کد خبر: 560948
تاریخ انتشار :

در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای:

جهانگیری: استمرار برجام تنها با برخورداری کشورمان از مزایای اقتصادی آن مقدور خواهد بود

جهانگیری: استمرار برجام تنها با برخورداری کشورمان از مزایای اقتصادی آن مقدور خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی تاشکند برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام ، همواره ضمن اعلام آمادگی خود برای ادامه گفت‌وگو‌ها با طرف‌های دیگر برجام، پس از یکسال روند توقف اجرای تعهدات هسته‌ای را طبق برجام آغاز و اعلام داشته است، در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را وفق برجام مجدد از سر خواهد گرفت. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای قائل است، تصریح کرد: از آنجایی که سازمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی در پیشبرد رویکرد چند جانبه گرایانه در نظام بین الملل دارند، سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در این مسیر پیشگام باشد. متن کامل سخنان معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس عالیجنابان خانم‌ها و آقایان فرصت را مغتنم می‌شمارم و از مردم و دولت ازبکستان به ویژه جناب آقای عارف اف نخست‌وزیر محترم جمهوری ازبکستان برای میزبانی و برگزاری هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. عالیجنابان جهان ما با مسائل پیچیده، جدید و خطیری روبه‌روست. نظام جهانی ناگزیر است در مواجهه با مسائل نوظهور اقلیمی، بین المللی و منطقه‌ای برپایه چندجانبه گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه جهانی عمل کند. ضرورت دارد همه کشور‌ها براساس مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت و نظم پایدار بین‌المللی در مقابل هرگونه اقدام یکجانبه‌گرایانه مقاومت کنند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای قائل است. از آنجایی که سازمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی در پیشبرد رویکرد چند جانبه گرایانه در نظام بین الملل دارند، سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند در این مسیر پیشگام باشد. همکاران گرامی جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای مبارزه با تروریسم و تضمین صلح و امنیت بین‌المللی حائز اهمیت می‌داند و بر مقابله جمعی با این پدیده مجرمانه تأکید دارد و تعهد مبارزه با تروریسم و تلاش برای دستیابی به جهانی عاری از خشونت و افراطی گری را محصول خواست ملت خود می‌داند. دولت جمهوری اسلامی ایران متأسف است که تحت تأثیر سیاست‌های زورگویانه دولت آمریکا برخی سازمان‌های رسمی و موثر در مبارزه با تروریسم در کشور‌های مستقل در معرض اتهام ناروای تروریستی بودن قرار می‌گیرند و مشمول معیار‌های دوگانه در سیاست‌های مبارزه با تروریسم می‌شوند.

عالیجنابان برجام یک الگوی کارآمد و موفق دیپلماسی چندجانبه است که در چارچوب مذاکرات دشوار و طولانی ایران با شش قدرت موثر جهان به نتیجه رسید و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پشتوانه آن شد، اما دولت فعلی آمریکا در اقدامی بی سابقه از توافقنامه برجام خارج شد و درصدد برآمد که با اعمال تحریم‌های مالی، بانکی، قوانین داخلی و تکنولوژی خود، راه همکاری اقتصادی تمامی کشور‌های جهان از جمله اعضای متعهد به برجام را به روی ایران ببندد. اقدامات زورمدارانه و یک جانبه آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مصداق بارز تروریسم اقتصادی و نقض فاحش اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است و از این رو جامعه بین‌المللی در این زمینه مسئولیت دارد. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، همواره ضمن اعلام آمادگی خود برای ادامه گفتگو‌ها با طرف‌های دیگر برجام، پس از یکسال روند توقف اجرای تعهدات هسته‌ای را طبق برجام آغاز و اعلام داشته است، در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را وفق برجام مجدداً از سر خواهد گرفت. بدیهی است استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود.

همکاران گرامی امنیت دریانوردی به عنوان اصل شناخته شده حقوق بین الملل، همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده است. نظام دریانوردی در تنگه هرمز بر پایه «عبور بی ضرر» تمام شناورها، بدون تبعیض بوده و جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام لازم جهت حفاظت از امنیت این تنگه و حراست از مرز‌های آبی خود را جزو حقوق حاکمیتی خود می‌داند و هرگونه اقدام در جهت امنیتی سازی دریانوردی آزاد را نمی‌پذیرد. طرح ابتکاری « صلح هرمز » که توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، فرصت مناسبی برای دستیابی به صلح پایدار، همکاری و مشارکت جمعی کشور‌های منطقه، تضمین امنیت انتقال انرژی و کشتیرانی و تبادلات تجاری جهان با منطقه است که انتظار حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای از این طرح را داریم.

خانم‌ها و آقایان جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که راه توسعه و رفاه کشور‌های منطقه از مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌گذرد و ایران آماده است تا با ابتکارات منطقه‌ای در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد. موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی کشور‌های مختلف در غرب و شرق و شمال و جنوب را فراهم می‌سازد و ما علاقه‌مندیم از این موقعیت راهبردی برای کمک به توسعه پایدار و رشد کشورمان و همگرایی اقتصادی سایر کشور‌های منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم. به همین منظور با سرمایه گذاری‌های عظیم، کریدور‌های مختلف حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای و ریلی نظیر کریدور شمال - جنوب، کریدور خلیج فارس - دریای سیاه، کریدور شرق ایران با محوریت توسعه بندر چابهار، کریدور‌های جاده‌ای و ریلی مصوب اکو و همچنین کریدور‌های هوایی برای تسهیل حمل‌ونقل ترانزیتی ایجاد شده است. اخیراً موافقتنامه موقت ترتیبات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا رسیده است که با اجرایی شدن مرحله اول آن، ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اعضای اتحادیه برقرار می‌شود و در آینده‌ای نزدیک به سمت تجارت آزاد منطقه‌ای حرکت خواهیم کرد. به یقین تعامل و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های موجب تقویت این ائتلاف بین‌المللی برای ارتقاء صلح و همزیستی پایدار و کسب و خلق فرصت‌های جدید توسعه و ارتقاء سطح آسایش و رضایت مردم کشور‌های عضو و جهان می‌شود. موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران و پتانسیل ممتاز آن در منابع انسانی و مادی بویژه انرژی عناصری موثر و اعتباربخش به هر گونه همکاری و ائتلاف بین‌المللی و تأمین منافع مشترک است. در پایان لازم می‌دانم یکبار دیگر از جناب آقای عارف اف، نخست وزیر جمهوری ازبکستان و دولت و ملت دوست و برادر ازبکستان به خاطر مهمان نوازی گرمشان کمال تشکر و امتنان را اعلام دارم. شاد و پیروز باشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها