کد خبر: 563396
تاریخ انتشار :

سلیمانی: رئیس‌جمهور بدون حاشیه با مردم حرف بزند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمّد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت از سوی دولت، متأسفانه اعتماد مردم از دولت سلب شده و هر قولی که دولت به مردم می‌دهد به آن اعتمادی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی وزیر صنعت می‌گوید که نمی‌گذاریم قیمت‌ها افزایش پیدا کند، مردم می‌گویند شما اگر می‌توانستید این کار را بکنید چرا خودروسازها قیمت خودرو را در یکسال گذشته چندبرابر کرده‌اند و چرا قیمت لبنیات و خوراکی‌ها که زیر نظر شماست در طول این یکسال از 50 تا 150 درصد افزایش قیمت داشته‌اند؟

*رئیس‌جمهور بدون حاشیه با مردم حرف بزند

سلیمانی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور باید بدون حاشیه با مردم حرف بزند، اظهار داشت: رئیس‌جمهور در یزد، خبر از کشف میدان نفتی آنچنانی داد امّا چند روز بعد قیمت بنزین را افزایش داد. حالا مردم می‌گویند پس این مخزنی که پیدا کرده‌اید جیب ما است. دولت باید این ابهامات را رفع کند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه فاصله دولت با ملّت خیلی افزایش یافته، تصریح کرد: دولت باید به مطالبات و خواسته‌های مردم توجه کند، ولی متأسفانه راهی را انتخاب کرده و به نظر خودش با این راه کشور را به قله قاف می‌برد و هیچ توجهی هم به نظر مردم و اینکه عده‌ای زیر چرخ تصمیمات دولت، له می‌شوند ندارد.

سلیمانی ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور می‌گوید گرانی بنزین به نفع مردم است، این حرف مردم را جری می‌کند. این موضوع باید تببین شود و برای این سخت خود دلیل بیاورند.

*دولت باید شکاف بین خود و ملت را کاهش دهد

وی با بیان اینکه دولت باید یک حرکتی انجام دهد و شکاف بین خود و ملت را کاهش دهد، اظهار داشت: بعد از آن هم دولت باید اقدام عملی بکند. مردم می‌گویند این دولت، دولت حرف است و کار نمی‌کند. یک عده‌ای تریبون را در دست گرفته‌اند و فقط حرف می‌زنند و از عمل، هیچ خبری نیست.

نماینده سابق تهران ادامه داد: نخستین اقدام عملی دولت باید این باشد که پول‌هایی که از افزایش قیمت بنزین به‌دست می‌آید را شفاف‌سازی کند. باید بگویند ما روزی این مقدار بنزین فروخته‌ایم و قیمتش هم این مقدار است و فلان مقدار را هم به مردم پرداخت کرده‌ایم. البته دولت باید قبل از اجرای طرح، این توضیحات را به مردم می‌داد که متأسفانه انجام نداد.

سلیمانی با بیان اینکه باید دید که دولت چگونه می‌خواهد از افزایش سایر کالاها جلوگیری کند، اظهار داشت: مردم با توجه به تجارب قبلی و عملکرد دولت فکر می‌کنند کنترل قیمت‌ها قابل انجام نیست چرا که در این دولت، بازار، یله و رها است و دولت اعتقادی به کنترل بازار ندارد.

وی ادامه داد: دولت باید به مردم بگوید اگر در این شش سال از افزایش قیمت‌ها در لبنیات، خودرو و سایر اقلام جلوگیری نکردیم، حالا با این روش می‌خواهیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم. دولت چه تضمینی به مردم می‌دهد که ده بیست روز پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، باز قیمت‌ها افزایش پیدا نکند و باز هم بتواند بازار را کنترل کند؟

سلیمانی افزایش قیمت قطعات ماشین را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اکنون که بنزین هم گران شده، کسانی که مشغول حمل و نقل هستند، نگران می‌شوند و می‌گویند آیا بعد از یک مدت، باز هم قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند؟

وزیر ارتباطات دولت نهم یکی از مشکلات طرح مدیریت مصرف سوخت را نامشخص بودن متولی طرح دانست و گفت: معلوم نیست که در این طرح، پاسخگو کیست؟ معلوم نیست اگر فردا باز کالاها افزایش قیمت پیدا کنند یا بنزین رانندگان تأمین نشد، مردم و رسانه‌ها از چه کسی باید سؤال کنند؛ این باید روشن شود. دولت باید بگوید مثلا رئیس سازمان برنامه و بودجه یا فلان وزیر، مسئول خواهد بود و اگر وعده‌ها محقق نشد، فلان فرد جواب مردم را می‌دهد.

*انتقاد از عدم اطلاع رسانی درباره طرح هدفمندی سوخت

سلیمانی با بیان اینکه متأسفیم که دولت با بی‌تدبیری کامل و حساب نکردن مردم اقدام به اجرایی کردن چنین طرحی کرد،‌ اظهار داشت: انگار مردم در محاسبات دولت هیچ جایگاهی ندارند، چرا که شبانه و دزدکی، طرح مدیریت مصرف سوخت را انجام داد. این کار هم خلاف عرف است هم خلاف اهداف انقلاب و مبانی قانونی.

وی ادامه داد: مردم می‌گویند چرا این دولت، دو سه سال پیش این طرح را به مجلس نبرد تا هم کار کارشناسی بیشتری نسبت به آن صورت بگیرد و هم مجلس درگیرد بشود و به جلسه سران سه قوه نکشد. اگر مجلس این طرح را بررسی می‌کرد مطمئنا سطح کارشناسی طرح بالاتر می‌رفت و مجلس خود را در نظارت مسئول می‌کرد. الان مجلس کنار کشیده و رئیس مجلس هم بعضاً سکوت اختیار کرده و نمی‌گوید در جلسه سران قوا، چگونه این تصمیم را گرفته‌اند.

نماینده سابق تهران با بیان اینکه دولت به یک خطای محاسباتی رسیده و مردم در تصمیماتش هیچ جایگاهی ندارد، افزود: همین موضوع باعث شده که محبوبیت رئیس‌جمهور به زیر ده درصد کاهش پیدا کند. این اتفاقی کم‌نظیر است که رئیس‌جمهور مستقر، محبوبیتش به زیر ده درصد بیاید.

سلیمانی، حاشیه‌سازی‌های رئیس‌جمهور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: رئیس‌جمهور در یزد حرف‌هایی می‌زند که هیچ ربطی به نظام و انقلاب ندارد. آیا الان وقتِ حمله به قوه قضائیه است؟ درست است که قوه قضائیه هم بیاید به دولت حمله کند؟! الان وقت این است که قوا انسجام داشته باشند. آیا نباید اتفاقات لبنان و عراق برای مسئولان سرمشق باشد؟!

وی با بیان اینکه مردم فکر می‌کنند دولت دست در جیب آن‌ها می‌کند، گفت: دولت به مردم گفته بود که وضع شما آنقدر خوب خواهد شد که شما به ما یارانه بدهید. رئیس‌جمهور گفته بود آنقدر رونق اقتصادی ایجاد خواهد کرد که مردم اصلاً‌ نیازی به یارانه 45 هزارتومانی نداشته باشند. حال باید گفت کدام یک از این شعارها تحقق پیدا کرده است؟

*دولت به‌جای عمل به وعده‌هایش هنوز به برجام چسبیده

سلیمانی ادامه داد: دولت به‌جای اینکه به وعده‌هایش عمل کند، هنوز به برجام چسبیده است و می‌گوید ما در برجام می‌مانیم. مردم می‌خندند و می‌گویند این برجام کجاست که شما می‌خواهید در آن باقی بمانید؟ این برجام کجاست که شما مدام پرچم آن را بر سر مردم می‌کوبید؟ دولت به‌جای این حرف‌ها به داخل کشور بچسبد و کار و تلاش بکند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گریزی هم به برف اخیر تهران زد و گفت: متأسفانه مسئولیان فقط حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند. نمونه آن، برف اخیر تهران است. شبی که برف آمد، من یک کیلومتر پیاده‌روی کردم، چرا که نتوانستم ماشینم را در برف به حرکت در بیاورم و آن را یک گوشه پارک کردم و پیاده به منزل رفتم. یکی از اساتید هم می‌گفت که از دانشگاه شهید بهشتی تا ابتدی خیابان شریعتی را پیاده طی کرده‌ام.

سلیمانی افزود: این چه وضعیتی است که اعضای شورای شهر و شهرداری ایجاد کرده‌اند؟ آیا واقعاً این برف قابل پیش بینی نبود؟ از چند روز قبل، همه رسانه‌ها اعلام کرده بودند که در این بخش برف می‌آید. اگر آمادگی ده بیست درصدی وجود داشت که نباید این اتفاقات رخ می‌داد.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه شهردار تهران باید با مردم حرف بزند و از آن‌ها عذرخواهی کند، گفت: مسئولان اینگونه در انجام مسئولیت‌هایشان اهمال می‌کنند بعد انتظار دارند مرد هیچ چیزی نگویند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها