کد خبر: 572337
تاریخ انتشار :

طبق یک نظرسنجی‌ جدید

مداخله ترامپ در انتخابات‌ اسرائیل

مداخله ترامپ در انتخابات‌ اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، این نظرسنجی همچنین مشخص کرد که ۴۹.۹ درصد پاسخ‌گویان معتقدند معرفی طرح موسوم به "معامله قرن" در زمان فعلی یک دخالت عمدی در سیاست اسرائیل محسوب می‌شود اما ۲۲.۲ درصد گفتند با این موضوع چندان موافق نیستند و ۱۳.۵ درصد نیز گفتند که ابدا با این ارزیابی موافق نیستند. ۱۴.۴ درصد هم گفتند که اطلاعی ندارند یا از پاسخ خودداری می‌کنند.

براساس این نظرسنجی، ۷۸ درصد یهودیان چپ‌گرا، ۶۹ درصد یهودیان میانه‌رو و ۶۸ درصد اعراب اسرائیلی به مداخله دونالد ترامپ در انتخابات این رژیم معتقد بودند اما در میان یهودیان راستگرا تنها ۳۳.۵ درصد اعلام این به اصطلاح طرح صلح را مداخله در سیاست اسرائیل دانستند.

در این نظرسنجی از اسرائیلی‌ها پرسیده شد که چه مساله‌ای بیشترین تاثیر را بر رای آنها خواهد گذاشت. تحقیقات کیفری علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جایگاه اول قرار گرفت و ۳۲ درصد به آن رای دادند اما در ادامه موضوع هزینه‌های معیشتی و مسکن با ۲۱.۳ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و مسائل دیگر شامل وضعیت امنیت با ۱۷.۱ درصد رای، مسائل مربوط به مذهب و دولت با ۱۰.۴ درصد و روابط یهودیان و اعراب با ۷.۲ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که پیش از انتخابات ماه سپتامبر گذشته اسرائیل موضوع وضعیت امنیتی جایگاه اول را داشت و بعد از آن هزینه‌های معیشتی و مسکن در جایگاه دوم و تحقیقات درباره نتانیاهو در جایگاه سوم قرار گرفته بود.

در این نظرسنجی این سوال مطرح شد که رای‌دهندگان باید به یکی از احزاب بزرگ و نه یک حزب کوچک به منظور رقم زدن نتیجه‌ای تعیین‌کننده در انتخابات پیش‌رو در اسرائیل رای بدهند یا خیر.

۵۷.۱ درصد پاسخ‌گویان با این ارزیابی موافق بودند اما ۳۴.۵ درصد با آن مخالفت کرده و ۸.۴ درصد نیز گزینه نمی‌دانم یا پاسخ نمی‌دهم را انتخاب کردند.

در اتفاقی که چندان تعجب‌آور نبود عمده این حمایت از جانب حامیان حزب آبی - سفید یا لیکود صورت گرفت اما عمده مخالفت از جانب رای‌دهندگان حامی احزاب کوچک‌تر رخ داد.

در این نظرسنجی مشخص شد رای‌دهندگان جناح‌های «کار - گشر - مرتز»، «اسرائیل بیتنا» کمترین رضایت را از لیست نامزدهای حزب‌شان برای کنست داشتند، اما راضی‌ترین گروه رای‌دهندگان جناح‌های «لیست مشترک» (لیست احزاب عرب) و «آبی - سفید» بودند.

در این نظرسنجی مشخص شد که از کلیت پاسخ‌گویان تنها ۱۷.۷ درصد گفتند اعتماد کامل به نتایج انتخابات در اسرائیل دارند و ۴۰.۱ درصد گفتند اعتماد زیاد به آن دارند اما ۲۷.۱ درصد گفتند اعتماد کم به این انتخابات دارند و ۹.۷ درصد گفتند هیچ اعتمادی به آن ندارند. ۵.۵ درصد نیز گزینه نمی‌دانم یا پاسخ نمی‌دهم را انتخاب کردند.

براساس نتایج این نظرسنجی، اکثر اسرائیلی‌ها با وضع جریمه برای کسانی که در انتخابات رای نمی‌دهند با میزان ۵۴.۷ درصد مخالفت کردند اما ۳۸.۳ درصد از این مساله حمایت کردند و ۷.۱ درصد هم گزینه نمی‌دانم یا پاسخ نمی‌دهم را انتخاب کردند.

این نظرسنجی با پرسش از ۷۶۲ پاسخ‌گو در تاریخ‌های ۲۶ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ انجام شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها