کد خبر: 558845
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی می کند

ماموریت مهم حسن روحانی: سخنان چالشی آقای رییس جمهور را چگونه می توان آنالیز کرد؟

ماموریت مهم حسن روحانی: سخنان چالشی آقای رییس جمهور را چگونه می توان آنالیز کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مصطفی صادقی: فرود آرام در باند سیاست؛ این شاید مهمترین هدف حسن روحانی باشد برای این زمان اندک باقی مانده به پایان دولتش.

او یک سیاستمدار هوشمند است ؛ صبور و محافظه کار که البته چالاکی اش آن هم درست زمانی که همه فکر می کنند او در بن بست قرار گرفته برای اهل سیاست جذاب است.

اصلا بنا ندارد مانند ریس جمهور قبلی بیش فعالی سیاسی پیشه کند ، اما این را هم از او آموخته که می توان گاهی خطوط قرمز را جابجا کرد به جای آنکه از خطوط قرمز رد شد.

او در جاگیری سیاسی یک الگوی منحصر به فرد دارد : مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی.

ذاتش مانند او راستگراست اما آنقدر زاویه با راست ایجاد کرده که کسی به این راحتی ها نمی تواند او را با تعاریف امروز یک اصولگرا بداند. به قدر کفایت اما چسبندگی هم باقی گذاشته که کسی نتواند او را یک خارج شده از دایره اصولگرایی بداند.

و همین مهارت در نسبت سازی است که یک حس خوف و رجا در جناح چپ سیاست با خودش ایجاد کرده است .

چنین است که چپگرایان امروز ایران نه میل اصلاح طلب خواندن او را دارند نه تاب دوری از او را.

درستش شاید این باشد که او را مانند اکبر هاشمی رفسنجانی یک رییس جمهور میان جناحی بخوانیم تا اینکه بخواهیم به خود سختی دهیم و او را یک رییس جمهور فراجناحی بدانیم.

القصه : حسن روحانی این روزها به شکل شگفت آوری مخاطبش را شورای نگهبان دانسته است ‌. حرف هایی میزند آنچنانی و خواست هایی دارد غیرمنتظره.

آن سوی میدان هم طبیعتا پاسخ هایی خطاب به او تولید می شود.

اگر از وجه خبری این رخداد عبور کنیم و مساله را به سطح تحلیل سیاسی ببریم آنوقت مهمترین سوال این است :

چرا حسن روحانی که بنا دارد فرودی آرام در باند سیاست داشته باشد این چنین بی پروا به نقد شورای نگهبان رفته است و چالشی اینچنین سنگین را دامن میزند.

پاسخ این است: حسن روحانی این را به خوبی می داند که اصلاح طلبان در یک سیر اورگانیک تصمیم سازی برای آینده خود از تحریم انتخابات و مشارکت مشروط اکنون به یک ایده جدیدتر رسیده اند.

طرحی که نگارنده این سطور نام آن را مشارکت منطقه ای می گذارد.شکل کار به این صورت خواهد بود که اصلاح طلبان فقط در مناطقی که نامزدهایشان مجوز از شورای نگهبان دریافت کنند فهرست انتخاباتی خواهند داشت و هرگز بنایی برای ائتلاف به جهت پر کردن لیست های خود ندارند .

به یک معنا آنها می گویند داشتن یک اقلیت موثر بهتر از اکثریت غیرموثر خواهد بود.

حالا در چنین شرایطی است که حسن روحانی برای ادامه زیست سیاسی راست میانه ، یک تنه وارو میدان شده و چنین سخنانی را بر زبان می آورد.

او یک پیام مهم را به اصلاح طلبان مخابره می کند : برای عبور حداکثری نامزدهایتان از فیلتر شورای نگهبان می توانید روی ما حساب کنید.

این حساب کردن حتما یک تعامل دو طرفه خواهد بود : بازگشت به ائتلاف درست همان چیزی است که حسن روحانی به آن می اندیشد.

او حالا یک پروژه مهم دارد : یافتن آب حیات برای راست میانه

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها