کد خبر: 555885
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز بررسی کرد:

اخبار فوق محرمانه از نیویورک؛ ایران و آمریکا در آستانه یک توافق

اخبار فوق محرمانه از نیویورک؛ ایران و آمریکا در آستانه یک توافق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ماجرا با توئیت حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی آغاز شد. او در حساب شخصی خود نوشت: «رئیس‌جمهور در آستانه انجام مأموریتی دشوار ازجانب ملت ایران است؛ مأموریتی شاید دشوارتر از همیشه. خالصانه محتاج دعایتان هستیم تا عزت، حکمت، حکمت و مصلحت چراغ راهمان باشد».

اخبار فوق محرمانه از نیویورک؛ ایران و آمریکا در آستانه یک توافق جدید/ این گزارش در حال تکمیل است

مهدی محمدی، تحلیلگر سیاسی که معمولا خبرهای مهمی از موضوع هسته‌ای منتشر می‌کند هم در توئیتر خود نوشت: «در آستانه یک توافق بسیار بد قرار داریم؛ مگر اینکه آقای روحانی از تجربه برجام چیزی آموخته باشد».

اخبار فوق محرمانه از نیویورک؛ ایران و آمریکا در آستانه یک توافق جدید/ این گزارش در حال تکمیل است

این سخنان وقتی با اظهارات اخیر عراقچی در گفت‌وگو با ایندیپندنت همراه می‌شود می‌تواند یک مفهوم مهم یعنی احتمال توافقی مهمی را به دست بدهد. عراقچی در این مصاحبه گفته است: «اگر ترامپ به توافق هسته‌ای بازگردد، ما در چارچوب نشست 1+5 با آمریکا دیدار خواهیم کرد».

گزارش روزنامه خراسان هم در تکمیل این پازل خالی از وجه نیست. به ادعای این روزنامه یک «منبع آگاه» گفته است: «هم‌زمان با برگزاری اجلاس جی7 در فرانسه، طرف‌های فرانسوی با تهران تماس می‌گیرند و این خبر را می‌دهند که ترامپ با کلیات طرح ماکرون موافقت کرده است. بعدازآن بود که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تماس می‌گیرد و از وی دعوت می‌کند تا به بیاریتز بیاید. البته لودریان این پیشنهاد را هم مطرح می‌کند که با حضور ظریف، منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و خودش جلسه‌ای در بیاریتز تشکیل تا فرمولی برای اجرایی‌شدن طرح فرانسه تدوین شود. پیشنهاد لودریان با مخالفت ظریف روبه رو می شود بنابراین وزیر خارجه فرانسه می‌گوید در جلسه‌ای بدون منوچین و با حضور وزیر اقتصاد فرانسه بحث و نتیجه را ما به منوچین اعلام می کنیم». وی ادامه می دهد: «پس از این تماس‌ها و مشورت‌های معمول با رئیس‌جمهوری، تصمیم گرفته می‌شود تا این سفر صورت بگیرد البته روحانی این شرط را هم با ظریف مطرح می‌کند که نباید به هیچ‌عنوان به صورت عمدی یا تصادفی گفت‌وگو یا تماسی میان هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی برقرار شود. در تماس با فرانسوی‌ها این شرط مطرح شد و آنها هم تضمین دادند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد».

این منبع آگاه همچنین به اتفاقات در بیاریتز هم می‌پردازد و می‌گوید: «در بیاریتز و در راستای همین تضمین بود که هیئت ایرانی به ساختمان شهرداری شهر کوچک بیاریتز که با هتل محل اجلاس جی7 فاصله داشت برده شدند و همه ملاقات ها و رایزنی ها در ساختمان شهرداری صورت گرفت. شهردار بیاریتز اتاق خودش را در اختیار دو هیئت ایرانی و فرانسوی قرار داد و از این که وزیر خارجه ایران به همراه وزیران خارجه و اقتصاد فرانسه و به‌ویژه رئیس جمهور این کشور در اتاق او مشغول گفت وگو و مذاکره هستند بسیار خوشحال و هیجان‌زده شده بود. پس از استقرار هیئت ایرانی در ساختمان شهرداری، امانوئل ماکرون شخصا به دیدار ظریف آمد. آنجا هنوز شرط ترامپ برای دیدار با روحانی مطرح نبود اما وقتی ماکرون وارد جلسه با طرف ایرانی شد، گفت: الان در جمع سران جی 7 بودم و اعلام کردم که می خواهم به دیدار ظریف بروم. ترامپ آنجا بود و به من گفت من هم برای دیدار با ظریف می آیم، به او پاسخ دادم ایران تضمین گرفته که دیداری نباشد. سپس ماکرون به شوخی رو به ظریف کرد و گفت: اگر می خواهی الان زنگ بزنم تا ترامپ بیاید؟ که ظریف هم مخالفت کرد».

این منبع آگاه در پایان اظهار کرد: «ماکرون گفت آخرین تحول این است که ترامپ حاضر شده در جلسه 1+4 بیاید. البته پاسخ ما نیز منفی بود و شرط گذاشتیم که اول رفع همه تحریم‌ها و بازگشت به برجام و سپس حضور ترامپ در جمع 1+4».

همچنین کریستیان امانپور مجری مصاحبه با ظریف در توئیتر خود نوشت كه ظریف گفته است روحانی حاضر است با ترامپ دیدار كند مشروط به آنكه ترامپ شرایطی را فراهم كند تا تمام تحریم‌ها در مقابل بازرسی فراگیر لغو شود. این سخن امانپور در كنار گزاره‌های دیگر از جمله صحبت‌های عراقچی و آشنا و باتوجه به اقدامات اخیر ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای یافتن راهكاری به منظور حل مناقشه میان ایران و آمریكا نشان می‌دهد كه سفر روحانی به آمریكا احتمالا دارای نتایجی خواهد بود. در نهایت این مدعا را ربیعی، سخنگوی دولت كامل كرد كه گفت دلیل سفر رئیس‌جمهور به آمریكا برای احقاق حقوق ملت ایران است. حال باید دید كه در وهله نخست آیا ایران و آمریكا می‌توانند به توافقی منصفانه برسند و از سوی دیگر آیا این توافق با دیدار روحانی و ترامپ انجام می‌شود؟

-------------------------------------------------

تایید خبر امان پور توسط ظریف؛ ایران به آمریکا پیشنهاد تعهد متقابل تا 2023 داد

ظریف ساعاتی پیش با توضیح درباره توییت کریستین امان‌پور خبرنگار سی ان ان که درباره احتمال دیدار روحانی و ترامپ بود، از پیشنهاد ایران درباره لغو تحریم‌های مجلس آمریکا در ازای پذیرش پروتکل الحاقی در مجلس ایران خبر داد.

وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی الف در این باره نوشت: ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل ۲۰۲۳ را در برجام داده است.

به گفته ظریف، در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب 1+5 صورت خواهد گرفت.

حرف رسمی من در مصاحبه به زودی پخش خواهد شد.

توییت کریستین امان‌پور درباره اظهارات ظریف در زمینه دیدار «روحانی و ترامپ»، با واکنش‌های انتقادی در فضای مجازی روبرو شده بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها