کد خبر: 555620
تاریخ انتشار :

روزنامه اسرائیلی هاآرتص: چرا اسرائیل با مذاکره آمریکا و ایران مخالف است؟

روزنامه اسرائیلی هاآرتص: چرا اسرائیل با مذاکره آمریکا و ایران مخالف است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه اسرائیلی هاآرتص: چرا اسرائیل با مذاکره آمریکا و ایران مخالف است؟

به گزارش نامه نیوز، ظاهرا ترامپ دوست دارد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ دست پیدا کند. رهبران ایران نیز نگران وضعیت اقتصاد خود هستند.

اما نباید انتظار داشته باشیم که بن بست دیپلماتیک کنونی به این راحتی خاتمه پیدا کند. ملاحظات سیاسی در داخل دو کشور مانع بزرگی در مقابل از سر گیری مذاکرات محسوب میشوند. تشدید تنش در منطقه نیز روابط بین تهران و واشنگتن را وخیم تر کرده است.

در حال حاضر به نظر میرسد که رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل بیشتر از همه نگران دیدار ترامپ با روحانی هستند. اسرائیل مهم ترین دشمن کنونی ایران و گروه نیابتی اش در لبنان یعنی حزب الله است.

دونالد ترامپ و حسن روحانی تفاوت های بنیادی با یکدیگر دارند. ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید سابقه سیاسی نداشت و از جهان املاک و تلویزیون وارد دنیای سیاست شد. اما حسن روحانی بعد از چندین دهه فعالیت در تشکیلات سیاسی به قدرت رسید. او پیش از ورود به کاخ سعد آباد به عنوان نماینده مجلس، دبیر شورای امنیت ملی و دیپلمات هسته ای ایران انجام وظیفه کرده بود.

علاوه بر این، دو رهبر از لحاظ سطح اختیارات در جایگاه های متفاوتی قرار دارند. ترامپ مطابق با قانون اساسی آمریکا می تواند به عنوان فرمانده کل قوا با ایرانی ها مذاکره کند.

اما یکی از موانع مهم در مقابل مذاکرات عدم اعتماد دو کشور به یکدیگر است. هفته گذشته نخست وزیر اسرائیل در یکی از کنفرانس های خبری خود ادعا کرد که ایرانی ها در حال انجام آزمایش های هسته ای در یک سایت مخفی در نزدیکی شهر آباده بوده اند. در سال 2012 گزارش هایی در مورد ساخت یک سیستم ضد موشکی 300 میلیون دلاری در نزدیکی آباده منتشر شده بود.

ترامپ سال گذشته کشورش را از توافق هسته ای برجام خارج کرد. کمپین فشار او باعث افزایش بی اعتمادی رهبران ایران به واشنگتن شد. ظاهرا آن ها تصور می کنند که هدف واقعی دولت ترامپ سرنگون کردن جمهوری اسلامی است.

علاوه بر این، تهران همچنین در حال پشتیبانی از گروه های نیابتی خود در منطقه است. محمودی علوی، وزیر اطلاعات ایران در ماه های اخیر ملاقات های مهمی را برای پیشبرد اهداف منطقه ای کشورش برگزار کرده است. برای مثال، او در ماه آوریل با نماینده گروه های فلسطینی در دمشق دیدار کرد.

شبه نظامیان حوثی در یمن نیز بخشی از اصطلاحا محور مقاومت ایران هستند. علی حجازی، فرمانده نیروی هوافضای نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این هفته در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «ما قطعا به فلسطینی ها، لبنان و برادران یمنی خود کمک میکنیم. ما طرفدار مظلومین هستیم و آن ها اکنون به یک ائتلاف تبدیل شده اند».

شبکه العالم ایران درست چند ساعت بعد از حملات 14 سپتامبر علیه عربستان شورشی های حوثی را به عنوان یکی از عناصر مهم محور مقاومت تحت هدایت ایران توصیف کرد. مجری شبکه گفت که اعضای این محور در بالاترین سطوح عملیاتی با یکدیگر همکاری می کنند.

اخیرا یکی از نماینده های ارشد حوثی ها در تهران با رهبر ایران دیدار کرد. در این ملاقات در واقع حوثی ها وفاداری خود با آیت الله خامنه ای را اعلام کردند.

در ماه ژوئن حوثی ها مسئولیت حمله پهپادی به خط لوله نفتی عربستان را بر عهده گرفته بودند. اما مقامات آمریکایی بعدا به این نتیجه رسیدند که پهپاد از داخل خاک عراق به سمت عربستان هدایت شده است. این هفته دوباره شاهد حملات موشکی و پهپادی علیه تاسیاست نفتی عربستان بودیم. حوثی ها دوباره مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که مطابق با تصاویر ماهواره ای این حملات از داخل خاک ایران نشات گرفته اند.

دولت نتانیاهو نگران کاهش فشار و تحریم های اقتصادی علیه تهران است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در هفته های اخیر یک بسته اعتباری 15 میلیارد دلاری را برای بازگرداندن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره پیشنهاد کرده بود. اما اسرائیلی ها نگرانند که دلارهای پاریس در نهایت به دست رهبران حزب الله برسد. تحریم های آمریکا ضربه بزرگی به سازمان حزب الله وارد کرده است. دبیر کل حزب الله اخیر تایید کرده بود که از لحاظ مالی در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند.

در سال های گذشته ایران در حال تلاش برای انتقال فناوری ساخت موشک های هدایت شونده به حزب الله بوده است. به همین خاطر رهبران اسرائیل خواستار مقابله جامعه بین المللی با گروه های نیابتی تهران شده اند. در شرایط کنونی اسرائیل پروژه موشکی حزب الله را حتی خطرناک تر از برنامه هسته ایران می داند.

حملات اخیر علیه عربستان نیز به پیشبرد اهداف اسرائیل کمک خواهند کرد. عربستان و اسرائیل میتوانند قدرت های غربی را برای مقابله با جاه طلبی های منطقه ای ایران تحت فشار قرار دهند.

با توجه به شرایط کنونی احتمال دیدار ترامپ با روحانی ضعیف به نظر می رسد. مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که تنها در صورت برداشته شدن تحریم های اقتصادی به میز مذاکره باز میگردند. حملات اخیر علیه عربستان نیز نشان می دهند که ظاهرا ایرانی ها امیدی به موفقیت دیپلماسی ندارند.

حتی در صورتی که ترامپ و روحانی راهی برای دیدار با یکدیگر در نیویورک پیدا کنند، بن بست دیپلماتیک کنونی به این راحتی پایان نخواهد یافت.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها