سوی دیگر سعودی‌ها نمی‌خواهند سلطه خود را در میان کشورهای عربی از دست دهد.

نزدیکی و آشتی سعودی‌ها با سوریه دست نیافتنی است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سعودی‌ها همچنین به دنبال افزایش سرمایه گذاری هستند تا در سوریه اثرگذار باشند، عربستان در چند سال اخیر و در دوران جنگ سوریه نتوانست از راه‌های سیاسی و نظامی فضایی برای خود در این کشور باز کند.

وی افزود: از سوی دیگر عربستان با برقراری روابط با سوری‌ها به دنبال تثبیت موقعیت خود در میان اهل تسنن است زیرا آنها نتوانستند از راه نظامی سوریه را تصاحب کنند بنابراین به راهکارهای اقتصادی روی آوردند.

ابطحی معتقد است: این روابط ممکن است به سوریه آسیب بزند، لذا به نظر می‌رسد که سوری ها نباید به دشمن خونی خود امتیازی بدهند البته تحولات و موضع‌گیری‌های سوریه نشان می‌دهد که چنین نزدیکی و آشتی همچنان دست‌نیافتی است.

حاکمان عربستان به دنبال کاهش نفوذ ایران در سوریه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: حاکمان عربستان معتقدند احیای احساسات ملی‌گرایی عربی در سوریه ممکن است به کاهش نفوذ ایران در آنجا بینجامد لذا با احیا سفارت خود در دمشق می‌خواهند در روابط خود با سوری‌ها تجدیدنظر کنند که البته به نظر می‌رسد این تجدیدنظر ظاهری باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سوریه همواره به عنوان سدی در برابر زیاده‌خواهی‌های سعودی در جهان عرب ایستاده است و بحران سال‌های اخیر در سوریه موجب شد تا سعودی‌ها فضا را برای خود بازتر ببینند لذا امروز که امنیت در سوریه پایدار شده است، عربستان می‌خواهد با برقراری روابط صوری و در ظاهر اقتصادی حوزه نفوذ خود را گسترده‌تر و جوامع عرب را با خود همراه کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها