کد خبر: 556535
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

ناصر ایمانی: ظهور جریان سوم بی‌هویت و قدرت‌طلب برای كشور مضر است/ اطاعت محض احزاب از جناح متبوعشان كمكی به روند دموكراسی نمی‌كند

ناصر ایمانی: ظهور جریان سوم بی‌هویت و قدرت‌طلب برای كشور مضر است/ اطاعت محض احزاب از جناح متبوعشان كمكی به روند دموكراسی نمی‌كند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هرچه به رقابت‌های انتخاباتی نزدیك‌تر می‌شویم انتظار آن است روند فعالیت‌های جناح‌های سیاسی در كشور روشن‌تر از گذشته شود و معلوم شود كه آیا اتحاد یا ائتلاف سراسری میان اصولگرایان از یك سو و اصلاح‌طلبان از سوی دیگر شكل می‌گیرد یا نه؟ این درحالی است كه هنوز مشخص نیست كه چه طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان به صورت مستقل در انتخابات شركت می‌کنند و چه گروه‌هایی از این جریان در ائتلاف با یکدیگر یک لیست انتخاباتی واحد می‌دهند؟ یا معلوم نیست که آیا اصولگرایان می‌توانند در قالب شورای وحدت و جامعتین گروه‌های مختلف جبهه خود را همراه کنند یا طیف‌هایی مانند پایداری با تركیب مستقل خود در انتخابات حاضر می‌شوند.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره وحدت میان اصولگرایان به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر من اتفاق خوبی است که اگر مجموعه‌ای از اصولگرایان که تمایل ندارد با دیگر اصولگرایان به وحدت برسد، به سرعت تکلیفشان را معلوم کند. البته هنوز شخص آقای جلیلی یا دیگر شخصیت‌ها به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که می‌خواهند به طور مستقل در انتخابات حضور یابند اما اتفاقا اگر هرچه سریع‌تر اعلام شود، به نفع جبهه اصولگرایی است زیرا تکلیف معلوم می‌شود. از سوی دیگر در تحلیل جامع انتخاباتی باید بپذیریم که دیگر نمی‌توان انتظار وحدت کامل همه گروه‌ها و احزاب در یک جبهه را داشت زیرا به هر حال یک سری از طیف‌ها دیدگاه خاص خود را دارند و بر اساس آنها تمایل ندارند با دیگر گروه‌ها به ائتلاف برسند و این حق طبیعی آنهاست. بی‌تردید در انتخابات پیش رو هم این اتفاق رخ می‌دهد و اصلا جای تعجب ندارد. در جریان اصلاح‌طلبی هم این اتفاق رخ می‌دهد و آنها هم به وحدت جامع نمی‌رسند و در مجموع در دو جناح اصلاح‌طلبی و اصولگرایی طیف‌هایی یا سکوت می‌کنند یا به صورت مستقل وارد میدان انتخابات می‌شوند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا عدم وحدت در جناح‌های سیاسی مفید است یا نه، اظهار کرد: «اینکه همه گروه‌ها و احزاب بخواهد آن‌چیزی را اجرا کنند که جناحشان می‌گوید، به روند دموکراسی کمکی نمی‌کند. ما در کشوری هستیم که حزب به‌معنای واقعی وجود ندارد و اینکه کرسی‌های مجلس گاه به دست این گروه و گاه به دست گروه دیگری می‌افتد به معنای تحزب نیست. در کشورهایی که حزب وجود دارد، افراد متعهدند که از حزبشان معرفی شوند و در فرایند انتخاباتی در چارچوب قانون عمل کنند اما در ایران اصلا فعالیت حزبی معنا ندارد و جناح‌ها آن‌قدر فربه شده‌اند که که نمی‌شود فعالیت‌ آنها را در یک چارچوب مشخص قرار داد. فعالیت جناحی باعث بروز عقده‌های سیاسی می‌شود و مشکل‌آفرین است. ما باید بپذیریم که که در یک فرایند دموکراتیک ممکن است احزاب نخواهند هرآنچه جناح مطبوع‌شان می‌گوید را اجرا کند و این اتفاق طبیعی است و حتی مفید هم هست».

ایمانی درخصوص بروز و ظهور جریان سوم در انخابات آتی گفت: «ما در کشور هیچ جریان سومی که اهمیت ایدئولوژیکی داشته باشد، نداریم و هیچ جریانی جز اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در حال حاضر از پایگاه فکری خاصی برخوردار نیست و تصور می‌کنم تکثر سیاسی موجود در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مانع از تشکیل یک جریان سوم با ماهیت روشن شود و احتمالا یک جریانی با ظاهر جریان سوم اما بی‌هویت و زایده موج افکار عمومی شکل بگیرد تا تنها کارکرد انتخاباتی داشته باشد و کرسی‌های قدرت را اختیار بگیرد. تردید نکنید که چنین جریان سومی نه‌تنها خوشحال کننده نیست بلکه برای کشور مضر است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها