کد خبر: 557652
تاریخ انتشار :

«حکمرانی و آینده»؛ جدیدترین اثر دکتر مهدی مطهرنیا + گزیده‌ای از کتاب

«حکمرانی و آینده»؛ جدیدترین اثر دکتر مهدی مطهرنیا + گزیده‌ای از کتاب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دکتر مهدی مطهرنیا از اساتید برجسته حوزه علوم سیاسی که از محققان حوزه آینده شناسی است که در سالهای اخیر در حوزه آینده پژوهی و باریخ شناسی، و طرح نظریه های جدید در حوزه روابط بین الملل نقشی مهم ایفا کرده است.

مهدی مطهرنیا اخیرا کتابی را تحت عنوان «حکمرانی و آینده» در دستور تدوین قرار داده که متن ذیل، گزیده‌ای از این کتاب مرتبط با حوزه آینده شناسی است:

حکمرانی در گستره ی «موجودی جهان زیست آدمی» یکی از بزرگترین و شاید بزرگترین دغدغه گریزناپذیر «وجودی جهان زیست آدمی»، است. هر چه آدمی از آن فرار کند. در سایه ی آن حیات می پذیرد. هر چه به آن پروا ننهد، بیشتر از آن متأثر می شود. اگر مسأله حیات و آغازگاه آن دغدغه ی ذهنی بشر در تمامی دوران تاریخ بوده است، و هم چون سپهری بر «وجود»، و« هَستومندی»، آدمی چیره است؛ مسأله ای به نام حکمرانی به سانِ یک «گنبد آهنین» بر «موجویت»، و «اَستومندی» آدمی برتری خود را دیکته می نماید.

شتاب روزافزون فناوری های نوین و فرا مدرن در عصر کنونی، و شتاب فرامدرن دورانِ پیشاروی، به ویژه در گستره ی باندِ پرپهنایِ ارتباطات، زمینه پرور جا به جایی آسان اخبار، تبدیل سهلِ آن ها به داده ها، ردّیابی و مدل سازی از آن ها در حیات عینی و در نتیجه افزایش شکل های گوناگون دانایی ادراکِ بشر می شود. این فرآیند اثرهای نخستین خود را اکنون نشان می دهد، به گونه ای که می توان آرام آرام ورود بشر را به دوره یی که می توان آن را عصر رودرویی «دانایی ملت ها در برابر قدرت دولت ها»، دانست، باشیم.

نگرانی حکومت های پیشرو و دارای «پایگاه های نظام جامع شناخت»، یا آنچه دیده بانی خوانده می شود، در آن است که این دانایی ذات قدرت و هستومندی آن را دچار دگرگونی کرده، مجموعه ی دستاوردهای تاریخی عناصر چیره بر استومندی و هستومندی بشر امروز را در فردا از کف قدرت آن ها خارج سازد. از همین رو است که بر آن شده اند مطالعات وسیعی را در ارتباط با فرداها، و آینده حکمرانی در آینده ها به انجام برسانند و سناریوهای بدیل برای روبرو شدن با آن ها را برسازند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها