کد خبر: 557987
تاریخ انتشار :

آچمز شدن واشنگتن مقابل تهران؛ گزارش جالب نشنال اینترست در مورد نبرد پنهان هوایی ایران و آمریکا

آچمز شدن واشنگتن مقابل تهران؛ گزارش جالب نشنال اینترست در مورد نبرد پنهان هوایی ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: این مطلب توسط «دیوید آکس» محقق آمریکایی نشنال اینترست نوشته شده و گمانه زنی‌هایی درباره توانایی تدافعی و فنی ایران در حوزه پدافند و جنگ الکترونیک مطرح کرده است. البته این گزارش برخی از توانایی‌های جدید پنتاگون و دستگاه‌های جاسوسی آمریکا را نیز مطرح کرده است:

تسلط ایران به هواپیمای جاسوسی 10ماخ سرعت آمریکا

گاهی به فکر می‌کردیم که در آینده صنعت هوایی ما به سطح بشقاب پرنده‌های پیشرفته برسد، اما ماجرا این است که هواپیماهای جاسوسی و فوق پیشرفته امروزی چنان عجیب و غریب هستند که ما را به اشتباه یاد داستان بشقاب پرنده‌های مرموز می‌اندازند. تو گویی واقعا با همان بشقاب پرنده‌ها مواجه هستیم!

اما ماجرای تکنولوژی‌های هوافضای مدرن به این راحتی‌ها هم قابل بررسی نیست. جالب است بدانید که ایران تنها کشوری بعد از ایالات متحده آمریکا است که قدرتمندترین هواپیمای رهگیری تاریخ یعنی اف-14 تام-کت را به کار می‌برد. نیروهای نظامی حکومت جمهوری اسلامی جنگنده‌هایی با بال‌های دوقلوی فوق پیشرفته و بالگردهای آمریکایی دارند که در چند دهه اخیر زیاد به کار گرفته شده است.

در تاریخ هوانوردی نظامی، خلبانان اف-14 ایرانی نقش مهمی در جنگ ایران با عراق از سال 1980 تا 1988 داشتند. خلبانان ایرانی تام-کت تنها کسانی بودند که با موفقیت از موشک‌های دوبرد اف14 و موشک‌های سنگین وزن ایم54 فونیکس برای شلیک هواپیماهای صدام حسین استفاده کردند.

آچمز شدن واشنگتن مقابل تهران؛ گزارش جالب نشنال اینترست در مورد نبرد پنهان هوایی ایران و آمریکا

در دهه‌های پس از جنگ، تهران بازمانده‌های جنگنده‌های اف-14 خود را توسط سازمان صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ترمیم و به روز کرد و این امر باعث شد که تحریم‌های نظامی دولت آمریکا در این زمینه نتواند فشار کافی را به ارتش ایران بیاورد.

آمریکایی‌ها اف-14 خود را در سال 2006 (1385) به‌طورکامل از رده خارج کردند، اما هنوز بیش از 40 فروند جنگنده تام-کت در ایران فعال است. نقش اصلی آن‌ها دفاع از سایت‌های هسته‌ای ایران است. این یک مأموریت است که طبق یک داستان عجیب و جالب حدود 6 سال قبل در مجله آمریکایی «نبرد هوایی» توسط خبرنگار و محققی ایرانی‌الاصل به نام بابک تقوائی مطرح شد. او در بررسی خود نشان داد که رهگیری برخی هواپیماهای فوق سری و پنهان از رادار توسط ایران ممکن شده است.

ایرانی‌ها معتقد بودند که هواپیماهای بدون سرنشین اطراف مرزهایش، پهپادهای جاسوسی متعلق به آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) هستند که برای انجام پروژه جاسوسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فرستاده شده است، اما این هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهایی با ویژگی‌های خاص (مانند پرواز بیشتر از همه پهپادها دیگر) نیز بود. در سال 2012‌ (1391)، ایرانیان ادعا داشتند که یکی از این پهپادهای جاسوسی توسط موشک جنگنده اف14 مورد حمله قرار گرفته است. علت این حمله، اقدام پهپاد به رهگیری تجهیزات و ادوات ایرانی بوده است.

ماجرا این بود که در سال 2004 (83)، ایران برای محافظت از تأسیسات هسته‌ای، یک گروه پروازی متشکل از 8جنگنده اف4 و 8فروند اف-14 به علاوه یک فروند هواپیمای 707 قدیمی و یک فروند هواپیمای باری سی130 مجهز به سنسور و رادیو برای فرماندهی و کنترل را در اطراف تاسیسات مستقر کرد. این گروه پروازی با (هواپیماهای بدون سرنشین CIA) با "خصوصیات پرواز حیرت آور" روبرو شد.

پهپادهای جاسوسی سازمان سیا می‌توانستند رادارها را برهم زده و سیستم ناوبری رهگیرهای الکترونیکی را مختل کنند. آن‌ها با سرعت حداکثر 10 ماخ (در خارج از جو زمین) پرواز می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند شناور شده و در شب پروازی در ارتفاع بالا داشته باشند و اهدافی را با نور آبی شناسایی کنند.

در ابتدا بنابر گزارش مجله نبرد هوایی: "در چندین مورد هواپیماهای اف-14 ایران با پهپادهای جاسوسی روبرو شدند اما نتوانستند سیستم های تسلیحاتی خود را به نحوی به کار ببرند که آن هواپیماهای جاسوسی را دچار مشکل سازند".

آمریکا با هدایت پنتاگون و سازمان سیا هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی خود را از فاصله مناسب با حریم هوایی ایران عبور می‌داد تا تجربه به زمین نشاندن پهپاد ‌‌RQ-170 معروف در مرز ایران و افغانستان و کپی برداری ایران از روی آن تکرار نشود. اما با این حال، اخیرا نیز شاهد سقوط پهپاد گرانقیمت 10 ماخ سرعتی خود بخاطر ضعف در رادارگریزی تجهیزات آن بود.

آچمز شدن واشنگتن مقابل تهران؛ گزارش جالب نشنال اینترست در مورد نبرد پنهان هوایی ایران و آمریکا

البته این روزها شایعه زیاد است که نیروی هوایی آمریکا و سازمان سیا قصد دارند تا یک هواپیمای بدون سرنشین مخفی جدید برای جاسوسی را معرفی کنند. پهپادی که هنوز در معرض افکار عمومی نبوده و قرار است ماموریت‌های دشواری را انجام دهد تا مانند سایر پهپادهای قبلی توسط جنگنده‌ها و سیستم دفاع ضد موشکی ایران شناسایی نشود. حتی اگر چنین چیزی انجام شود، بعید نیست که پهپاد جدید بتواند پرواز پهپاد مافوق صوت 10 ماخی که قبلا توسط ایران شناسایی و منهدم شد، را تجربه کند. پنتاگون فعلا هنوز روی پهپادهای دارای اولویت رادارگریزی، آنهم با سرعت 5ماخ کار می‌کند.

بنابراین اگر اف-14 ایرانی واقعاً در حال تعقیب بشقاب‌های پرونده مرموز و سریع آمریکا دقیق باشند، و سامانه‌های دفاعی و ضد هوایی‌شان کار ‌کند، در آن حالت چه کسی می‌تواند نتیجه بازی‌های پهپادی را در منطقه پیش‌بینی کند؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها