کد خبر: 562302
تاریخ انتشار :

دنیس راس: توافق ترامپ با ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ محتمل است

دنیس راس: توافق ترامپ با ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ محتمل است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دنیس راس: توافق ترامپ با ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ محتمل است

به گزارش نامه نیوز، «دنیس راس» 70 ساله که از او به عنوان سیاست‌مداری معتدل و عملگرا یاد می‌شود، در گفت و گو با مجله "لو پوئن" فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم می توان توافق هسته ای ایران را نجات داد، همانطور که اروپایی ها سعی در انجام آن دارند؟ با استقبال از اقدام مکرون برای میانجیگری گفت: خروج آمریکا به اسرائیل صدمه می زند.

او می گوید:‌ اسرائیل بدون سایه محافظتی از بازدارندگی آمریکا، باید حتی بیشتر به خود اعتماد کند. تهدیدات علیه اسرائیل واقعی است. حتی اگر فردا با فلسطینی ها توافقی هم حاصل شود، این مساله رفتار ایران ، حزب الله یا حماس را تغییر نمی دهد.

راس معتقد است که نجات توافق هسته ای در صورتی که تلاش ها تنها محدود به این کار شود غیر ممکن است. آمریکا به توافق دیگر برنمی گردد اما اگر توافق به صورت یا روش دیگری تغییر یابد ، همان گونه که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند آن را انجام دهد، می تواند منجر به یک پویایی در یک مذاکره گسترده تر شود.

دستیار ویژه اوباما و مدیر ارشد منطقه مرکزی (شامل خاورمیانه، خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و جنوب آسیا) در شورای امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری پیشین آمریکا تصریح کرد: احتمالا ضرورت دارد به دنبال تعهد بیشتر از جانب آمریکا در ازای اعمال تعهد بیشتر از طرف ایران، بلندپرواز باشیم. مکرون نباید از این که یک عامل واسطه است، رضایت داشته باشد، بلکه باید اعمال فشار کند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، ممکن است ترامپ علاقه بیشتری به توافق نشان دهد.

آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با وجود تلاش‌های طرف‌های دیگر برجام، از این توافق خارج شده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را دوباره بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام تلاش کرده تا با پیگیری سیاست صبر راهبردی از همه ظرفیت های دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه در قالب تداوم گفت و گوهای دوجانبه با همه طرف های برجامی و دیپلماسی چندجانبه در چارچوب برکزاری کمیسیون مشترک برای دنبال کردن منافع ملی بهره بگیرد اما اساسا فضای برجامی اکنونی روزهای حساسی را می گذراند

اکنون مناسبات میان ایران، طرف های برجامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی به نقطه حساسی رسیده است. ایران تاکنون در جهت کاهش تعهدات برجامی چهار گام برداشته است.

اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه خواستار بازگشت تهران به برجام شده اند و گام چهارم ایران را مخالف توافق هسته ای دانستند. اما امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه گذشته گام چهارم برجامی ایران را تصمیمی جدی خواند و خبر داد که در روزهای آینده رایزنی هایی با همتای آمریکایی خود و ایرانی ها انجام خواهد داد.

تحولات برجامی و مواضع کشورهای مختلف نشان می دهد که هنوز امیدها بر ای حفظ این توافق چندجانبه بین المللی زنده است و از دیگر سو نگرانی ها هنوز برای حقظ آن موج می زند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها