کد خبر: 573976
تاریخ انتشار :

ماجرای حضور سید محمد خاتمی و ناطق نوری در یک مراسم + عکس

ماجرای حضور سید محمد خاتمی و ناطق نوری در یک مراسم + عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آیین ختم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد دعائی برادر حجت الاسلام سیدمحمود دعائی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات امروز دوشنبه در مسجد نور تهران برگزار شد. این مراسم دو میهمان متفاوت داشت ؛ سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری ... رقبای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶

محمد علی ابطحی سال گذشته درباره رابطه رقبای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ نوشته بود: یکی از پدیده های مهم سیاسی در تاریخ معاصر رابطه ناطق نوری و خاتمی است. این دونفر اولین رقابت جدی را با هم در انتخابات تعیین کننده سال ۱۳۷۶ برای کرسی ریاست جمهوری داشتند. هردو اصیل بودند. متشخص و محترم. همین هویت های اصیل باعث شد که بعد از آن انتخابات که ناطق رییس پارلمان ماند و خاتمی رییس جمهور، بهترین رابطه دولت و مجلس در تاریخ همکاری این دو قوه رقم بخورد. ... رفتم عید دیدنی آقای ناطق. نه آقای ناطق تغییر کرده و عوض شده و نه خاتمی. اما بعد از گذشت بیست سال همچنان هر دو در یک جبهه درکنار هم دوست و برادر باقی مانده‌اند.

محمدعلی ابطحی در سال ۱۳۹۱ در هفته نامه آسمان نیز در مورد این دو چهره نوشته بود: ... در دوران انتخابات آقایان ناطق نوری و خاتمی برای اولین بار در تاریخ ریاست جمهوری رقابت کردند. اختلاف نظرها کاملا در دوران انتخابات روشن بود. هواداران با بیشترین قدرت در برابر یکدیگر لشگرکشی کرده بودند. بی اخلاقی‌های فراوانی هم در دوران انتخابات وجود داشت. طبعا اگر جایی برای رو در رو قرار گرفتن شخصی وجود داشت، می‌بایست وقتی پس از انتخابات، یک رقیب رئیس مجلس شده و دیگری رئیس جمهور شد، بیشترین برخوردها و رویارویی‌ها شکل بگیرد. اما شاید یکی از بهترین دوران همکاری مجلس و دولت در دوران مجلس پنجم با دولت اصلاحات وجود داشت.

دلیل این همکاری که کاملا اختلاف نظرهای سیاسی و مبنایی در آن دیده می‌شد، این بود که هم رئیس مجلس از شخصیت و بلوغ سیاسی برخوردار بود و هم رئیس جمهور با شعار قانون‌مندی به قواعد بازی دموکراسی پایبند بود و با تحمل و مدارا به فکر حل مشکلات مردم بودند و بی آنکه هیچ طرف از باورهای خود کوتاه بیایند، زندگی دموکراتیک به نفع مردم را تجربه کردند.

در آن دوران نطق‌های مجلس در بسیاری از موارد علیه اصلاحات و شعارهای رئیس جمهور بود. دولت هم بر اساس شعارهای انتخاباتی آقای خاتمی فعالیت می‌کرد.

مجلس و دولت از همه ابزارهای قانونی خود استفاده می‌کردند اما هیچ‌گاه اختلافات آن‌ها به ابتذال کشیده نشد و هیچ‌وقت نه مجلس احساس کرد که از جایگاهش تنزل کرده و نه دولت تلاش کرد که با مجلس درگیر شود. حتی با وجود اختلاف نظر در عرصه فرهنگ و ارشاد، با اینکه عطاءالله مهاجرانی استیضاح شد، اما باز هم توانست از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرد. وقتی هم عبدالله نوری استیضاح شد و لب مرز، رای نیاورد؛ دولت بسیار ناراضی بود، اما این کار را حق قانونی مجلس می‌دانست و از ادامه همکاری مجلس و دولت کاسته نشد.

ماجرای حضور سید محمد خاتمی و ناطق نوری در یک مراسم

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها