کد خبر: 556199
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

فریدون مجلسی: مذاکره‌ای میان روحانی و ترامپ رخ نخواهد داد/ آمریکا خواهان حفظ وضع موجود است

فریدون مجلسی: مذاکره‌ای میان روحانی و ترامپ رخ نخواهد داد/ آمریکا خواهان حفظ وضع موجود است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وقتی حسن روحانی سخن از طرح صلح به میان آمد بعضی تحلیل‌ها به این سمت رفت که ممکن است در راستای این سیاست توافقی جدید میان ایران و کشورهای غربی و مشخصا آمریکا شکل بگیرد. این حالت البته با سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل قدری در ابهام است زیرا ترامپ در سخنانش به تندی علیه دولت ایران تاخت. با این‌وجود برخی باور دارند کهسفر اخیر روحانی به نیویورک آخرین فرصت برای دو طرف ماجراست تا بتوانند از طریق دیپلماتیک به یک نتیجه مشترک برسند.

فریدون مجلسی، است، کارشناس مسائل بین‌الملل باور دارد که دولت باید انحاء مختلف تحریم‌ها را رفع کند. او به «نامه‌نیوز» گفت: «روحانی به اتکاء رأی مردم و وعده رفع تحریم‌ها وظیفه دارد با استفاده از تمام ابزراهای دیپلماتیک باعث برطرف‌شدن تحریم‌ها شود تا بتواند منافع ملی در بستری امن فراهم کند. او اکنون موضوعی به نام بسته صلح را مطرح کرده است و معلوم نیست که مأمویت این بسته صلح به کشورهای منطقه مربوط است یا کشورهای غربی. این درحالی است که کشورهای غربی به انضمام روسیه در قبال ایران مواضع تقریبا مشابهی دارند».

این دیپلمات پیشین ایران درباره خواسته ایران مبنی بر اجرای بی کماکاست برجام توسط امضاکنندگان آن گفت: «کشورهای غربی آرزوی حل مشکلات ایران را ندارند؛ بنابراین اینکه ما مذاکره را منوط به یک شرایط لایتغیر کنیم، ممکن است باعث بسته‌شدن درهای مذاکره شود. حقیقت این است برخی نیروها که از ابتدا با برجام مخالف بودند نیز باعث بی‌اثر شدن برجام شدند. یعنی آنکه فقط آمریکا نبود که از اجرای برجام سرباز زد بلکه اقدامات تندی که برخی افراد در کشور کردند و مواضع غیردیپلماتیکی که گرفتند اوضاع را آشفته کرد. تحریم‌های آمریکا ضربه مهمی بر بدنه اقتصادی کشور وارد کرده است و ادامه چنین وضعیتی نگران‌کننده است. البته با ارزیابی مواضع دو طرف امید چندانی به حل موضوع از طریق مذاکره وجود ندارد».

مجلسی ادامه داد: «اگر مواضع دو طرف یعنی ایران و آمریکا به شکل کنونی باشد نه اکنون که در آینده نیز مذاکره‌ای میان رئیس‌جمهور ایران و آمریکا رخ نخواهد داد. آمریکا در حال حاضر خواهان حفظ وضع موجود یعنی جنگ اقتصادی با ایران و جنگ فرسایشی نظامی در سوریه، لبنان، عراق و یمن است تا با ادامه این وضعیت به خواسته‌های خود برسد».

او درباره نقش میانجی‌گری اروپا با محوریت فرانسه نیز گفت: «اروپا و مشخصا فرانسه به دلیل تغییرات عمده اقتصادی در سطح جهان به حفظ برجام و معامله با ایران علاقه دارند زیرا ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و باتوجه به امکانات و زمینه‌های متعدد بالقوه‌اش می‌تواند برای غربی‌ها سوآور باشد. از سوی دیگر اروپا باید در رقابت با کشورهایی مانند برزیل، چین و هند کالاهای خود را بفروشد و نزدیک‌ترین بازارش ایران است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها