کد خبر: 562969
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز عنوان شد؛

حسین راغفر: دولت اراده‌ای برای کنترل تورم ندارد/ توجیه دولت در تقسیم پول بین مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست/ دولت کانون‌های عفونت را حفظ کرده و حرف از اصلاح اقتصادی می‌زند

حسین راغفر: دولت اراده‌ای برای کنترل تورم ندارد/ توجیه دولت در تقسیم پول بین مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست/ دولت کانون‌های عفونت را حفظ کرده و حرف از اصلاح اقتصادی می‌زند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت می‌گوید که نتیجه افزایش قیمت بنزین کمک به اقشار آسیب‌پذیر و فرودست است اما در مقابل برخی باور دارند که سیاست اقتصادی اخیر دولت چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت منشاء بحران‌های تازه‌ای می‌شود که چه بسا دولت بعد هم درگیر آن باشد.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان، منتقد طرح اقتصادی اخیر دولت است. او در تشریح ابعاد افزایش قیمت بنزین به «نامه‌نیوز» گفت: «طرح اخیری که دولت آن را کرد، منتقدان زیادی دارد و گویا برخی از اعضای هیئت دولت هم مخالف آن بودند و اینکه چرا با وجود این حجم از مخالفت‌ها و مشکلات منطقه‌ای موجود تصمیم به اجرای آن گرفته شده است، معلوم نیست. گزاره مسلم این است که باید منتظر پیامدهای تکان‌دهنده‌ای برای اقتصاد کشور باشیم که ابعاد مختلفی در حوزه سیاست هم پیدا می‌کند. به نظرم توجیه دولت در تقسیم پول بین مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. در سال89 هم که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به دنبال آن توزیع پول بین عموم مردم مواجه بودیم از ابتدا معلوم بود که دولت وقت در یک اقدام کاملا سیاسی این کار را انجام می‌دهد و ما تمام این نکات را بارها تکرار و پیامدهای آن را تشریح کردیم که متأسفانه اعتنا نشد و نتیجه‌اش از دست‌رفتن فرصت‌های شغلی بسیار برای سرمایه‌گذاری شد و منابع کشور به ارزاق تبدیل شد تا به دست مردم برسد. ارزیابی‌های ما نشان می‌داد که 60درصد دریافت‌کنندگان یارانه‌ها مستحق دریافت نبودند اما به آنها هم پرداخت شد که این موضوع خلاف هدفمندی یارانه‌ها بود. اکنون هم دولت برای راضی‌کردن مردم وعده می‌دهد که عواید افزایش قیمت بنزین بین مردم تقسیم می‌شود که حتی اگر امکان‌پذیر هم باشد، بسیار آسیب‌زاست. فراموش نمی‌کنیم که وزیر اقتصاد دولت یازدهم در اواخر کار دولت گفت که ماتم می‌گیریم که چگونه یارانه‌ها را پرداخت کنیم. واقعیت این است که منابع باید صرف سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل می‌شد اما تمام این منابع هزینه زندگی جاری مردم شد. پیامدهای این سیاست‌های غلط شناخته شده بود و معلوم بود که دولت‌های بعدی قادر به حذف آن نخواهند بود به دلیل آنکه برایشان هزینه سیاسی داشت. اکنون هم تصمیم غلط دیگری اخذ شده است که آوارش بر سر دولت بعدی ریخته خواهد شد و باید منتظر پیامدهای گسترده اقتصادی و سیاسی آن باشیم که در آینده‌ای نه‌چندان دور رخ نشان می‌دهد».

این استاد دانشگاه درباره این ادعا که قیمت بنزین باید واقعی شود و حتی 3هزارتومان هم قیمت واقعی بنزین در ایران نیست، اظهار کرد: «این بحث‌ها بسیار عوام‌گراست و مبنای علمی ندارد. علت اصلی قاچاق انرژی است. گفته می‌شود که 50درصد مصرف انرژی افزایش یافته است که این آمارها هم قابل اعتنا نیست و دولت هر وقت که‌ می‌خواهد قیمت حامل‌ها را افزایش دهد از این دست آمار منتشر می‌کند. مضافا آنکه چرا دولت به علت‌ها نمی‌پردازد؟ علت اصلی مصرف بالا و قاچاق بنزین بی‌ارزش شدن پول ملی است. علاوه بر بنزین دام، کاغذ و کالاهای اساسی هم قاچاق شد. دولت در آن زمان بر این قاچاق‌ها عنوان صادرات می‌گذاشت اما اکنون اذعان می‌کند که قاچاق بوده است».

راغفر در پایان درباره اینکه آیا ممکن است دولت بتواند ثبات اقتصادی ایجاد کند، گفت: «اساسا قصد این دولت کنترل تورم نیست اراده‌ای هم بر این موضوع ندارد. پیامدهای این تصمیم روشن است و در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی کامل تولید، افزایش نابرابری و فقر، گسترش جرائم و افزایش اعتراضات عمومی خواهیم بود و دولت قادر به کنترل تمام اینها نخواهد بود. از یاد نمی‌بریم که همین دولت ارز 4200تومانی برای واردات گوشت داد و معلوم نشد که این ارز به چه کسانی داده شد و هیچ نظارتی صورت نگرفت که آن گوشت‌های وارداتی با چه قیمتی عرضه شود. دولت کانون‌های عفونت را حفظ کرده و حرف از اصلاح اقتصادی می‌‌زند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها