کد خبر: 558079
تاریخ انتشار :

مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور

جهانگیری: کارنامه دولت روحانی قابل دفاع است / دولت مطبوعات را بلندگوی تبلیغاتی خود نمی‌خواهد

جهانگیری: کارنامه دولت روحانی قابل دفاع است / دولت مطبوعات را بلندگوی تبلیغاتی خود نمی‌خواهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح پنج شنبه در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور افزود: در سال 84 زمانی که دولت آقای خاتمی به آقای احمدی‌نژاد تحویل داده شد میزان برداشت‌مان از میدان گازی، پارس جنوبی تقریبا با میزان برداشت قطر از این میدان مشابه بود. اما در سال 92 که آقای روحانی دولت را تحویل گفت میزان برداشت قطر از این میدان گازی دو برابر ایران بود.

میزان برداشت ایران از میادین مشترک گازی افزایش داشته است

وی با بیان این‌که «در سال 92 ایران حدود 280 میلیون متر مکعب قطر، حدود 550 میلیون متر مکعب از میدان گازی مشترک برداشت می‌کردند» ادامه داد: امروز میزان برداشت جمهوری اسلامی ایران از میادین مشترک گازی با افزایش قابل توجهی روبرو شده است.

وی همچنین گفت: در سال 92 از یک منبع نفتی 70 هزار بشکه در روز برداشت می‌کردیم اما امروز از همان جا 350 هزار بشکه روزانه برداشت می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور به برخی پروژه‌هایی که «در دوران دولت تدبیر و امید در کشور به بهره برداری رسیده است» اشاره و خاطرنشان کرد:‌این اقدامات در شرایطی انجام شده که از 6 سالی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته ، در 4 و نیم سال آن کشور در تحریم بوده است.

دولت هیچ‌گاه نمی‌خواهد مطبوعات بلندگوی تبلیغاتی او باشند

جهانگیری در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه در جوامع مختلف اظهار کرد: در جامعه ما و همه جوامع رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد و شکل‌گیری مسائل مربوط به مردم و همچنین افکار عمومی متکی به تلاش رسانه‌هاست.

وی با اشاره به بهره‌گیری دشمنان یک کشور از اهرم رسانه جهت تلقین القائاتی به مردم آن جامعه، گفت: گاهی رسانه‌های خارجی در شکل‌دهی افکار عمومی یک کشور نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند. آن‌ها در شرایط معمول دوست دارند که سبک‌های مورد علاقه خود را به افکار عمومی کشورهای دیگر منتقل کنند، اما در شرایط غیرمعمول می‌توانند چالش‌های جدی با کشورها ایجاد کنند که از جمله این چالش‌ها ایجاد جنگ روانی در آن کشور است. به همین دلیل است که گفته می‌شود رسانه در سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌ها و پذیرش آنها توسط مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی انتقاد از دستگاه‌های مختلف از سوی رسانه‌ها را از دیگر ویژگی‌های رسانه‌ها عنوان و اظهار کرد: رسانه با نقد سیاست‌ها و پرداختن به مسائل اصلی، به سیاست‌گذاران کمک می‌کنند که سیاست‌گذاری صحیح‌تری برای کشور انجام دهند به همین دلیل است که گفته می‌شود نقد یکی از سرمایه‌های عظیمی است که خداوند بدون هزینه و با همت عده‌ای در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که «رسانه‌ها در اجرای سیاست‌های تدوینی برای کشور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند»، ادامه داد: همراهی افکار عمومی با سیاست‌ها موضوعی تعیین‌کننده است و اجرای سیاست‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل شبکه‌های عظیم رسانه‌ای برای ایجاد تغییراتی جدی در یک جامعه، اظهار کرد: گاهی اوقات این شبکه‌ها معادلاتی را برای سیاست‌گذاران ایجاد می‌کنند و او را ناخواسته به اتخاذ تصمیمی سوق می‌دهند. رسانه‌های شجاع و آن‌ها که منافع ملت برای‌شان مهم است نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در کشور برعهده دارند برهمین اساس دولت از همه رسانه‌ها و مطبوعات حمایت می‌کند و تنها از آنها می‌خواهد که ترویج‌کننده اخلاق و انصاف در جامعه باشد.

وی با تاکید بر این‌که «دولت هیچ‌گاه نمی‌خواهد مطبوعات بلندگوی تبلیغاتی او باشند بلکه اتفاقا می‌خواهد که رسانه‌ها از او انتقاد کنند»، اظهار کرد: جامعه ما در شرایط فعلی به شدت به همگرایی، انسجام، همبستگی و اخلاق و انصاف نیاز دارد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد در جامعه اظهار کرد: رسانه‌ها در بسیاری از حوزه‌ها برای حکومت‌ها و دولت‌ها سرمایه بزرگی محسوب می‌شوند. در مقطع فعلی که مساله مبارزه با فساد یکی از مسائل اصلی کشور است، رسانه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز از بین بردن فساد باشند. همچنین نقش رسانه‌ها در مرحله‌ پیشگیری از وقوع فساد بسیار تعیین‌کننده است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از فساد مفید باشد مطبوعات هستند و برهمین اساس نیز همه باید از آزادی رسانه‌ها حمایت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم سوده بودن فعالیت مطبوعات خاطرنشان کرد: باید از محدودیت، تعطیلی و زیان‌ده شدن رسانه‌ها و مطبوعات نگران باشیم؛ چراکه هیچ فعالیت زیان‌دهی امکان حیات ندارد. در همین زمینه باید تلاش کنیم رسانه‌ها و مطبوعات کشور از حالت زیان‌دهی خارج شود.

عده‌ای با انگیزه سیاسی در داخل به القای ناتوانی مسئولان در حل مشکلات دامن می‌زنند

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که «کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد»، ادامه داد: گاهی اوقات القائاتی درباره توانمندی کشور و دولت در حل مشکلات انجام می‌شود که به اعتقاد من بخش مهمی از آن در راستای جنگ روانی و از خارج از کشور شکل می‌گیرد؛ امروز تلاش وسیعی می‌شود تا گفته شود نظام و دولت جمهوری اسلامی ناکارآمد است و قادر به حل مشکلات کشور نیست. در داخل عده‌ای با انگیزه سیاسی به این موضوع دامن می‌زنند. زمانی که القائات ناتوانی مسئولان در حل مشکلات در جامعه پررنگ می‌شود، خود مسئول نیز ممکن است این ناتوانی را باور کند.

کارنامه دولت تدبیر و امید با سرفرازی و افتخار قابل دفاع است

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «کارنامه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت تدبیر و امید چه در مقایسه با دولت‌های قبل و چه در مقایسه با کشورهای مشابه با سرفرازی و افتخار قابل دفاع است»، اظهار کرد: اگر در هر نقطه‌ای از بخش‌های اقتصادی کشور دست بگذاریم، کارنامه دولت تدبیر و امید با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که «من در دولت‌های گذشته نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته‌ام»، خاطرنشان کرد: در سال 1384 وقتی دولت آقای خاتمی به آقای احمدی‌نژاد تحویل داده شد تقریبا برداشتمان از میدان پارس جنوبی با قطری‌ها مشابه بود، اما در سال 1392 که آقای روحانی دولت را از آقای احمدی‌نژاد تحویل گرفت میزان برداشت قطر از یک میدان مشترک دو برابر ایران بود؛ در آن سال ایران حدود 280 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کرد، اما قطری‌ها نزدیک به 550 میلیون مترمکعب برداشت می‌کردند. اگر این میزان اختلاف را به ازای هر مترمکعب در 20 سنت ضرب کنیم متوجه می‌شویم که چند ده میلیارد دلار پول از جیب ملت ما به جیب دیگران رفته است.

وی با بیان این‌که «امروز ایران در مقایسه با قطر برداشت بیشتری از میادین مشترک گازی انجام می‌دهد»، اظهار کرد: ظرف شش سال اخیر در برداشت از میادین مشترک به جایی رسیده‌ایم که امروز حدود 560 میلیون مترمکعب گاز از این میادین برداشت می‌کنیم و ان‌شاالله تا پایان سال این میزان به بالای 600 میلیون مترمکعب می‌رسد.

جهانگیری ادامه داد: در میادین نفتی غرب کارون که عمدتا میادین مشترکی با کشور عراق است در سال 1392 روزانه 70 هزار بشکه برداشت می‌کردیم اما امروز برداشت روزانه ما از این میدان نفتی 350 هزار بشکه در روز است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به میزان گازرسانی در کشور و همچنین صادرات منابع نفتی و گازی طی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: این در حالی است که از شش سالی که از عمر دولت گذشته است چهار سال و نیم آن کشور در تحریم بوده و ما استفاده از منابع خارجی و فاینانس را نداشتیم، بلکه دستاوردهای حاصل شده تنها با تدابیری بوده که اندیشیده شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها