کد خبر: 557403
تاریخ انتشار :

بيش از ۳۰۰۰ بازداشتي در مصر

بيش از ۳۰۰۰ بازداشتي در مصر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، کمیساریای حقوق و آزادی‌های مصر اعلام کرد: تعداد بازداشتی‌های حوادث مصر از ۲۰ سپتامبر به سه هزار و ۸۰ تن رسیده است و علاوه بر آن ۴۰ تن بازداشتی وجود دارند که خانواده‌هایشان از صحبت درباره آنها خودداری کردند.

براساس آخرین آمار این سازمان، بیشترین تعداد بازداشتی‌ها از استان قاهره با ۷۰۲ تن و پس از آن از استان السوئز با ۱۷۴ تن است، ۱۳۳ تن از بازداشتی‌ها نیز از استان اسکندریه و مابقی هم متعلق به دیگر استان‌های مصر هستند.

اواخر ماه سپتامبر مرکز مطالعات رسانه‌ای و افکار عمومی مصر موسوم به "تکامل مصر" ۱۳۰ راهپیمایی مخالفان دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و در مقابل ۱۳ راهپیمایی حامیان او را ثبت کرده است. همچنین ۸۶ درصد از راهپیمایی‌های مخالفان سیسی در الصعید و دلتا النیل و ۱۴ درصد این تظاهرات نیز در قاهره صورت گرفته است.

همچنین ۹ سازمان حقوق بشری مصر سرکوب معترضان و تظاهرکنندگان را محکوم کردند، چرا که مقامات این کشور تعدادی از روزنامه‌نگاران، وکلای مدافع، رهبران احزاب و مدافعان حقوق بشر را نیز بازداشت کردند.

شورای ملی حقوق بشر مصر نیز از بازداشت شهروندان و بازرسی اجباری محتوای گوشی‌های همراه آنها با ادعای حفظ امنیت و مقابله با تروریسم انتقاد کرد. این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام دولت مغایر با قانون اساسی و مصونیت تماس‌ها و مکاتبات شهروندان است.

منابع حقوق بشری تاکید کردند که تاکنون حدود ۱۹۰۰ تن بازداشت شده‌اند. دفتر دادستان کل مصر نیز اعلام کرد: بیش از هزار فرد مظنون به اتهام استفاده از شبکه‌های مجازی برای انتشار افکار دروغین، پیوستن به گروه‌های تروریستی و برگزاری تظاهرات بدون مجوز مورد بازجویی قرار گرفتند.

دادستان کل مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از متهمان خارجی که در جریان تظاهرات ۲۰ سپتامبر بازداشت شده بودند بنا به درخواست سفارت‌خانه‌های آنها و تعهد این سفارت‌خانه‌ها برای خارج کردن این افراد از مصر آزاد شدند.

منابع امنیتی اعلام کردند، پلیس مصر از ۲۰ سپتامبر با احتمال وقوع تظاهرات علیه دولت سیسی در خیابان‌ها و میادین اصلی استان‌ها به صورت گسترده مستقر شده‌اند و قرار است حالت آماده باش امنیتی در کشور به دلیل بیم از وقوع هر گونه اعتراضات جدید به ویژه در میدان التحریر و همزمان با نزدیک شدن نهمین سالروز انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ تا پایان ماه ژانویه ادامه داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها