کد خبر: 573324
تاریخ انتشار :

حمایت فرمانده ارتش فیلیپین از لغو توافق امنیتی با آمریکا

حمایت فرمانده ارتش فیلیپین از لغو توافق امنیتی با آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال فلیمون سانتوس، فرمانده نیروهای مسلح فیلیپین از تصمیم رودریگو دوترته، رئیس جمهور این کشور برای پایان دادن به توافق امنیتی سال 1998 با آمریکا موسوم به توافق "نیروهای مهمان" حمایت کرده و گفت، این کار به فیلیپین اجازه می دهد برنامه مدرنیزه‌سازی خود و تعاملش با استرالیا و ژاپن را که هر دو همپیمان آمریکا هستند تشدید کند. ژنرال سانتوس اظهار کرد، کشورش هواپیمها و کشتی های خود را از کشورهایی غیر از آمریکا همچون کره جنوبی تامین می‌کند در حالی که فیلیپینی‌ها عمده کار مربوط به جمع‌آوری اطلاعات در خصوص افراطگران را خودشان انجام می‌دهند

او به خبرنگاران اظهار کرد: شما از احساسات سربازان اطلاع دارید. همه ما روحیه‌ای بالا داریم. این حرکت ما را مشتاق تر می سازد تا قابلیتهای خودمان را تقویت کنیم.

این در حالی است که دوترته چند روز پیش به رغم حمایت دو وزارتخانه دولتش یعنی وزارت امور خارجه و وزارت دفاع از توافق نیروهای مهمان با آمریکا تصمیم به پایان دادن به این توافق گرفت. او در دوران ریاست جمهوری‌اش نظر خوشی به روابط با واشنگتن نداشته است.

سالوادور پانلو، سخنگوی دوترته اظهار کرد، مخالفت آمریکا با این اقدام رئیس جمهور فیلیپین به انگیزه منافع راهبردی خودش مطرح می شود و زمان آن است که فیلیپین استقلال نظامی پیدا کند.

پانلو در بیانیه‌ای تاکید کرد: اتکا به یک کشور دیگر برای امور دفاعی و نظامی خودمان و مقابله با دشمنان کشور نهایتا موجب تضعیف و درجا زدن مکانیسمهای دفاعی ما می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید روی پای خودمان بایستیم و دیگر طفیلی یک کشور دیگر در زمینه محافظت از استقلال و حاکمیتمان نباشیم.

توافق نیروهای مهمان یک چارچوب قانونی را برای مشارکت هزاران سرباز آمریکایی در بالغ بر 300 رزمایش مشترک در سال در فیلیپین ایجاد کرده است. برخی قانونگذاران فیلیپینی اظهار امیدواری کرده‌اند که این توافق در مدت 180 روز قبل از پایان یافتن آن نجات یابد. آنها اظهار نگرانی کرده‌اند که بدون این توافق، دو توافق دیگر نظامی با آمریکا هم موضوعیت خودشان را از دست می‌دهند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد، این تصمیم رئیس جمهور فیلیپین در زمانی که واشنگتن و همپیمانان آسیایی‌اش تلاش به تحت فشار گذاشتن چین به منظور پایبند کردنش به "قوانین نظم بین‌المللی" دارند، اقدامی در جهت غلط است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها