کد خبر: 558842
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز گزارش می‌دهد

وحشت کاخ سفید از نظرسنجی اخیر فاکس‌نیوز؛  گرایش رأی ‎دهندگان مستقل به استیضاح ترامپ

وحشت کاخ سفید از نظرسنجی اخیر فاکس‌نیوز؛  گرایش رأی ‎دهندگان مستقل به استیضاح ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سياست نامه‌نيوز : انتشار نظرسنجی‌های معنادار اخیر شبکه فاکس نیوز و دیگر موسسات و شبکه های تلویزیونی ، شوک سختی را به رئیس جمهور ایالات متحده و همراهان وی در کاخ سفید وارد ساخته است . معادلات سیاسی در ایالات متحده آمریکا به شدت پیچیده شده است. نظرسنجی های معتبر در آمریکا نشان می دهد که تعداد موافقان استیضاح ترامپ افزایش یافته و به بالای 50 درصد ( اکثریت نسبی) رسیده است. اگرچه رئیس جمهور آمریکا با دلیل حضور گسترده جمهوریخواهان در مجلس سنا، نگران نتیجه استیضاح نیست اما به شدت نگران است که طرح موضوع استیضاح او در مجلس نمایندگان و سنا، بر روی محبوبیت عمومی او تاثیر بگذارد. هم اکنون محبوبیت ترامپ در ایالاتی مهم و سرنوشت ساز مانند اوهایو، فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، ترامپ دیگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نخواهد بود.نکته مهم تر اینکه نظرسنجی فاکس نیوز نشان دهنده گرایش بخش اندکی از جمهوریخواهان سنتی و بخش زیادی از رای دهندگان مستقل به "استیضاح و برکناری ترامپ" است. این موضوع برای رئیس جمهور آمریکا حکم یک کابوس سخت را دارد.

مروری بر آخرین نظرسنجی فاکس نیوز و مقایسه آن با نظرسنجی های قبلی صورت گرفته توسط این شبکه، می تواند در نوع خود قابل توجه باشد. بر اساس این نظرسنجی، هم اکنون 51 درصد از شهروندان آمریکایی خواستار استیضاح و برکناری ترامپ هستند. 2درصد دیگر از شهروندان، خواستار استیضاح ترامپ هستند اما با برکناری وی از قدرت مخالف هستند. 45درصد باقیمانده نیز اساسا مخالف استیضاح ترامپ هستند. این نظرسنجی به خودی خود نشان می دهد که محبوبیت ترامپ در نزد رای دهندگان مستقل نیز به شدت کاهش یافته است زیرا تا قبل از این، تعداد موافقان استیضاح ترامپ حدود 43درصد بود. نتایج نظرسنجی اخیر شبکه فاکس نیوز، با دیگر نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا،مطابقت نسبی دارد. به عنوان مثال، نظرسنجی NPR نیز نشان می دهد که 52 درصد از شهروندان آمریکایی خواستار استیضاح و برکناری ترامپ هستند. برگزار کنندگان این نظرسنجی معتقدند که افزایش میزان حمایتهای از استیضاح ترامپ، معلول تصمیم گیری افراد مستقل رای دهنده است. رای دهندگان مستقل تا هفته گذشته، نظر خاص و مشخصی در خصوص استیضاح ترامپ نداشته اند اما تعدادی از آنها هم اکنون نسبت به استیضاح ترامپ و متعاقبا برکناری رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از قدرت متمایل شده اند.

ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! رئیس جمهور ایالات متحده در طول ماههای اخیر، سرمایه گذاری زیادی بر روی محبوبیت اقتصادی خود در نزد رای دهندگان آمریکایی کرده بود. ترامپ همواره معتقد بوده است که محبوبیت وی در عرصه اقتصاد و اشتغال آفرینی به کلید پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل خواهد شد.

همان گونه که اشاره شد، رای دهندگان مستقل، نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا خواهند داشت. رای دهندگان مستقل در تعیین تکلیف رای الکترال ایالات خاکستری و سرنوشت ساز ، اصلی ترین نقش را ایفا خواهند کرد. در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، رای دهندگان مستقل در نهایت به سوی ترامپ متمایل شدند اما هم اکنون نظرسنجی نشان می دهد که بسیاری از آنها نسبت به ترامپ و سیاستهای وی رویگردان شده اند.

نگرانی ترامپ از کاهش اندک محبوبیت خود در نزد جمهوریخواهان، موضوع دیگری است که باید نسبت به آن توجه داشت. مطابق نظرسنجی "هیل"، میزان مخالفت جمهوریخواهان آمریکا با رویکرد و روش اقتصادی ترامپ نیز افزایش اندک، اما تاثیرگذاری داشته است. بر این اساس، هم اکنون 17 درصد از جمهوریخواهان با رویکرد اقتصادی حاکم بر کاخ سفید مخالف هستند.این میزان، در گذشته حدود 15 درصد بوده است. در مجموع نیز 53 درصد از شهروندان آمریکایی از سیاستهای اقتصادی دولت ناراضی هستند، این در حالیست که 47 درصد از شهروندان آمریکایی از این رویکرد حمایت می کنند. افزایش 4 درصدی مخالفت جمهوریخواهان با مشی اقتصادی ترامپ، بدترین خبر ممکن برای رئیس جمهور ایالات متحده محسوب می شود زیرا در صورتی که این روند ادامه پیدا کند یا حتی در همین نقطه ثابت و متوقف باقی بماند، ترامپ در بزنگاههای حساس انتخاباتی که به حمایت قاطع جمهوریخواهان نیاز دارد( خصوصا در ایالات کلیدی ) دیگر نمی تواند بر روی حمایت مطلق آنها حساب ویژه ای باز کند.

مرور نتایج دو نظرسنجی اخیر( فاکس نیوز و هیل )، نگرانی ها و آشفتگی های رئیس جمهور ایالات متحده در قبال انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را بیشتر کرده است. ترامپ همواره سعی کرده است رای دهند گان مستقل و جمهوریخواهان را به سوی خود متمایل سازد اما به نظر می رسد در محاسبات خود به شدت اشتباه کرده است! با توجه به نزدیک بودن رقابتهای ایالتی الکترال، او به حمایت مطلق جمهوریخواهان و حمایت نسبی رای دهندگان مستقل نیاز مبرمی دارد. در ایالاتی مانند فلوریدا و پنسیلوانیا این موضوع بیشتر به چشم خواهد خورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها