کد خبر: 564887
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

مرتضی طلایی: جلیلی ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است/جلیلی نیازی به حمایت احمدی‌نژاد ندارد/ لاریجانی خود را برای ریاست‌جمهوری آماده می‌کند

مرتضی طلایی: جلیلی ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است/جلیلی نیازی به حمایت احمدی‌نژاد ندارد/ لاریجانی خود را برای ریاست‌جمهوری آماده می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سعید جلیلی از مشهد نامزد انتخابات مجلس می‌شود و حتی از حالا این احتمال داده می‌شود که بتواند کرسی ریاست مجلس یازدهم را در اختیار بگیرد. البته این موضوع بستگی به اکثریتی است که در مجلس شکل می‌گیرد و باتوجه به عدم ائتلاف نیروهای پایداری با دیگر اصولگرایان اگر پایداری‌ها نتوانند حایز اکثریت نمایندگان مجلس شوند، ممکن است شانس جلیلی برای ریاست پایین بیاید.

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد سعید جلیلی از مشهد رأی می‌آورد اما اینکه بتواند رئیس‌مجلس بشود یا نه بستگی به نیروهایی دارد که وارد مجلس می‌شوند. او در تحلیل فضای انتخاباتی فعلی به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای جلیلی هم مانند دیگر چهره‌های شناخته‌شده قابلیت رأی‌آوری بالایی دارد و به نظرم می‌تواند در مشهد رأی بالایی هم به دست بیاورد اما بهینه‌شدن این رأی در مجلس بستگی به حضور افراد همسو با جبهه پایداری در مجلس دارد؛ به معنای دیگر اگر نیروهای پایداری در مجلس دارای وزن قابل توجهی شوند، آقای جلیلی می‌تواند به هیئت رئیسه و شاید ریاست مجلس دست یابد و اکنون زود است که بخواهیم بگوییم او رئیس مجلس می‌شود یا نه. درست است که آقای لاریجانی در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کند اما هنوز سرلیست‌های نیروهای انقلاب در تهران مشخص نشده است و سرلیست‌ها به شدت می‌توانند مناسبات مجلس را تعیین کنند. به هر حال مجلس آینده در دست نیروهای انقلاب خواهد بود. بهتر بود که پایداری هم به نیروهای انقلاب می‌پیوست و اصولگرایان در یک ائتلاف جامع به میدان انتخابات وارد می‌شدند که نشد اما هنوز هم نیروهای انقلاب دست بالا را دارند و امیدوارم بتوانند در مجلس آینده یک هیئت‌رئیسه قوی را شکل دهند و آقای جلیلی هم ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است».

طلایی چندی پیش گفته بود که احتمالا احمدی‌نژاد در این انتخابات تحرکاتی خواهد داشت و نیروهای پایداری از سرمایه اجتماعی استفاده می‌کنند. او اکنون در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان بر گزاره پیشین خود استوار هستید و بر مبنای این دیدگاه آیا می‌توان برداشت کرد که جلیلی به‌نوعی تحت حمایت احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد، اظهار کرد: «بله این سخن را گفته بودم و هنوز هم باور دارم که احمدی‌نژاد بعد از بررسی صلاحیت‌های نامزدها از تعدادی از آنها خاصه در شهرهای کوچک حمایت می‌کند تا فراکسیونی حامی خود در مجلس داشته باشد اما الزاما نمی‌شود گفت که تمام نیروهای پایداری تحت حمایت احمدی‌نژاد قرار می‌گیرند و این اتحاد به صورت کامل میان این طیف و احمدی‌نژاد میسر می‌شود؛ از سوی دیگر افرادی مانند آقایان جلیلی و آقاتهرانی گرچه در طیف پایداری می‌گنجندند اما مستقل از این طیف هم رأی دارند. مشخصا آقای جلیلی فارغ از جناح‌های سیاسی و طیفی در مشهد رأی قابل توجهی دارد و نیازی به سرمایه اجتماعی فردی مانند احمدی‌نژاد ندارد».

او درباره کنارکشیدن لاریجانی از عرصه انتخابات مجلس و سرنوشت نیروهای موسوم به اعتدالیون و ائتلاف اصلاح‌طلبان با این نیروها در مجلس آینده گفت: «علت نیامدن آقای لاریجانی را باید در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 جست‌وجو کرد. او خود را برای ریاست‌جمهوری آماده می‌کند و کناره‌گیری‌اش از مجلس هم نشانه‌ای بر این موضوع است. با رفتن آقای لاریجانی مجموعه اعتدالیون هم به شدت ضعیف خواهند شد و وضعیف اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با ایشان هم با مشکل روبه‌رو می‌شود. به طور شانسی برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نمی‌بینم و اکثریت در مجلس آینده با نیروهای انقلاب خواهد بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها