کد خبر: 568878
تاریخ انتشار :

جزئیاتی از آخرین لحظات حضور سردار در بغداد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترور سردار سلیمانی و همراهانش توسط آمریکایی ها با واکنش های شدیدی در عراق، ایران و منطقه روبه رو شده است و اکنون اخبار و گزارش هایی درباره جزئیات جدیدی از لحظه ورود سردار به فرودگاه بین المللی بغداد تا لحظه شهادتش منتشر شده است.

در همین راستا، یک منبع عراقی که با روسیه الیوم مصاحبه کرده است، گفت که هواپیمای حامل سردار سلیمانی متعلق به شرکت سوری «اجنحه الشام» بوده، حال آنکه مقامات عراقی نمی دانستند شخصیت عالی رتبه یا مهمی در این هواپیما حضور دارد.

به گفته این منبع، زمان رسیدن هوایپما به فرودگاه بغداد ساعت ۱۱:۳۰ شامگاه شب جمعه بود اما به دلیل تاخیر در بلند شدن هواپیما از فرودگاه سوریه، هوایپما یک ساعت پس از زمان مشخص شده به فرودگاه بین المللی بغداد رسید.

این منبع مطلع ادامه داد: هواپیما جلوی درب شماره ۲۱ فرودگاه بین المللی بغداد توقف کرد، اما سردار سلیمانی از ورودی های رسمی فرودگاه عبور نکرد بلکه دو خودرو نزدیک هواپیما منتظرش بودند که سوار یکی از آنها شد و قبل از مسافران باند فرودگاه را ترک کرد.

بنابر گفته این منبع، زمانی که حمله صورت گرفت، مقام های امنیتی در فرودگاه به طور غیررسمی از مسافران پرسیدند که آیا شخص مهمی هم در هواپیما بود یا نه؟ برخی گفتند بله ما قاسم سلیمانی را دیدیم. سپس مقام های امنیتی در همان ساعت شروع به بازجویی از برخی مسافران و نماینده شرکت هواپیمایی کردند که گفت من مسافران را نمی شناسم و همه مثل هم هستند.

این منبع افزود، بعد از بازنگری دوربین های فرودگاه بغداد، دو خودرو مشاهده شد که در انتظار سردار سلیمانی بودند. هیچ کس بعد از این حادثه دستگیر نشد اما تحقیقات در سطح عالی ادامه دارد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

در پی عملیات تجاوزکارانه آمریکا، مسئولان بلندپایه ایران و پیش از همه مقام معظم رهبری از پاسخ سخت و قاطعانه ایران به آمریکا خبر دادند.

سفارت آمریکا در لبنان پس از ترور سردار شهید، در هراس از اقدام متقابل محور مقاومت جمعه شب با صدور بیانیه در بیروت به شهروندانش هشدار داد، در وضعیت احتیاط و مراقب خود باشند.

از سوی دیگر، اخبارهای منتشره حاکی از آن ست که مسئولان عراقی تحقیقاتی را درباره روشن شدن جزئیات این حادثه آغاز کرده اند.

شبکه خبری اسکای نیوز لحظاتی پیش مدعی شد که مسئولان امنیتی عراق تحقیقاتی را درباره خدمه پرواز هواپیمای حامل سردار سلیمانی به بغداد آغاز کرده و در این راستا دو تبعه سوری و عراقی را بازداشت کرده است.

طبق این خبر، بازجویی از کارمندان فرودگاه بغداد بعد از شهادت سردار سلیمانی آغاز شده تا جزئیات سفر وی به عراق و حوادثی که در حین ترور رخ داد، روشن شود.

این اقدام تروریستی دولت آمریکا به گفته رهبران کشورهای منطقه و جهان، عواقب خطرناکی می تواند برای منطقه به همراه داشته باشد و مسئول آن نیز متوجه خود آمریکاست.

عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس جهان عرب در تحلیل خود اقدام آمریکا و ترامپ در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی را «یک اشتباه و حماقت بزرگ» خواند.

عطوان ضمن اینکه سردار سلیمانی را تاثیر گذارترین مرد منطقه ای خاورمیانه توصیف کرد، نوشت: عواقب وخیم اقدام یاد شده دامن گیر خود آمریکا خواهد شد و آمریکایی ها به خاطر ارتکاب چنین حماقتی بهای گزافی خواهند پرداخت. دونالد ترامپ در این اقدام همانند رهبر یک باند مافیایی عمل کرد.

پیکر سردار سلیمانی به کربلا رفت

در حالی که قرار است پیکرهای مطهر شهدای مقاومت طی چند روز آتی وارد ایران شود، این پیکرها امروز بعد از مراسم تشییع در کاظمین و بغداد پایتخت عراق برای برگزاری مراسم مشابه به شهر مقدس کربلا منتقل شدند.

صدها هزار نفر از مردم شهر مقدس کاظمین و بغداد پایتخت عراق روز شنبه در مراسم تشییع شهدای مقاومت حضور یافتند و تشکر و قدردانی خود را از فداکاری آنان در راه آزادی عراق از دست داعش و تروریست ها با سر دادن شعارهایی با محتوای قدرشناسی از مجاهدات های این شهیدان اعلام کردند.

در میان انبوه جمعیت حاضر شمار زیادی از مقام های عراقی از جمله عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت موقت عراق، سید عمار حکیم رییس جریان حکمت عراق، هادی العامری فرمانده جدید الحشد الشعبی، همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و شماری از مسوولان احزاب و گروه های عراقی و نیروهای حشد الشعبی شرکت داشتند.

پیکرهای شهدای مقاومت بعد از مراسم تشییع در نجف با هواپیما به ایران منتقل خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها