کد خبر: 571329
تاریخ انتشار :

امام جمعه موقت تهران: هم‌پیمانان آمریکا خود را در معرض فروپاشی می‌بینند

امام جمعه موقت تهران: هم‌پیمانان آمریکا خود را در معرض فروپاشی می‌بینند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملت بزرگ ایران بار دیگر با حضور به یاد ماندنی خویش در میعادگاه نماز جمعه پیوند استوار و مستحکم خویش را با رهبر انقلاب اسلامی و آرمان‌های بزرگ امام و شهدا را فریاد زدند.

وی ادامه داد: مردم با دل‌هایی لبریز از شوق و نشاط، دو یوم‌الله اقتدارآفرین را خلق کرده و با دیدگانی اشک‌بار از سقوط هواپیما اوکراینی و افرادی که در کرمان به ملکوت اعلی پرواز کردند، آنها را تشییع کردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه رهبر انقلاب در نماز جمعه فراموش‌نشدنی هفته قبل، ملت بزرگ ایران و ملت‌های قهرمان و مقاوم جهان اسلام را با دو خصیصه صبار و شکور یاد کردند، اظهار داشت: اشاره به این حقیقت که پیروزی‌ها، موفقیت‌ها و یوم‌الله‌ها دستاورد دو گوهر گرانبهاست؛ دستاورد ایمان، دانش و عقلانیت و دستاورد صبر با شکوه و عزت‌آفرین در کنار آرمان‌ها و ارزش‌ها.

با استقامت فردی پیروزی برای جامعه به دست نمی‌آید

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه همه ما باید اهل صبر باشیم و در راه استقامت کنیم، تصریح کرد: تجربه گران‌سنگ ملت ایران در پرتو ایمان و صبر است، خانواده شهدا و جانبازان در مصائب سخت صبر کرده و ایستادگی کردند، در این روزها توفیق داشتم خدمت برخی از خانواده‌هایی که فرزندان‌ و بستگان نزدیکشان در این حادثه هوایی به شهادت رسیدند، برسم.

وی افزود: من دنیایی از صبر را در آنها دیدم، آنها در طول چهار دهه درس استقامت و صبر را دیدند اما با استقامت فردی پیروزی برای جامعه به دست نمی‌آید، پیروزی جامعه اسلامی مرهون صبر جمعی است، خانواده‌ای از سعادت بهره‌مند است که افراد آن خانواده صبار و شکور باشد، آن خانواده قطعا به موفقیت می‌رسد. جامعه‌ای قدرتمند، عزیز، سرافراز و سربلند است که صبار و شکور باشد.

با آراستگی به حجاب چهره تهران را تغییر دهید امام جمعه موقت تهران خطاب به بانوانی که «شاید از نعمت حجاب در تراز اسلام برخوردار نباشند»، خاطرنشان کرد: به طرق مختلف مطلع شدم و خبرهای مختلفی شنیدم که این خواهران به احترام شهید سلیمانی با چادر مشکی در تشییع پیکر او حضور یافتند، به این جامعه بانوان ایران می‌گویم که گوهر حجاب، سعادت شما را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند. ابوترابی اضافه کرد: شهید سلیمانی دغدغه شما را داشت و برای امنیت شما جانش را در کف دستش گرفت، شما قدرشناسی کردید، قدرشناسی بالاتر آن است که با آراستگی به حجاب چهره تهران را تغییر دهید، هنر سردار سلیمانی، سه دهه تلاش برای خلق صبر جمعی بود وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند صبر جمعی هستیم، ابراز داشت: ملت ایران باید با هم صابر باشند، ملت ایران و عراق باید در کنار هم صبر کنند. ملت‌های ایران، عراق، سوریه، یمن، لبنان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، بحرین و عربستان و همه ملت‌های منطقه باید در کنار هم و در کنار ملت فلسطین صبار و شکور باشند ما به صبر جمعی نیازمندیم. خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه هنر سردار سلیمانی، سه دهه تلاش برای خلق صبر جمعی بود، عنوان کرد: او دغدغه آن را داشت که ملت ایران در کنار ملت عراق بایستد و صابر باشد، ملت ایران و عراق در کنار ملت قهرمان فلسطین، یمن، سوریه و لبنان، در کنار هم یک صف واحد را تشکیل دهند، او دغدغه صبر جمعی را داشت، جامعه صبار و شکور به صبر فردی اکتفا نمی‌کند.

عملیات سپاه ابهت آمریکا در منطقه را فرو ریخت ابوترابی‌فرد با اشاره به راهپیمایی ضد آمریکایی امروز عراق یادآور شد: رهبر انقلاب به دو یوم‌الله اشاره کردند؛ بدون تردید اگر امروز این میعادگاه به حضور سکان‌دار خدامحور انقلاب مزین بود، به یوم‌الله سوم اشاره می‌کردند؛ یوم‌اللهی که امروز ملت عراق خلق کرد. امروز مردم قهرمان عراق در راهپیمایی عظیم میلیونی در کنار ملت ایران، یمن، لبنان و دیگر ملت‌های مسلمان منطقه، فریاد «مرگ بر آمریکا» داشتند، این معنای روشن صبر جمعی است. وی با تاکید بر اینکه تردیدی نیست اگر کارشناسان سیاسی و نظامی آمریکا حوادث بعد از شهادت این سردار سلحشور را می‌توانستند تحلیل کنند، قطعا دست به ترور سردار سلیمانی نمی‌زدند، بیان کرد: شهادت سردار سلیمانی با عملیات افتخارآفرین سبزپوشان قدرت‌آفرین، ابهت آمریکا در منطقه را فرو ریخت و آغازی بر پایان حضور نامشروع آمریکا در جهان اسلام شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شهادت حاج قاسم سلیمانی راه را بر خلق قدرتی دیگر هموار کرد، گفت: ستون اصلی سیاست آمریکا در منطقه از دیرباز فروریخته بود، هم‌پیمانان آمریکا خود را در معرض فروپاشی می‌بینند، ساختار امنیت در منطقه در دستان قدرتمند ملت‌های مسلمان قرار گرفته است. ملت عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و ترکیه و دیگر ملت‌های مسلمان و ملت ایران در کنار هم یک جبهه متحد را رویاروی زیاده‌خواهی ایالات متحده قرار داده‌اند و مشروعیت حاکمان دست نشانده غرب فروریخته است. ابوترابی‌فرد ادامه داد: اسلام در پرتو فهم صحیح از اسلام ناب به مکتب نیرومندی برای تبدیل ملت‌های منطقه به یک قدرت تعیین‌کننده تبدیل شده است، با عملیاتی که رخ داد، قدرت نظامی آمریکا در منطقه نیز فروریخت. اسلام رمز وحدت ملت‌های منطقه است وی با تاکید بر اینکه صبر جمعی این قدرت را آفریده است، اظهار داشت: برای صبر جمعی دو حوزه را تعریف می‌کنند؛ ملت‌های مسلمان در کنار هم بوده و با هم باشید. جبهه متحد شما، اقتدار می‌آفریند. شعار «نه غزه، نه لبنان» یعنی ما با اقتدار ایران اسلامی سر نزاع داریم، این شعار حذف اقتدار ایران است. خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه عراق منهای ایران کاهش قدرت عراق است، تصریح کرد: لبنان منهای عراق کاهش اقتدار ملت قهرمان لبنان است، آنها اتحادیه تشکیل می‌دهند و صفوف ملت اسلام را متفرق می‌کنند، در جنگ جهانی اول و دوم از تمام توان‌شان برای تجزیه جغرافیای اسلام و حذف اسلام در نقشه جنوب غربی آسیا استفاده کردند اما اسلام رمز وحدت ملت‌های منطقه است. دغدغه مشکلات ملت‌های جهان زیر چکمه‌های استکبار را داریم ابوترابی‌فرد با بیان اینکه معنای صبر جمعی ایستادگی در برابر دشمن است، خاطرنشان کرد: مبادا صبر شما از آمریکا و گروه‌های تروریستی دست‌نشانده غرب کمتر باشد. «صابرو و رابطوا...» رابطوا به معنای تحکیم روابط با ملت‌های مسلمان است. اما ما نه تنها با ملت‌های مسلمان بلکه روابط‌مان را با انسان‌های آزادیخواه تقویت خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ما دغدغه مشکلات ملت‌های جهان زیر چکمه‌های استکبار را داریم، ابراز داشت: نقش حاج قاسم سلیمانی در امنیت اروپا و تامین امنیت قاره آسیا بر صاحبنظران پوشیده نیست. قدرت نظامی خویش را افزایش دهیم. در منطق قرآن قدرت مرز نمی‌شناسد، امت اسلام باید در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی در مرز قدرت حرکت کند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه دانش و علم مساوی با توانایی است، بیان کرد: برتری فناوری نظامی ایران بر مستکبران دستاورد عظیم مجامع دانشگاهی است. علوم بنیادین، لیزر، هسته‌ای، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دستاورد حرکت افتخارآفرین نظام اسلامی در خلق دانش، تبدیل دانش به فناوری و ان‌شاالله تجاری‌سازی علم به معنای واقعی کلمه است. این نگاه رهبری نظام است؛ خلق یک ملت مقتدر و یک جبهه مقاومت همیشه پیروز.

مردم در انتخابات مجلس باید دست به انتخابی آگاهانه بزند ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در آستانه شکل‌گیری مجلس یازدهم قرار داریم. ملت عزیز را به حضور یکپارچه در این انتخابات اقتدارآفرین توصیه می‌کنم، با تجربه‌ای که در قوای قانونگذاری دارم می‌گویم قانون متقن، شفاف و عادلانه، الهام گرفته از مشارکت ذینفعان و نهادهای قانونی، قابل اجرا و سنجش و رکن اساسی پیشرفت کشور است. وی افزود: هر گاه نهاد قانونگذاری در اندازه‌ای قرار گرفت که توانست با پرهیز از تصویب انبوهی از قوانین که فاقد عقبه علمی و کارشناسی لازم است، در مسیر تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی قدم بردارد، مطمئن باشید توسعه و پیشرفت کشور کلید خورده که راه دشواری است. این مسئله نیازمند جمع قابل توجهی از نمایندگان منتخب ملت ایران است که در کنار تعهد، شجاعت، انگیزه حرکت و اقدام، از فهم لازم نسبت به مسائل اصلی کشور و ارائه نقشه راه برای برون‌رفت از تنگناها، دانش و دانایی در اندازه لازم بهره‌مند باشند. این مسئله، کار ملت را دشوار می‌کند. آنها باید دست به انتخابی آگاهانه بزند. ۸۰ درصد مصوبات ادوار مجلس اصلاحیه هستند یا استفساریه این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان راهی دشواری در پیشرو دارند، عنوان کرد: اهداف بلند نیازمند به عقلانیت، علم، عزم و اراده است، نگاهی کوتاه به عملکرد تقنینی ادوار مجلس ضرورت این تحول را قطعی می‌کند. حدود هشتاد درصد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند، یا اصلاحیه است یا استفساریه. یعنی قانونی که تصویب شده از استحکام منطقی و علمی برخودار نبوده و باید مجددا اصلاح شود. ابوترابی‌فرد با بیان اینکه اصلاحیه یا استفساریه قوانین یعنی قانون تصویب شده از شفافیت و روشنی لازم بهره‌مند نبوده و نیازمند به تفسیر است، گفت: این روش نمی‌تواند ریل حرکت، تحول و تغییر باشد. بارها در محافل رسمی، غیررسمی و علمی اعلام شده قوانین متعارض، متداخل، مشابه، مزاحم، مترادف و متضاد فراوانی در نظام حقوقی ما وجود دارد. با این مدل نمی‌توان قدرتی در تراز جمهوری اسلامی را خلق کرد. ثقل مسوولیت سیاست‌های کلی بر شانه‌های نمایندگان است وی در تشریح ویژگی‌های سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب اظهار داشت: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی، اولا از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی برخوردار است، ثانیا نگاه بلندمدت به مسائل کشور دارد. ثالثا تضمین‌کننده منافع ملی است و رابعا راه مدیریت، حوزه اجرا و هدایت کشور در مسیر خلق قدرتی دیگر را هموار می‌کند. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مخاطبان سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب، قوای سه گانه هستند، تصریح کرد: ثقل مسوولیت بر شانه‌های نمایندگان ملت ایران است. مجلس به عنوان رکن اصلی تقنین باید مسیر این حرکت را با اصلاح آیین‌نامه داخلی با توجه جدی به اسناد بالادستی نظام و توجه به نیازهای کلیدی کشور هموار کند.

شرع مقدس مهم‌ترین سند برای قانونگذاری است ابوترابی‌فرد اضافه کرد: محورهای کلیدی برای قانونگذاری معطوف به دو نکته است؛ شکلی و محتوایی. قانون شفاف قانونی است که از نظر محتوا اتقان دارد و از نظر شکل و ادبیات نگارش، نیازمند تفسیر نیست بلکه شفاف، روشن، عام، فراگیر و قابل فهم ارائه می‌شود. وی مهم‌ترین سند برای تقنین در نظام اسلامی را شرع مقدس و انور براساس مبانی قانونگذاری در کشور دانست و خاطرنشان کرد: این نظام جمهوری اسلامی است. هویت، اقتدار و منزلتش ثمره اسلامیت نظام است و اسلامیت نظام در قوانین حاکم بر کشور تجلی پیدا می‌کند. لذا باید نهاد قانونگذاری، دولت و دستگاه قضایی در ارائه طرح‌ها و لوایح از تمام ظرفیت خویش برای انطباق با آموزه‌های وحیانی یا عدم مخالفت با این آموزه‌ها استفاده کنند. طرح‌ها و لوایح باید ناظر به اصول قانون اساسی سامان بگیرند خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه منبع دوم برای تقنین، قانون اساسی است، ابراز داشت: طرح‌ها، لوایح و قوانین کشور باید ناظر به اصول قانون اساسی و در چارچوب این قانون تمدن‌ساز سامان بگیرند. منبع دیگر، سیاست‌های کلی نظام است که توسط کارشناسان و چهره‌های دارای تجربه، دانش، آشنا با مسائل کشور و عقبه کارشناسی علمی کشور بررسی و تحلیل و تدوین می‌شود و رهبر انقلاب آن را ابلاغ می‌کنند. ابوترابی‌فرد با بیان اینکه برخورد با سیاست‌های کلی گاهی انفعالی و گاهی فعال است، عنوان کرد: برخورد انفعالی آن است که قانون را در مجلس تصویب می‌کنیم و نگاهی به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نداریم. اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌هایشان، آن قانون را رصد می‌کنند تا در تعارض و تقابل سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی نباشد. سیاست‌های کلی ابلاغی فرآیندگرا، فراقوه‌ای و کارکردگرا هستند وی ادامه داد: این رفتار گره‌ از مشکلات باز نمی‌کند، آنچه گره‌گشاست، آن که قانون با نگاهی دقیق به سیاست‌های ابلاغی، بررسی و تصویب شود. اگر در این جهت حرکت کنیم، با یک انقلاب عظیم در همه عرصه‌های مدیریتی کشور روبه‌رو می‌شویم. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه دوم که سیاست‌های کلی به آن پرداخته، رفع ابهامات و چالش‌های قانونگذاری است، گفت: سیاست‌های کلی ابلاغی فرآیندگرا، فراقوه‌ای و کارکردگرا هستند لذا می‌تواند به مثابه نقشه‌راه قوای سه‌گانه برای حل چالش‌ها در عرصه تقنین، تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و موضوع اصل ۱۳۸ قانون تبدیل شود. مجلس می‌تواند از این فرصت گران‌سنگ استفاده کرده و با اصلاح آیین‌نامه و تدوین قانون این چالش‌ها را به حداقل برساند. قانون نباید نیازمند اصلاحیه و استفساریه باشد ابوترابی‌فرد با تاکید بر تقویت جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس در امر تقنین اظهار داشت: با استفاده از مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مراکز باید نیازهای واقعی و موضوعاتی که باید در آن حوزه قانونگذاری صورت گیرد، رصد و شناسایی شوند. آنها باید با نگاه علمی و کارشناسی، قابل اجرا و سنجش بودن قانون را بررسی کند. پایش مستمر آثار اجرا، میزان کارآمدی و ثمربخشی قانون ضروری است. وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، با یک تحول روبه‌رو می‌شوید. قانون باید از ثبات، نگاه بلندمدت و نگاهی ملی برخوردار باشد که نیازی به اصلاحیه و استفساریه نباشد. قانون باید مبتنی بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تاثیر اجرا باشد این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون باید مبتنی بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تاثیر اجرا باشد، تصریح کرد: باید مرکز پژوهش‌های مجلس برای آفرینش این قوانین، از جایگاه و منزلت مشاوره‌ای پیدا کند که این مسئله، نیازمند اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس است. ابوترابی‌فرد با بیان اینکه از مباحث بسیار مهم کلیدی در حوزه تقنین جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان، نهادهای قانونی و مردم‌نهاد در فرآیند قانونگذاری است، خاطرنشان کرد: اگر مردم می‌خواهند با قانون افزایش حامل‌های انرژی روبه‌رو شوند، باید در جریان مراحل تصویب قانون قرار گیرند. باید مشارکت مردم را داشت و نظر آنها را دریافت گرفت. نمی‌شود مردم در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند اما در تصویب قانون نباشند وی اضافه کرد: باید استدلال‌های مردم را شنید و با استفاده از فضای مجازی، نظرات ذینفعان و مشارکت آنها را برای قانونگذاری مورد توجه قرار داد. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بعضی از کشورهایی که امروز در حوزه قانونگذاری وزنی دارند، از یکصد سال قبل برای دریافت نظر ذینفعان برنامه‌ریزی کردند، ابراز داشت: آنها می‌گویند قانون باید از پایین به بالا جریان یابد نه به شکل دستوری از بالا به پایین. این در یک تعامل منطقی شکل می‌گیرد. مردم اهل بصیرت هستند، منافع آنها تبیین شود از منافع ملی دفاع می‌کنند. نمی‌شود ملت در دفاع مقدس مشارکت داشته باشد اما در تصویب قانون این مشارکت وجود نداشته باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها