کد خبر: 559963
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد:

محمدرضا خباز: دو قطبی شدن انتخابات به ضرر اصلاح طلبان است / دولت برای افزایش مشارکت حمایت اقتصادی را افزایش دهد

محمدرضا خباز: دو قطبی شدن انتخابات به ضرر اصلاح طلبان است / دولت برای افزایش مشارکت حمایت اقتصادی را افزایش دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر مطرح بوده است، بحث اختلاف بین اصلاح‌طلبان در نحوه کسب جایگاه‌هایی در درون قوه مجریه و مقننه است. برخی هنوز بر اینکه شانس اصلاح‌طلبان برای کسب قدرت بدون ائتلاف زیاد است پافشاری می‌کنند و برخی نیز معتقدند که هنوز شانس اصلاح‌طلبان در گروی ائتلاف است. در این میان برخی در مورد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار تردید شدند و معتقدند بخشی از این بدنه ریخته است. در مقابل جناحی از اصلاح‌طلبان مسئله را نه جذب طبقه مدرن متوسط شهری که حفظ موقعیت این جریان سیاسی در درون نظام می‌دانند. «محمدرضا خباز» عضو سابق حزب اعتماد ملی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نظر خاص خود را دارد که با خبرنگار نامه نیوز به شرحی که می‌خوانید در میان گذاشت:

انتخابات این دوره بعد فراجناحی دارد

محمدرضا خباز در این گفتگو با تاکید بر بحث ضرورت مشارکت عمومی در انتخابات و اولویت مشارکت بر آرایش اصلح در مجلس، گفت: مشارکت در این دوره از انتخابات بسیار مهم است زیرا تهدیدات خارجی هر روز در حال افزایش می‌یابد و شرایط را خود مردم نیز می‌بینند. به این اعتبار، ما همیشه گفتیم که در بحث انتخابات هرکس حتی اگر فقط دل در گروی کشور و ایران دارد و ایرانیت و تمامیت ارضی کشورش برایش اهمیت دارد، موظف است که در انتخابات شرکت کرده و اصلح را انتخاب کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌هایی که انتخابات را برگزار کرده یا برآن نظارت می‌کنند نیز باید در این شرایط خاص دقت کافی داشته باشند. مخدوش شدن یا عدم توجه کافی برای جلوگیری از تخلفات از یکسو و داشتن سعه صدر و بصیرت سیاسی در نهادهای ناظر بر کاندیداها از سوی دیگر، شرط برگزاری درست این انتخابات است.

استاندار سابق استان سمنان با اشاره به این نکته که چهار نهاد ثبت احوال، وزارت اطلاعات، پلیس و قوه قضاییه باید در استعلام افراد داوطلب باید امانتداری و شرط منصف بودن را ادا کنند، تصریح کرد: اگر شورای نگهبان براساس مّر قانون به این استعلام‌ها اکتفا کند و با دید وسیع‌تری وارد شود و مصلحت بین‌المللی و ملی را در نظر بگیرد، قطعا برخلاف انتظار بسیاری از افراد در داخل و خارج، شاهد انتخاباتی پرشورتر خواهیم بود. این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه دولت نیز در پرشور شدن انتخابات باید نقش ایفا کند، بیان کرد: «مردم برخی نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند. لیکن دولت می‌تواند در چندماه باقی مانده تا انتخابات بخشی از دل‌چرکینی‌ها و نارضایتی‌های جامعه را با برخی اقدامات اصلاح کند.»

نماینده اسبق مردم کاشمر در ادوار مجلس با یادآوری این مسئله که «بهبود وضعیت اقتصادی و استفاده از بسته‌های حمایتی در بسیاری از کشورهای جهان قبل از آغاز انتخابات‌ها صورت گرفته و رایج است» افزود: دولت نیز می‌تواند در این چندماه باقی‌مانده به انتخابات برای آنکه امید را به جامعه بازگرداند، با تعیین برخی بسته‌های اقتصادی حمایتی، وضعیت مردم را در این چندماه بهبود بخشد و این اقدام قطعا موثر خواهد افتاد، زیرا مردم از دولت هم در ایام انتخابات انتظار دارند. اگر بدون دخالت سلایق شخصی دستگاه‌ها شرایط انتخابات را فراهم کنند، امید کسانی که نسبت به ایران و نظام طمع کردند، نقش برآب خواهد شد.

خباز عضو پیشین حزب اعتماد ملی در ارتباط با آرایش احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت: شرایط فعلی شرایطی نیست که بتوان مرزبندی اصولگرا و اصلاح طلب را برجسته کرد. در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان از انتخاباتی که شرایط دو قطبی در آن به‌وجود بیاید ضرر خواهند کند. این ضرر البته محدود به اصلاح‌طلبان نخواهد بود و دامن کل جریانات سیاسی و نظام و کشور را نیز خواهد گرفت. پیشنهاد ما این است که با اصولگرایان کارآمد و دارای ذهن مترقی ائتلاف شود و اصلاح‌طلبان کارآمد و فعال نیز انتخاب شوند. اصلاح‌طلبان برای افزایش شانس خود در انتخابات و کسب تعداد مشترکی از کرسی‌ها با نیروهای معتدل، هیچ راهی جز این نخواهند داشت. زیرا انتخابات امسال ابعاد فرا جناحی دارد.

وی در پایان با اشاره به این نکته که بسیاری از اساتید دانشگاه کارآمد و دارای توان کارشناسی مناسب برای مجلس مناسب هستند که از ترس جریانات سیاسی و در شرایط ناامیدی از نظارت استصوابی جرئت حضور در انتخابات را ندارد، تصریح کرد: باید شرایط حضور همه نیروهای متخصص در کشور فراهم شود و هیچ اشکالی ندارد که یک استاد دانشگاه نخبه و دارای توانایی کار در مجلس که گرایش خاص سیاسی یا عضویت حزبی ندارد، بتواند در مجلس حضور یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها