کد خبر: 567392
تاریخ انتشار :

مولایی: نپیوستن به FATF، اقتصاد را به فروپاشی می‌کشاند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت تصویب FATF و تبعات عدم پیوستن به آن اظهار کرد: با توجه به این‌که موضوع FATF فنی و تخصصی است، نهاد متولی آن بانک مرکزی است که باید اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها براساس معیار بانک مرکزی باشد و در همین راستا جهت‌گیری‌ها صورت گیرد.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی مدیریت مسائل مالی کشور را در اختیار دارد و به طور مستقیم درگیر این موضوع است و با دید تخصصی و فنی نکات مثبت و منفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، اما مباحث خارج از نظر بانک مرکزی با جهت‌گیری‌های سیاسی آمیخته است که به همین دلیل جامعه دو قطبی می‌شود و عده‌ای مخالف یا موافق آن هستند.
این استاد حقوق بین‌الملل با بیان این‌که اظهار نظر بانک مرکزی مرجع است و باید تقویت شود، گفت: در دنیا استانداردهایی وجود دارد مانند دستورالعمل‌ها یا راهکارهایی که FATF برای مطرح کردن شفافیت امور مالی جهانی انجام می‌دهد، جزو ضروری سیستم ارتباط مالی با دنیای خارج است و هر آن‌که ملحق نشود به نوعی خودش را منزوی کرده است، تمام کارشناسان این را می‌دانند.
مولایی خاطرنشان کرد: بنابراین ما هم اگر به این سیستم ملحق نشویم و خودمان را از این سیستم جدا کنیم، رصد و شفاف‌سازی در گردش مالی انجام نشود در تنگنا و انزوا قرار می‌گیریم، نمی‌توانیم از امتیازاتی که جزو نیازهای بازار بین‌المللی برای گردش مالی و پولی است بهره مند شویم لذا خودمان را محروم کرده‌ایم.
وی افزود: درواقع وقتی می‌خواهید در جامعه جهانی زندگی کنید اما از این سیستم‌ها محروم شوید، فشار بیش‌ از اندازه به اقتصاد وارد شده و اقتصاد وارد چرخه جهانی نمی‌شود. اقتصادی که با دنیا داد و ستد نداشته باشد، در درون خودش به‌عنوان یک سیستم بسته به طرف ناکارآمدی و فروپاشی می‌رود.
این کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه بیان کرد: آن‌هایی که ادعا دارند پیوستن به FATF به نفع ما نیست، باید دلایل‌شان را ارائه دهند در حالی که این دلایل هم به صورت سیستماتیک ارائه نمی‌شود. اما در نظر داشته باشند بانک مرکزی، دولت و وزارت امور خارجه به‌عنوان مرجع معتقدند باید به آن ملحق شویم و ما هم به‌عنوان کارشناس حقوقی معتقدیم که باید به FATF ملحق شویم.
این استاد دانشگاه همچنین به تبعات عدم پیوستن به FATF اشاره کرد و گفت: در صورت نپیوستن به این لوایح، ایران در لیست سیاه و در لیست کشورهای با ریسک بالا قرار می‌گیرد، لذا وقتی در سطح جهانی شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی و فعالان اقتصادی و مالی رغبتی برای ورود به مناسبات مالی و اقتصادی با ایران و شرکت‌های ایرانی نداشته باشند، خروجی‌اش این است که ما منزوی می‌شویم و اقتصاد از درون به سمت فروپاشی می‌رود بنابراین در صورت عدم پیوستن چنین وضعیتی در انتظار ما است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها