کد خبر: 560383
تاریخ انتشار :

غرویان: معنای مذاکره با آمریکا پذیرفتن ذلت نیست /میرزایی:اگر برجام برای ایران بد بود آمریکا از آن خارج می‌شد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت الاسلام محسن غرویان استاد و مدرس حوزه علمیه درباره سه کلید واژه سیاست رضوی، رحمت محمدی و صلح حسنی که رئیس جمهور در سخنرانی خود در هیات دولت به آن اشاره کردند، با بیان اینکه اسلام از ریشه «سلم» به معنای صلح است و مسلمان یعنی کسی که اهل سلم، صلح و آرامش است، گفت: طبیعت انسان با صلح و همزیستی و آرامش بیشتر سازگاری دارد تا جنگ کشتار و از بین بردن و درگیری، هیچ کسی را در کره زمین پیدا نمی‌کنید که طبع و فطرتش از جنگیدن کشتن و از بین بردن هم‌نوع خودش یا حتی حیوانات باشد.
وی ادامه داد: بنابراین اصل فطری و عقلایی هم این است که زندگی مسالمت‌آمیز روی کره زمین داشته باشیم و جنگیدن بر خلاف فطرت و طبیعت است. در فقه ما هم بر اساس روایات و آیات قرآن مانند «ادخلوا فی السلم کافه»، تاکید شده است که هم در سلم، صلح و آرامش داخل بشوید و واژه «کافه» به معنی جمیعا هست که تاکید بر همه دارد که همه انسان‌ها، ملل، ادیان و فرقه‌های مختلف دینی و مذهبی را دعوت کرده که در کنار هم زندگی کنند.
وی اضافه کرد: پیامبر هم فرمود «لکم دینکم ولی الدین»، به مشرکین گفت شما دین خودتان را دارید و من دین خودم را، تا مادامی که دو انسان با افکار مختلف ضرری به یکدیگر نمی‌زنند و هر کس به عقیده خودش زندگی‌اش را می‌کند ما نباید وارد درگیری و جنگ بشویم و صلح و صمیمیت را به هم بزنیم.
غرویان با اشاره اینکه هرگاه مساله صلح حسنی مطرح می‌شود، بحث استقامت و شهادت حسینی در مقابل آن قرار داده می‌شود، درباره اینکه چگونه می‌توان این دو را در شرایط تحریمی امروز با هم داشت، گفت: وقتی امام حسین (ع) در مقابل عمر سعد و یزید و عبیدالله قرار گرفت، گفت به من اجازه بدهید به مدینه بروم و زندگی خودم را داشته باشم؛ یعنی امام حسین طالب و شروع کننده جنگ نبوده است و وقتی در مقابل دشمن قرار گرفت گفت بگذارید من برگردم به شهر خودم مدینه و شما هم زندگیتان را بکنید. آنها اجازه ندادند و امام حسین را وادار به جنگ و مبارزه کردند.
وی افزود: بنابراین این برداشت غلط است که بگوییم راه امام حسین جنگ‌طلبی بود، راه دیگری در مقابل امام حسین وجود نداشت و دشمن تنها گزینه جنگیدن را، تحمیل کرد.
این مدرس حوزه با اشاره به اینکه ما دین را برای زندگی می‌خواهیم و دین برای جنگیدن و کشت و کشتار نیامده است، گفت: اصل اولیه این است که تا جایی که راه صلح، گفت‌وگو، مذاکره، مناظره، بحث علمی و فکری وجود دارد باید این راه‌ها را برویم.
وی یادآور شد: آمریکا با خروج از برجام واقعاً مفتضح شده است چون خیلی از کشورهای دنیا آمریکا را توبیخ کردند که چرا قرارداد بستید و بعد از آن خارج شده‌اید، بنابراین بحث بر سر این نیست که ما در برابر آمریکا ذلیل شویم بلکه آمریکا یا کشورهای ابرقدرت را با منطق در گفت‌وگو، مناظره در پیش دنیا خوار و ذلیل می‌کنیم.
وی تصریح کرد: چرا از این راه نرویم و همیشه بخواهیم با جنگ بگوییم شما را ذلیل کرده‌ایم آن ذلتی واقعا پایدار و ارزشمند است که با منطق گفت‌وگو و استدلال و برهان حقوقی و روشن باشد که همه دنیا حق را به ما بدهند.
این استاد حوزه بیان‌کرد: ما کشوری هستیم که می‌خواهیم از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق، پزشکی و غیره استفاده کنیم این حرف را می‌توانیم در دنیا مطرح کنیم و بگوییم چرا ما نباید از این انرژی استفاده کنیم در همه دنیا وجدان‌های بیدار هستند که آن را قبول می‌کنند.
وی تاکید کرد: معنای مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا و اروپا یا هر کشوری این نیست که ذلت را بپذیریم بلکه ما عزت فکری و آقایی منطق خودمان را می‌توانیم به اثبات برسانیم و این بر برخورد فیزیکی، جنگ و کشور را دائماً در حالت تنش و جنگ نگه داشتن مقدم است.
میرزایی: اگر برجام برای ما بد بود آمریکا از آن خارج نمی شد
جلال میرزایی نیز درباره سخنان رئیس‌جمهور در هیأت دولت مبنی بر این‌که در «زمینه برجام اقدام ملت ایران و دیپلماسی ایران و صلح حسنی و سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر می‌تواند، تأثیرگذار باشد و این را به خوبی لمس کردیم که چگونه زندگی مردم به سمت بهبود در حال حرکت بود و به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند آن را تحمل کنند»، گفت: تخصص لازم را در تاریخ اسلام ندارم که بخواهم در این حوزه ورود کنم اما به عنوان کسی که دانش آموخته علم سیاست هستم، نظرم این است که برجام برای ما محاسن زیادی داشت.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برجام یکی از دستاوردهای دولت روحانی است که به وقتش مزایایی برای ما داشت و اگر امروز دچار مشکل شده است، به خاطر ما نیست به دلیل وجود طرفین غیر متعهد است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: به خاطر داشته باشید اگر برجام برای ما بد بود که آمریکایی‌ها از آن خارج نمی‌شدند این ما بودیم که باید از آن خارج می‌شدیم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که رئیس‌جمهور تاکید کرد بهتر است ما خودمان در صلح با دنیا نگه داریم که سخت‌تر از شرایط جنگ است، بیان کرد: صحبت‌های آقای رئیس جمهور ناظر بر این بود که ایران هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده است بلکه برعکس به آن یک جنگ تحمیلی وارد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم صحبت‌های روحانی در افکار عمومی یک چهره جنگ‌طلبانه از ایران نشان داده شده که چهره جمهوری اسلامی را مخدوش کرده است که ما باید برای رفع آن تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: رفع این ابهام و اصلاح چهره ایران به خودمان باز میگردد باید تلاش کنیم تا به این مهم برسیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها