کد خبر: 572718
تاریخ انتشار :

ماکرون اعتراف کرد: انفعال و بی‌عملی اروپا در منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی

ماکرون اعتراف کرد: انفعال و بی‌عملی اروپا در منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خطاب به گروهی از افسران ارتش این کشور طی امروز (جمعه) در شهر پاریس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست فعالانه در قبال هرگونه رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای عمل کنند.

او در این سخنرانی به شرح استراتژی کشورش در قبال تسلیحات هسته‌ای پرداخته و تاکید کرد کشورهای اروپایی باید یک "دستور کار بین‌المللی برای کنترل تسلیحات" پیشنهاد بدهند.

او خاطرنشان کرد، اروپایی ها نباید به اینکه فقط نقش ناظر را داشته باشند اکتفا کنند آن هم درست در زمانی که معاهده‌های فعلی موجود در حوزه عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی زیر سوال می‌روند.

او خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها باید به شکل گروهی به این مساله پی ببرند در غیاب هر گونه چارچوب قانونی آنها ممکن است سریعا با یک رقابت جدید بر سر تسلیحات متعارف یا حتی هسته‌ای در خاک خود مواجه شوند.

ماکرون همچنین پیشنهاد تشکیل یک "ارتش واقعی اروپایی" را به هدف کاستن از اتکا در حوزه نظامی به آمریکا و همچنین تشکیل یک فرماندهی نیروهای فضایی در این قاره را داده و تاکید کرد،‌ یک نیروی جدید اروپایی به نام "ابتکار عمل مداخله اروپایی" تا کنون با پیوستن ۱۴ کشور اروپایی به آن روبرو شده است.

رئیس جمهور فرانسه در اظهارات خود بر لزوم آغاز گفتگوی سازنده با روسیه درباره مسائل امنیت جمعی بین‌الملل تاکید کرد و گفت: انتظار دارم روسیه در ایجاد امنیت جمعی ما نقش سازنده‌ای ایفا کند. هدف اصلی که بارها در رویکرد خود نسبت به روسیه تکرار کرده‌ایم بهبود شرایط امنیت جمعی و ثبات در اروپا است. این روند نیازمند صبر و دقت بوده و چند سال طول خواهد کشید.

ماکرون با اشاره به ضعف گفتگوها با روسیه به ویژه در شرایط چالشهای امنیتی موجود که نیاز به بررسی دارند، گفت: اروپا نمی‌تواند از گفتگوهای ضعیف با روسیه رضایت داشته باشد به ویژه اینکه تعداد چالشهای امنیتی که باید مسکو بررسی کند افزایش یافته است.

او خاطر نشان کرد، در شرایطی که برخی برای داشتن سلاحهای هسته‌ای تلاش می‌کنند فرانسه نمی‌تواند سلاحهای هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

دولت ماکرون با این حال برنامه‌ریزی می‌کند تا بودجه‌ای ۳۷ میلیارد یورویی را برای به روز رسانی و حفظ زرادخانه سلاحهای هسته‌ای خود در هفت سال آینده صرفت کند که این مبلغ بیش از ۱۲ درصد از کل بودجه نظامی فرانسه در این دوره خواهد بود.

ماکرون با اشاره به اینکه فرانسه تا کنون تعداد کلاهکهای هسته‌ای خود را به زیر ۳۰۰ تا کاهش داده است، اظهار اطمینان کرد که رویکرد امنیتی بلند مدت اروپا باید حفظ ائتلافی قدرتمند با آمریکا باشد.

او تاکید کرد: اروپا باید در اقدامی مستقل به هرگونه توافق جدیدی که اشاعه سلاحهای هسته‌ای میانبرد جدید را محدود کند بپیوندد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها