کد خبر: 567702
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

علاءالدین بروجردی: قرار نیست در پی مذاکره ایران با ژاپن برجام جدیدی نوشته شود/ فعلا تصمیمی برای اجرای گام پنجم گرفته نشده است  

علاءالدین بروجردی: قرار نیست در پی مذاکره ایران با ژاپن برجام جدیدی نوشته شود/ فعلا تصمیمی برای اجرای گام پنجم گرفته نشده است  
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور علیه ایران نه‌تنها باعث محدودشدن روابط اقتصادی ایران شده بلکه کشورهای دیگر را هم متضرر کرده است و تقریبا هیچ کشوری از شرایط پیش‌آمده سود نمی‌برد. حسن روحانی برای کاهش محدودیت‌های پیش‌آمده در تلاش است که با توسعه روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها از جمله ژاپن به راه‌حلی عملی دست یابد؛ چناچه دیدار اخیر او با آبه شینزو نیز مبتنی بر این گزاره است.

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امینت ملی باور دارد در عین حال که مذاکرات ایران با ژاپن می‌تواند باعث رفع محدودیت‌ها شود اما این به معنای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا نیست. او در تحلیل نتایج سفر روحانی به ژاپن به «نامه‌نیوز» گفت: «رابطه ایران و ژاپن، رابطه‌ای خوبی است و سفر رئیس‌جمهور به این کشور را از یک سو به دلیل مناسبات فی‌مابین و از سوی دیگر به دلیل تلاش برای رفع محدودیت‌های اِعمال‌شده از سوی آمریکا مثبت ارزیابی می‌کنم. ژاپنی‌ها علاقه‌ دارند که به بازار ایران، خاصه بازار نفتی ایران درسترسی داشته باشند زیرا آنها از مشتریان سنتی نفت ایران هستند. مذاکراتی که میان ایران و ژاپن صورت گرفت در راستای این مهم و نیز احقاق حقوق تضییع‌شده کشورمان است زیرا با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور بر ایران و فشارهایی که به کشورهای دیگر برای محدودکردن روابطشان با ایران وارد می‌کند، حقوق ملت ایران زیر پا گذشته است و دولت مترصد آن است که این حقوق پایمال‌شده را پس بگیرد اما این تصور که مذاکره با ژاپن مقدمه مذاکره با آمریکا و امضای برجامی جدید محسوب می‌شود، غلط است زیرا هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است و ما باور داریم که هر اتفاقی باید در چارچوب توافق پیشین یعنی برجام باشد در عین حال نباید با یک نگاه بسته گفت که وقتی با ژاپن مذاکره می‌کنیم گویی که با آمریکا سخن گفته‌ایم. اینها دو کشور مستقلند و نمی‌توان هر دو را یکی دانست».

او ادامه داد: «اجرای برجام باید در قبال اجرای برجام باشد؛ یعنی آنکه چون طرف مقابل به تعهدات خود وفا نکرد بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی ایران هم گام به گام تعهدات خود را کاهش داد. جاده دیپلماسی باید دو طرفه باشد و اگر قرار است ایران به برجام متعهد باقی بماند، طرف غربی و خاصه آمریکا هم باید به تعهداتشان عمل کنند».

بروجردی درباره اجرای گام پنجم از سوی ایران هم اظهار کرد: «تمام گام‌ها زمانی برداشته شد که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد. این سخنانی که درباره برداشتن گام پنجم گفته می‌شود در حد گمانه‌زنی است و اگر قرار به اجرایش باشد باید از مسیر قانونی خود بگذرد».

او در پایان درخوص تصویبب دو لایحه cft و پالرمو هم گفت: «ما در یک کشور قانومند زندگی می‌کنیم و باید بپذیریم که هر آنچه از مجاری قانونی خود بگذرد مورد قبول است. در حال حاضر cft و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و باید صبر کرد و منتظر تصمیم این نهاد تصمیم‌گیر بود و در نهایت هر آنچه اعضای این مجمع تشخیص دادند، نقطه پایانی و لازم‌الاجراست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها