کد خبر: 564159
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز عنوان شد؛

داریوش قنبری: پایداری می‌خواهد با نمد استیضاح برای خود کلاه انتخاباتی ببافد / وکلای مجلس خود بخشی از وضعیت هستند و نمی‌توانند اپوزیسیون باشند

داریوش قنبری: پایداری می‌خواهد با نمد استیضاح برای خود کلاه انتخاباتی ببافد / وکلای مجلس خود بخشی از وضعیت هستند و نمی‌توانند اپوزیسیون باشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: با طی‌‌شدن آخرین روزهای باقی‌مانده تا ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس، شاهد برخی رویدادهایی از خانه ملت هستیم که شاید در تاریخ 40ساله جمهوری اسلامی و 110ساله مشروطه در ایران بی‌سابقه است. نمایندگان منتقد دولت یکی پس از دیگری وزرای کابینه حسن روحانی را به مجلس فرامی‌خوانند و طرح استیضاح آن‌ها را جلو می‌برند. از وزیر بی‌حاشیه کشاورزی گرفته تا نفت و آموزش‌وپرورش -که تنها دوماه از شروع کارش می‌گذرد- لیست اولیه استیضاحی است که در دست نمایندگان مجلس (بخصوص نمایندگان نزدیک به جبهه‌ پایداری) قرار دارد. در این میان بسیاری از نمایندگان مجلس که تا دیروز به‌میانجی محبوبیت سابق روحانی و لیست امید روی کار آمده و خود را از اصولگرایان معتدل قلمداد می‌کردند، به لیست استیضاح کنندگان اضافه شدند و رسما اعلام کردند که با استیضاح‌ها قصد دارند تا کابینه روحانی را از رسمیت بیندازند. به‌منظور تحلیل این رویداد عجیب سیاسی به سراغ «داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار پیشین مجلس رفتیم تا در این زمینه از نظرات وی بهره ببریم:

*در روزهای اخیر بحث فراخواندن وزرای مختلف به صحن بهارستان و استیضاح آن‌ها داغ شده است. این اقدامات با چه اهدافی انجام می‌شود؟

بعضی جریانات سیاسی از جمله جبهه‌ پایداری برای انتخابات خیز برداشتند. گمان آن‌ها این است که می‌توانند از برخی نارضایتی‌های عمومی ناشی از شرایط اقتصادی و بحث بنزین و... به‌نفع خودشان در انتخابات استفاده کنند و اقداماتی مثل استیضاح پیاپی نمایندگان مجلس را در همین راستا کلید زدند. البته برخی نمایندگان نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز با هدف حفظ حیثیت خود در انتخابات بعدی همین اقدام را درباره وزرای دیگر جلو بردند.

برخی نمایندگان سعی دارند از نمد گرانی‌ها و اعتراضات مردم برای خود کلاه انتخاباتی ببافند. این بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی در شرایطی که عمر مجلس روبه‌ پایان است و نمایندگان زیادی از مجلس فعلی برای انتخابات مجلس آینده کاندید خواهند شد، استیضاح کردن وزراء هیچ معنا و مفهومی ندارد.

*نتیجه این اقدامات در مجلس برای دولت و جامعه چه خواهد بود؟

این اقدامات برای جریانات پیش‌برنده استیضاح‌ها هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت و تنها فشار را بر دولت و نظام افزایش خواهد داد. فقط کسانی که این اقدامات را جلو می‌برند، نشان می‌دهند که تنها کرسی خودشان در قدرت مهم است و مصالح کشور برایشان اهمیت خاصی ندارد. آن‌ها در همین راستا درحال تلاش هستند تا با استفاده از فرصت، قدرت گذشته خود را احیا کنند.

از نظر انتخاباتی نیز آن‌ها سودی نخواهند برد. جریانات تندرو باید بدانند که اگر تا حد زیادی از دولت و نمایندگان نزدیک به آن ناراحت باشند، ده‌ها برابر از جریاناتی مثل جبهه پایداری و سایر جریانات مشابه و تندروهای هردو جناح ناراحتند. آنها می‌دانند که شرایط فعلی کشور تا حد زیادی دستپخت همین افراد است که این روزها پرچم‌دار استیضاح هستند.

*چرا برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب که در گذشته همراه دولت بودند، امروز همراه این موج شدند؟

این اقدامات (استیضاح‌ها) از سوی این دسته افراد نیز جنبه تبلیغاتی دارد. از آنجا که دوره دولت و مجلس فعلی تمام شده است، این افراد نیز به‌دنبال گرفتن ژست اپوزیسیونی در مجلس هستند. در صورتی که نمایندگی مجلس خود نوعی عضویت در وضع موجود و شرکت و نقش داشتن در وضعیت است و نمی‌توان نماینده بود اپوزیسیون نظم موجود قرار گرفت. آنها فکر می‌کنند با موج سواری و ژست اپوزیسیونی می‌توانند جایگاهی در قلب مردم پیدا کنند غافل از اینکه اوضاع متفاوت شده است. زیرا مقصر وضعیت فعلی کشور تنها دولت نیست و تحریم‌ها و مناسبات متنوع دیگری در وضع موجود سهیم‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها