کد خبر: 564635
تاریخ انتشار :

دستیار سابق ترامپ: تنش‌های خاورمیانه طی شش ماه آینده افزایش می‌یابد / ترامپ برای مدیریت تنش با ایران آماده نیست

دستیار سابق ترامپ: تنش‌های خاورمیانه طی شش ماه آینده افزایش می‌یابد / ترامپ برای مدیریت تنش با ایران آماده نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه بین‌الملل: «برت مک گرک» نماینده ترامپ در ائتلاف بین‌المللی در نبرد با داعش، یکی از کسانی است که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده به‌عنوان تحلیل‌گر برعهده داشته است. او اواخر سال گذشته برای اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر خروج نیروهای این کشور از سوریه استعفا داد. مک گرک همچنین در دولت اوباما و بوش نیز خدمت کرده است. وی اکنون آستانه دور دوم رسیدگی به پرونده استیضاح ترامپ می‌گوید نگران آمادگی ترامپ برای مقابله با هرگونه بحران ناگهانی احتمالی درباره ایران یا سایر نقاط فشار است. این دستیار پیشین ترامپ اکنون عضو اندیشکده نزدیک به اسرائیل در آمریکا (بنیاد کارنِگی) است. متن زیر بخشی از مصاحبه رادیوی ملی آمریکا NPR با وی است که در ادامه ترجمه آن را می‌خوانید:

تنش‌های آمریکا احتمالا افزایش می‌یابد؛ آیا کاخ سفید آماده است؟

* رادیو ملی عمومی آمریکا: آقای مک گرک به نظر شما مشی ترامپ در مقابل ایران چه تغییری کرده است؟

فرض اساسی سیاست فعلی آمریکا درباره ایران این است که با اعمال فشار حداکثری بر این کشور، در نهایت آنها به میز مذاکره باز خواهند گشت و امتیازات بیشتری از برجام می‌دهند و ما به توافق هسته‌ای بهتری می‌رسیم. ولی این رویکرد ممکن است به رفتارهای بدتر و تحریک آمیز نیز منجر شود. در سفرهای اخیرم به منطقه خاورمیانه، این مورد را از تعداد زیادی از افراد شنیدم. اکنو عدم اعتماد به ترامپ موج می‌زند و از دید بسیاری از متحدان ما در منطقه، رویكرد منسجمی در سیاست خارجی او وجود ندارد تا بتواند به‌شکلی قابل پیش‌بینی، به هرگونه تحریکات بعدی ایران پاسخ داد.

* رادیو ملی عمومی آمریکا: چرا عدم اعتماد؟ منظور ما این است که مثلا اظهارات کسی چون جیمز کارافانو که اخیرا گفته «موقعیت آمریكا در خاورمیانه را بهتر از سه سال پیش است» درست است یا خیر...

خب! من فکر می‌کنم که شما می دانید سیاست «تغییر رفتار ایران» برای کنترل بهتر تحرکات این کشور است. اما چیزی که شما در صفحه بازی سیاست در منطقه می‌بینید، حاکی از بدتر شدن اوضاع است. تحرکات ایران در منطقه علیه متحدان ما و منافع خود ما بی‌سابقه بوده است. هیچ واکنشی از سوی ایالات متحده نیز رخ نداد. حمله به حمل و نقل در خلیج فارس نیز در تاریخ این کشور و تاریخ خود ما بی سابقه بود. از آنجا که شما یک تصمی‌ گیری منسجم در واشنگتن ندارید، آنچه اتفاق می‌افتد این است که نقاط اصطکاک بیشتری به‌وجود می‌آید، و ترامپ را شگفت زده‌تر می‌کند.

بعنوان مثال، هنگامی که ایران به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را شلیک کرد، رئیس جمهور ترامپ، طبق گفته خودش، طی مدت 10 دقیقه از دستور حمله گسترده به ایران عدول کرد. دلیلش این است که رئیس جمهور به طور مستقیم درگیر و آشنا به امور سیاسی و نظامی نیست؛ بنابراین او آدمی است که تنها در شرایط بحران واکنش انفجاری نشان دهد. با این اوضاع به‌نظرم بحران چه در خاورمیانه و چه در آسیا طی شش ماه آینده افزایش می‌یابد.

* رادیو ملی عمومی آمریکا: اما بحثی که ترامپ و برخی از هواداران وی اغلب مطرح می‌كنند، این است که ترامپ با احساس شخصی خود به تصمیم‌گیری در سیاست خارجی پرداخته است. او با رهبر کره شمالی ملاقات کرد و...

نگاه کنید اگر از این زاویه از ترامپ حمایت می‌کنید، باید این را نیز بدانید که امنیت ملی آمریکا، فقط دست رئیس جمهور نیست. شما باید دیپلمات‌هایی داشته باشید که از عهده مذاکره با دولت‌ها برآیند! دیپلمات‌ها نباید از جنس رئیس جمهوری باشند که فاقد ثبات در تصمیمات است. ما تیم اعضای تیم سابق ترامپ به همراه دیپلمات ها، مشاوران ارشد و کارشناسان امنیتی رده بالای آمریکا، اساساً نگران این هستیم که ترامپ تصمیماتش از یک روز به روز دیگر متفاوت باشد و تکلیفش با سیاست خارجی مشخص نباشد.

* رادیو ملی عمومی آمریکا: آیا فکر می‌کنید استیضاح ترامپ نقشی در منحرف کردن توجه رئیس جمهور آمریکا از سیاست خارجه ایفا می‌کند؟

من به‌طور خاص در بحث استیضاح وارد نمی‌شوم. من فکر می‌کنم آنچه استیضاح نشان داده این است: عدم توانایی دیپلمات‌ها به‌عنوان نمایندگان ایالات متحده آمریکا که به اعتبار روشی صحیح و با اتکا به یک دولت دارای ثابت مذاکره کنند، چیزی آزار دهنده برای آمریکاست. این وضعیت عدم اطمینان، موجب تضعیف ایالات متحده در سراسر جهان است. این مشکل، مدیریت مسائل مختلف را قبل از بحران برای ما دشوارتر می‌کند. و فکر می‌کنم در آینده به این ترتیب بتوانیم خود را در یک بحران پیش‌بینی نشده پیدا کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها