کد خبر: 565933
تاریخ انتشار :

نشنال اینترست تحلیل کرد: ویژگی‌های کشتی جدید و سری ایران با پرتابگرهای عمودی / ایران گام‌های جدیدی را برای رسیدن به کلاس ناوگان آمریکا بر می‌دارد

نشنال اینترست تحلیل کرد: ویژگی‌های کشتی جدید و سری ایران با پرتابگرهای عمودی / ایران گام‌های جدیدی را برای رسیدن به کلاس ناوگان آمریکا بر می‌دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه بین‌الملل: اعتراف پایگاه معتبر نشنال اینترست و کارشناس نظامی آن «دیوید اکس» یکی از مواردی است که در روزهای اخیر رشد و توسعه نیروی دریایی ایران را نشان می‌دهد. این پایگاه ادعا کرده است که ایران به‌طور سری در بخش دریایی توانسته ناوگان‌های خود را تا حد زیادی مجهز کند. متن این مقاله را در ادامه به زبان فارسی خواهید خواند:

ایران گام‌های جدیدی را برای رسیدن به کلاس ناوگان آمریکا بر می‌دارد

نیروی دریایی ایران، یک ناوشکن کاملاً جدید ساخت. کشتی‌ای که ظاهراً دارای موشک‌هایی جدیدتر و پیشرفته‌تر بود، تا بتواند آن را جایگزین کشتی‌های خود کند.

این تلاش دو ساله ایران برای ایجاد توانایی‌ ساخت کشتی جدید، می‌تواند به برنامه بلندپروازانه تهران برای توسعه سری جدیدی از ناوشکن‌ها سرعت بیشتری ببخشد.

نیروی دریایی ارتش ایران در آگوست 2019 (مردادماه امسال) اعلام کرد که پس از 18ماه محصولی جدید را به خدمت ناوگان دماوند در آورد. این درحالی است که ناوگروه دماوند از حادثه سال 2018 در پایگاهی در دریاچه خزر به علت مشکلات فنی از رده درحال خدمت خارج شده بود.

«اوفیزایر» گزارش داد كه مهندسان ايرانی به جای احیا و ترميم كردن ناوشکن، در واقع يک بدنه جديد برای کشتی ساخته‌اند. طبق اعلام رسانه‌های ایرانی، ناوگروه دماوند جدید باید قبل از پایان سال 2019 به ناوگان ایران بپیوندد.

اوفیزایر توضیح داد: "تصاویر موجود در Google Earth (نقشه اینرنتی آنلاین گوگل) بخش‌هایی از مراحل ساخت ناوچه جدید در خارج از سالن تولید سرپوشیده را در سال 2018 نشان داد". اوفیزایر همچنین گفته است: "تا پاییز سال گذشته [2018] ، تمام بخش‌های این ناوشکن از سالن بیرون آورده شده و سایر بخش‌ها برای جمع‌آوری در زیر زمین قرار می‌گرفتند. کار این محصول جدید سری، بین ژوئیه و آگوست(تابستان امسال) 2019 کشتی با افکنده‌شدن حوضچه اولیه ناوها، شروع شد.

اوفیزایر اضافه کرد: "تصاویر ساخت قسمت‌های جدید بدنه در گوگل نشان می‌دهد که این کشتی محصولی جدید است."

به گفته اوفیزایر، این امکان وجود دارد که کشتی‌های دریایی برای سرعت بخشیدن به ساخت‌وساز ناوگروه دماوند جدید، برخی از اجزای قدیمی دماوند را نجات داده و در ناوگروه جدید اضافه کنند. از این گذشته، اخبار حاکی از این است که کشتی ناوشکن آسیب‌دیده قبلی به آرامی درحال غرق‌شدن در اسکله بوده و این امکان وجود داشته که کارگران ایرانی سازنده بتوانند از دیواره سوراخ شده ناوشکن، مواد مفید قابل استفاده و قطعات سالم را جدا کرده و دوباره بکار ببرند.

فرمانده نیروی دریایی ایران، دریادار حسین خانزادی ادعا کرده که دماوند جدید، دارای یک سیستم پرتاب عمودی برای موشک‌های ضد هوایی و ضد کشتی و ساحل به دریاست. این ناوشکن به‌طور بالقوه ظرفیت خشاب مسلح موشک‌های کشتی را افزایش دهد و باعث می‌شود که نیروی دریایی راحت‌تر انواع جدیدی از سلاح‌ها را اضافه کند.

دریادار خانزادی به رسانه‌های ایرانی گفته است: "این ناوشکن به‌روزشده و مجهز به جدیدترین فناوری‌ها بوده است و این کشور را برای مقابله با سخت‌ترین شرایط در دریاها آماده کرده است". ایران از محصول جدید خود به‌عنوان "ناوشکن" یاد می‌کند، حتی اگر کشتی‌ها استانداردهای بین المللی را برای آن دسته از کشتی‌های جنگی برآورده نکند، باز هم رسته این کشتی‌ها در میان ناوشکن‌های جهانی دسته بندی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که دماوند جدید در چه زمانی نمایش داده خواهد شد. تا پیش از این ایران هرگز پرتاب‌گر عمودی برای کشتی‌های جنگی ایجاد نکرده بود. ایران در دسامبر 2018 مأموریت استفاده از كُروِتِ کلاس جماران از سهند در بندرعباس را در دستور کار قرار داد.

ناوگروه دماوند بخشی از ناوگان دریای خزر ایران است. دریاچه خزر در محاصره زمینی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان است. به این ترتیب کشتی‌های ناوگان خزر واقعاً نمی‌توانند نقش مستقیمی در درگیری در خلیج فارس داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، چهار مورد دیگر از این کلاس خاص ناوشکن توسط ایران در دست ساخت هستند که ممکن است در خلیج فارس استفاده شوند. ارتش ایران در خلیج فارس با یک کشتی دیگر به نام سهند کار می‌کند، که نسخه کمی بزرگتر از ناوشکن‌های انگلیسی کلاسِ Moudge است.

Moudges نسخه‌های مهندسی معکوس شده از انواع ناوگان کلاس الوند و از کارهای پر برکت انگلستان محسوب می‌شود که با طراحی بریتانیا در ایران کارش را آغاز کرد. سه مورد از این کلاس ناوشکن‌ها همچنان در خدمت نیروی دریایی ایران قرار دارند.

ناوهای سهند و الوند هرکدام حدود 1500 تن آب را در درون خود جابه‌جا می‌کنند و مجهز به رادارها و اسلحه‌ها و همچنین چند موشک ضد هوایی و ضد کشتی با برد کوتاه هستند.

اگر نیروی دریایی ایران موفق به ساخت بدنه جدید برای دماوند و افزودن VLS شود، می‌توان به تهران امیدوار بود كه کشتی‌سازان آن بتوانند کشتی‌های جنگی بزرگتر و با توان بیشتری را بسازند. اگر ایران در هواپیما سازی دارای پیچیدگی نباشند، قطعا می‌تواند در عوض هواپیماها به اندازه کشتی‌های کلاس‌های آمریكایی نزدیك شود.

خانزادی در 24 نوامبر 2019 طرحی را برای کلاس جدید ناوشکن اعلام کرد. دریادار ایرانی گفته است: «این ناوگان پروژه نگین را برای نظارت بر توسعه کشتی ایجاد کرده است. ناوشکن‌های نگین بین 5000 تا 7000 تن آب جابه‌جا می‌کنند و از برد طولانی و استقامت بالایی برخوردار هستند. ایران غالباً اعزام‌های دریایی را از طریق اقیانوس اطلس به آب‌های ایالات متحده اعلام می‌کند، اما هیچگاه در اطلاعیه‌های ما دنبال نشده است.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها