کد خبر: 554878
تاریخ انتشار :

وزیر سعودی در پی حملات خبر داد: توقف ۵۰درصدی تولید نفت عربستان!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اذعان وزیر سعودی به توقف 50 درصدی تولید نفت عربستان/ اتهام‌زنی‌ بی‌اساس آمریکایی‌ها علیه ایران

به گزارش نامه نیوز و به نقل از واس، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی، بامداد امروز ــ یکشنبه ــ اعلام کرد حملات به تأسیسات شرکت آرامکو در «بقیق» و «خریص» روند تولید نفت خام شرکت حدود 5.7میلیون بشکه در روز یعنی معادل حدود 50 درصد تولید کشور را متوقف کرد.

وزیر انرژی سعودی افزود، این حملات همچنین به توقف تولید مقادیری گاز همراه در حدود 2 میلیارد فوت‌مکعب در روز شد که برای تولید 700 هزار بشکه از مایعات گاز طبیعی استفاده می‌شد و متعاقب آن تولید گاز طبیعی در حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

عبدالعزیز بن سلمان در عین حال خاطرنشان کرد که عربستان قادر خواهد بود بخشی از کسری تولید را از محل ذخایر نفتی خود جبران کند.

وی همچنین تأکید کرد، این حملات هیچ‌گونه تأثیری بر تولید برق و آب از سوخت نگذاشته و بازارهای محلی سوخت همان روال قبل را دارند. به‌گفته این وزیر سعودی، حملات روز گذشته هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است و شرکت آرامکو در حال ارزیابی اثرات این حمله بوده و طی 48 ساعت آینده اطلاعات متعاقب و به‌روزرسانی‌شده درباره این اتفاق را اعلام می‌کند.

این وزیر سعودی با بیان این‌که حملات پهپادی روز گذشته در ادامه عملیات نیروهای یمنی علیه تأسیسات نفتی در عربستان بوده است، مدعی شد که این «حملات تروریستی تنها تأسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه همچنین تهدیدی علیه اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود».

پیش از این خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داده بود که حملات پهپادی سنگین به تأسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی به حدود 50 درصد از تولید روزانه این کشور آسیب وارد کرده است؛ یعنی حدود 5 میلیون بشکه در روز که معادل 5 درصد از کل نفت عرضه‌شده به بازارهای جهان در روز است.

بلومبرگ افزود، شرکت آرامکوی عربستان انتظار دارد بخش اعظم تولید نفت طی چند روز آینده از سر گرفته شود.

همزمان برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش ناگهانی بهای نفت تا حدود 10 دلار در هر بشکه خبر داده‌اند.

در همین حال، ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، «شیلین هینز» سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، به‌دنبال حمله به تأسیسات نفتی عربستان، ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم از ذخایر اضطراری نفتی خود برای جبران کمبود عرضه نفت به بازار جهانی استفاده کند.

این سخنگو تصریح کرد، «ریک پری» وزیر انرژی ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم از منابع نفتی استراتژیک نفت کشور برداشت کرده تا از هرگونه اختلال در بازارهای نفت در نتیجه این حملات تروریستی به تأسیسات نفتی سعودی جلوگیری شود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز بدون سند و مدرکی، ایران را مسئول حملات پهپادی روز گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده و مدعی شده است نشانی از این‌که این حملات از خاک یمن روی داده باشند در دست نیست.

پامپئو در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد: ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تأمین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد».

در ادامه همین اتهام‌زنی‌های بی‌اساس آمریکا علیه ایران درباره حملات پهپادی روز شنبه به تأسیسات نفتی سعودی، «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در توییتر مدعی شده است «ایران از حوثی‌هایی حمایت می‌کند که امروز به تأسیسات نفتی عربستان حمله کردند، گواهی دیگر بر اقدامات ایران برای آشوب در منطقه. ایران به‌دنبال صلح نیست. آنها به‌دنبال سلاح هسته‌ای و تسلط بر خاورمیانه هستند».

لیندسی در این اظهارات گستاخانه و جنگ‌طلبانه خود نوشت: «هم‌اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک‌آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را به‌روی میز قرار دهد».

از سوی دیگر، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن طی بیانیه‌ای، حملات پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی را عمیقاً نگران‌کننده خوانده است.

گریفتیس با بیان این‌که تشدید اقدامات نظامی در این منطقه بسیار خطرناک است، از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواسته که خویشتن‌داری کنند.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها