کد خبر: 557032
تاریخ انتشار :

تحلیل فارن پالسی از بازی‌های درون کاخ سفید:

بولتون برای سرکشی آماده می‌شود / برای او روشن شده ترامپ شخصیتی نامتعادل است / رسوایی ترامپ درباره مکالمه با اوکراین بهترین فرصت بولتون برای انتقام است

بولتون برای سرکشی آماده می‌شود / برای او روشن شده ترامپ شخصیتی نامتعادل است / رسوایی ترامپ درباره مکالمه با اوکراین بهترین فرصت بولتون برای انتقام است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: « جان گنز» تحلیل‌گر فارن پالسی در یادداشتی در این پایگاه تحلیلی در رابطه با آینده سیاسی جان بولتون و تداوم سایه آن در سیاست آمریکا نوشته است. او معتقد است باوجود برکناری بولتون، هنوز پس لرزه‌های این تصمیم و نوع رویکرد او و سایه‌اش حضور در دولت ترامپ وجود دارد. در بخشی از این تحلیل درباره آینده بولتون گفته شده است: «دونالد ترامپ در یک لحظه حساس دشمن قدرتمندی برای خود ساخته است، اما تاریخ نشان می دهد رئیس جمهور هنوز از دست بالایی برخوردار است.»

رابطه ظاهرا پایان یافته

یک رابطه دشوار که در نهایت کار نمی کرد، به پایان رسید. در این پایان، جنگی از کلمات (بین بولتون و ترامپ) آن هم تنها در این باره که «چه کسی اخراج شد؟» و «چه کسی با استعفا عزیمت نهایی کرد؟» به راه افتاد. ماجرا این بود که یک فرمانده غیرمتعارف، یک رئیس غیرمتعارف زیر دست خود را برای دیدگاه‌ها و سیاست غیرعادی‌اش تحت فشار قرار می‌داد. و یک مشاور برجسته مانند تکه استخوانی این پست را در قبال آنچه می‌شنود کنار می‌اندازد.

اخراج جان بولتون از سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی با آن روش کثیف خاص دونالد ترامپ، در اوایل ماه سپتامبر داستان جدیدی در آمریکا نیست. این اقدام مشابه در زمان الکساندر هیگ و ریاست جمهوری رونالد ریگان نیز رخ داده بود. اما حالا، هرچه بولتون حرکات و خاطرات خود را در در دوره مسئولیتش درنظر می‌گیرد -با توجه به رسوایی اخیر ترامپ درباره مکالماتش با اوکراینی‌ها که بحث استیضاحش را به راه انداخت- این سوال در برابر او وجود دارد که آیا مسیری متفاوت را از بیابانی که ترامپ برای او ایجاد کرده، طی خواهد کرد یا خیر؟

به نظر می‌رسد بولتون می‌فهمد که توانایی وی برای انجام این کار (یعنی سرکشی در برابر دولت ترامپ) دوباره بستگی به سطح اختلافات سیاسی وی با خود او یعنی رئیس کاخ سفید دارد. اندکی پس از استعفا و اخراج همزمان وی، خبرنگاران را نوشت: "تنها نگرانی من امنیت ملی ایالات متحده است". در طول دوره ریاست جمهوری 17 ماهه ، بولتون تصریح کرد که اختلافات سیاسی مهمی با ترامپ درباره ایران، کره شمالی، ونزوئلا و افغانستان دارد. هیچ یک از نظرات بولتون نباید ترامپ را غافلگیر می‌کرد، و نه رئیس جمهور نباید مشاور امنیت ملی خود را شوکه کند، زیرا هر ناظر منصفی در واشنگتن درباره این را می‌دانست که نظراتشان اختلافات زیادی دارد (به ویژه از زمان تبلیغات انتخاباتی ترامپ). اما با وجود پایبندی بولتون به نظرات خود، او اکنون می تواند یک پرونده سخت سیاسی علیه ترامپ روی میز بگذارد، همانطور که او روز دوشنبه این هفته در گفتگویی درباره ایران و کره شمالی چنین کرد و بدون بردن نام ترامپ به سیاست خارجی «منفعلانه» او حمله جدی‌ای را ترتیب داد. با این حال، بولتون کار سختی را برای بحث در مورد روند فعالیت‌های آینده سیاسی خود خواهد داشت. برای او دیگر مهم نیست که کاخ سفید حاوی دونالد ترامپ برایش یک کشتی ارواح باشد.

مشاور سابق امنیت ملی به خوبی آگاه شده که ترامپ فردی غیرمتعارف با رفتار نامتعادل است. بولتون تصمیم گرفت حتی سعی نکند كه سیستم رسمی در جلسات و تفاهم‌نامه‌ها با رئیس جمهور یا رئیس جمهور با سیستم اداری کشوری مطابقت داشته باشد. او در عوض به جلسات غیر رسمی و كوچك‌تر با ترامپ اتکا می‌كرد. بولتون متوجه شده است که رها کردن رئیس جمهور نتیجه چندان بهتری نمی‌دهد، همانطور که با منتشر کردن خلاصه‌ تماس ترامپ با ولدیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین -در حالی که بولتون هنوز در سمت مشاور ریاست جمهوری بود- نتیجه خوبی (با طرح استیضاح ترامپ) برای او رخ نداد.

پرونده رسوایی اوکراین ترامپ، شاید بزرگترین فرصت برای بولتون برای انتقام دقیق یا اعمال نفوذ مداوم یا هر دو علیه رهبر کاخ سفید باشد. درحال حاضر ترامپ به‌دلیل سوء استفاده از مقام ریاست جمهوری و آنچه به‌نظر می‌رسد، یک طرح غیرقانونی سیاست خارجی را در دستور کار داشته است. در حال رسوایی ترامپ در بین جریانات سیاسی آمریکا در حال مصرف است. بولتون هرگز در واشنگتن تحسین کنندگان و حامیان بالقوه زیادی نداشته است: برخی گمان می‌کنند که بولتون در حال حاضر در تهیه گزارش از داستانی جدید نقش داشته، و منتظر زمان مناسب اعتصاب سیاسی علیه ترامپ یا فقط لذت بردن از لحظه است. به هرحال بولتون ممکن است پایان ریاست جمهوری ترامپ را تسریع کند، اما در نهایت، نباید کسی در این شک کند که به‌هرحال جان بولتون در تیم ترامپ بوده و او را اول از همه انتخاب کرده است.

مترجم: رضا اسدآبادی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها