کد خبر: 569760
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

رامین مهمان‌پرست: ماندن آمریکا در عراق یک خودکشی بزرگ است/ باید ترامپ را به‌عنوان یک تروریست به جهان معرفی کنیم

رامین مهمان‌پرست: ماندن آمریکا در عراق یک خودکشی بزرگ است/ باید ترامپ را به‌عنوان یک تروریست به جهان معرفی کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: شهادت سردار سلیمانی نشان داد که آمریکا در مقام عمل به هیچ یک از قواعد بین‌المللی پایبند نیست و برای نیل به اهدافش علاوه بر زیر سوال‌بردن تمامیت ارضی عراق به صورت علنی یکی از فرماندهان ارشد کشوری دیگر که با مجوز قانونی در عراق حضور داشته است را ترور می‌کند. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باور دارد که ایران باید از این موقعیت متزلزل آمریکا استفاده کند تا با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک علاوه برآنکه این دولت را از منطقه اخراج کند می‌تواند ترامپ را به‌عنوان یک تروریست به مجامع بین‌المللی معرفی کند. برای تشریح ابعاد حقوقی و سیاسی این موضوع ساعتی را با او به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آمریکا با افزایش تنش در منطقه در پی چه هدفی بود؟

مدت زیادی است آمریکایی‌ها با کمک عواملشان در منطقه مانند عربستان و رژیم صهیونستی تلاش می‌کردند که در کشورهای مختلف منطقه‌ای ضربات مهمی به جبهه مقاومت وارد کنند. این سیاست به قول ترامپ فشاری حداکثری بود. اگر خاطرتان باشد، بعد از ضربات حیثیتی به آمریکا از جمله انهدام پالایشگاه آرامکو توسط یمنی‌ها، سقوط پهپاد آمریکایی توسط ایران یا تحمیل شکست‌های پیای متعاقب اقدامات آمریکا در سوریه و عراق باعث شد که دولت این کشور طرحی جدید را پی بگیرد و بر اساس آن به ایجاد آشوب‌های داخلی در کشورهای منطقه بپردازد؛ برای مثال باعث استعفای نخست‌وزیر لبنان شد و بعد هم در عراق به تحریک‌هایی دست زد تا نخست‌وزیر کناره‌گیری کند و برخی را بر این واداشت که به کنسول‌گری ایران در عراق حمله کنند تا نشان دهد که مردم عراق از حضور ایران در این کشور ناراضی‌اند. همین وضعیت را در ایران هم مشاهده کردیم و آمریکا با سوءاستفاده از مدیریت نسنجیده مسئولان ایران در رابطه با افزایش قیمت بنزین سعی کردند که مردم را علیه نظام متحد کنند. دولتمردان آمریکا بعد از آنکه تلاش کردند تا فضای سیاسی داخلی ایران ملتهب شود، تصور کردند که اکنون وقت واردکردن یک ضربه اساسی به ایران است تا علاوه بر ایران مجموعه جبهه مقاومت در منطقه تضعیف شود تا بتوانند جایگاه خود را مستحکم کنند؛ از این‌رو در یک تصمیم بسیار عجیب، خطرناک و خارج از عقل یک مقام رسمی و عالی‌رتبه نظامی ایران را به شهادت رساندند. شخصیتی که برای مقابله با تروریسم در منطقه و نجات عراق، سوریه و صدالبته دفاع از مردم ایران با داعش می‌جنگید و برای جبهه مقاومت و مردم ایران به یک قهرمان تبدیل شده بود. نکته جالب این است که ترامپ آشکارا مسئولیت این اقدام را پذیرفت و اعتراف به یک ترور کرد. با این اقدام آمریکایی‌ها خواسته یا ناخواسته وارد مسیر جدیدی شدند که تمام معادلات منطقه تغییر می‌کند و آمریکایی‌ها باید بپذیرند که ترور اخیرشان پیامدهای جدی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برایشان خواهد داشت.

وضعیت آمریکا در منطقه بعد از این اقدام تروریستی چگونه است؟

همان‌طور که همه از جمله ترامپ و هم‌فکرانش مشاهده کردند تجلیل مردم از شهید سلیمانی بی‌نظیر بود. تشییع آن شهید بزرگوار نشان داد که مقام‌های آمریکایی دچار اشتباه محاسباتی شدیدی شده‌اند. دولت آمریکا در پی ترور شهید سلیمانی نه‌تنها به هدف خود نرسید بلکه از چهره اصلی‌اش نقاب برداشت تا همه دنیا متوجه شوند که با یک دولت تروریست مواجه‌اند؛ به‌نحوی که رئیس‌جمهور این کشور رسما مسئولیت این ترور را می‌پذیرد. آمریکایی‌ها دریافته بودند که حضور سردارانی مانند شهید سلیمانی خطر مهمی برای افکار تروریستی آنهاست و به همین دلیل او را به شهادت رساندند. آمریکا در مقطع کنونی با وضعیت جدیدی روبه‌رو است و بسیار نگران است از احساسات مردم عراق، لبنان، افغانستان سایر کشورهایی که مقاومت در آنها جریان دارد. از این پس ممکن است جبهه مقاومت در هر نطقه‌ای خطری برای آمریکا ایجاد کند. ترامپ با اظهارنظرهای عجولانه‌اش سعی می‌کند اقدام تروریستی آمریکا را توجیه کند زیرا از آینده آمریکا در منطقه می‌ترسد. اولین سیلی به آمریکا وحدت مردم ایران بود و بعد از آن سیلی محکم حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های این کشور در منطقه و بی‌تردید مهم‌ترین ضربه به آمریکا فراهم‌کردن زمینه اخراج کامل نیروهایش از منطقه است.

آیا در ادامه آمریکا به دنبال جنگ با ایران خواهد بود؟

بعید است که آمریکا آمادگی ورود به یک جنگ تمام‌عیار را داشته باشد و اگر در آینده ایران تحت هر شرایطی وارد جنگی ناخواسته شود، به بهترین شکل از خود دفاع می‌کند و تردیدی در این موضوع نیست. از سوی دیگر آمریکایی‌ها تجربه جنگ ویتنام را از یاد نبرده‌اند و نمی‌توانند در جنگی هزاران کیلومتر دورتر از کشور خود وارد جنگ شوند.

اکنون در مجلس عراق تصویب شد که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. خروج آمریکا دستِ‌کم در عراق در آینده نزدیک چه قدر محتمل است و مصوبه مجلس عراق چه ضمانت اجرایی دارد؟

این موضوع دو وجه دارد. نخست، وجه حقوقی که اکنون بر اساس قانون مصوب کشور عراق نیروهای آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند. وجه دوم امنیتی است که اگر دولت آمریکا دستور خروج ندهد، از این پس مسئولیت جان سربازهایش با خودش است و بعید است بتواند احساسات مردم عراق و نیروهای مقاومت را کنترل کند. عقل اقتضا می‌کند که دیگر در عراق نماند زیرا ماندن آمریکا در عراق یک خودکشی بزرگ است.

به‌عنوان پرسش پایانی، ایران چه اقداماتی می‌تواند برای پاسخ مستمر به جنایت اخیر آمریکا انجام دهد؟

ایران باید در چند حوزه سیاست‌ورزی کند. نخست در مواجهه با مطالبات عمومی همین وضعیت را نگه دارد تا آمریکایی‌ها هموراه از انتقام ایران احساس خطر کنند و قطعا وجود ترس مستمر انتقام برای آمریکا ویران‌کننده‌تر از خود انتقام است؛ از سوی دیگر بعد از حمله به پایگاه نظامی آمریکا معلوم نیست که خطر پیش رو برای آمریکا از سوی کدام یک از نیروهای مقاومت باشد. سردار سلیمانی متعلق به تمام نیروهای مقاومت است و لزومی ندارد که صرفا ایران با آمریکا مواجهه مستقیم داشته باشد. دومین رویکرد به دستگاه سیاست خارجی ایران باز می‌گردد. همه مسئولان حوزه دیپلماسی باید تلاش کنند تا مراوده‌های دوجانبه و چندجانبه برای اخراج آمریکا از منطقه به‌طور جدی پیگیری شود و کشورهای منطقه را قانع کنیم که وجود آمریکا باعث از بین‌رفتن ثبات و امنیت منطقه می‌شود. سومین موضوع مهم این است که مدام بگوییم که ترامپ یک رئیس‌جمهور قاتل است؛ این موضوع باید از لحاظ حقوقی پیگیری شود و قوه قضائیه کشورمان و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در داخل پیگیر امر حقوقی موضوع باشند و دستگاه دیپلماسی هم در دادگاه‌های بین‌المللی مسئله را پیگیری کنند تا در نهایت بتوانیم جا بیندازیم که در همه محافل بین‌المللی ترامپ به عنوان یک تروریست شناسایی شود. در نهایت هم بتوانیم که با تقویت حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در داخل زمینه نفوذ و دخالت بیگانگان را کاهش دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها