کد خبر: 555942
تاریخ انتشار :

افراط و تفریط از آسیب‌های جدی حوزه‌های علمیه است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وی عصر دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درقم اظهار داشت: درعمق وجدان نسل جوان کشور و دنیا سئوال های زیادی است که روحانیت باید برای آنها جواب های صحیحی داشته باشد.

وی یادآور شد: امروز به لطف پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه زمینه خوبی برای درک این مسائل و همچنین استقبال از سئوال کنندگان وجود دارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم گفت:‌ جوانان خیال نکنند که نیم قرن گذشته و یا اندکی بیشتر از آن نیز همین حال و هوا در حوزه ها وجود داشته است.

وی افزود: در آن زمان نسبت به سخنان و مطالب که از سوی حضرت امام راحل مطرح می شد، واکنش های افراط و تفریط گونهای وجود داشت، به نحوی که گروهی لیوانی که فرزند امام در آن آب خورده بود را نجس میدانستند و درمقابل گروهی دیگر نیز در درس اخلاق امام از شدت گریه بیهوش میشدند. بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز به همین علت درسهای فقه و اصول را جایگزین اخلاق و فلسفه نمودند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به شبهه هایی که دردانشگاه ها مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه نیروی انسانی کافی برای پاسخگویی به این شبهات وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود مشکلات و گرفتاری درجامعه را از سنتهای الهی و روشی برای امتحان بندگان از سوی خداوند متعال عنوان کرد و افزود: تجار و اقتصاددانان باید برای رفع این مشکلات پیشگام باشند، و این گونه نباشد پولها را به بانک های لوکزامبورگ و سوئیس انتقال دهند، و یا خدایی نکرده کسانی هم که پست و مقامی به دست آوردند، پولی را برای خود و یا خانواده شان در آمریکا ذخیره کنند.

وی با بیان اینکه برغم همه مشکلات کشور ، شرایط اقتصادی امروز جامعه در مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است، گفت: درآمریکا که ثروتمندترین کشور جهان است هر روز تعدادی از مردم به علت فقر و گرسنگی دست به خودکشی می زنند، و در انگلستان نیز آمار خودکشی بویژه در میان سربازان به صورت روزانه درحال افزایش است.

وی تصریح کرد: مردم ایران در ایام عزاداری امام حسین (ع) با وجود فقر و گرفتاری در صحنه حاضر شدند و اطعام دادند، و این حاکی از معرفت آنان به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است.

آیت الله مصباح یزدی دربخش دیگری از سخنان خود همچنین تنظیم و اجرای قوانین دینی را از وظایف و مسئولیت مجلس شورای اسلامی و دولت دانست و گفت: نباید به مسائل دینی مانند حجاب و عفاف بی‌تفاوت باشیم، چون اینکار همان سکولاریسم و جدا نمودن دین از ابعاد و شئونات مختلف زندگی می‌باشد.

وی احصا عوامل تهدید کننده اسلامیت جامعه و تلاش برای شناسایی کمبودهایی که برای شناخت دقیق اسلام وجود دارد را از وظایف مهم روحانیت برشمرد و گفت: اگر جلوی فسادی که درحال گسترش در جامعه است را نگیریم، درنزد خدا مسئول هستیم و مهمترین چیزی که میتواند در انجام این وظایف و تداوم آن نقش داشته باشد نیت پاک و خالصانه است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها