کد خبر: 574635
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد؛

حسین الله‌کرم: 30 نماینده تهران همان دور اول انتخابات مشخص می‌شوند/ رئیس مجلس آینده از تهران می‌آید/ جریان انقلابی در رقابت با اصولگرایان، گزینه خود را به ریاست می‌رساند/ جدایی اپوزیسیون داخلی از اپوزیسیون خارجی را به فال نیک می‌گیرم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امید کرمانی‌ها/ گروه سیاست نامه نیوز : جریانات سیاسی تلاش خود را برای توفیق در رقابت 2 اسفند انجام دادند و حالا چشم انتظار رأی مردم هستند. اگر تا چندی پیش احساس می شد بیشتر نمایندگان تهران در مرحله دوم انتخاب شوند اما با شکل گیری فهرست واحد، اصولگرایان امیدوار به برد 30 بر هیچ هستند.

حسین الله کرم تحلیلگر مسائل سیاسی از جمله کسانی است که اعتقاد دارد «انتخابات در تهران همان مرحله اول به پایان می رسد».

مشروح گفتگوی نامه نیوز با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

*****

*به نظر شما نتیجه انتخابات مجلس در تهران، همان مرحله اول مشخص می شود یا بخشی از نامزدها رقابت شان به مرحله دوم می رسد؟

-به نظر می آید که نتیجه انتخابات مجلس در تهران همان دور اول رقم خواهد خورد. سه دلیل مشخص برای این تحلیل دارم. نخست آنکه حدنصاب رأی هر نامزد برای ورود به مجلس، 20 درصد رأی دهندگان تعیین شده است. ثانیا برای اولین مرتبه اپوزیسیون داخلی و خارجی در تضاد هم قرار گرفته اند؛ به طوری که اپوزیسیون خارجی معتقد به انسداد سیاسی، عدم مشارکت و تحریم انتخابات است، در حالیکه اپوزیسیون داخلی برای اولین بار طی 20 سال گذشته از اپوزیسیون خارجی جدا شده و در پی مشارکت برآمده است بنابراین لیست مشخصی از دولت تحت عنوان حزب اعتدال و توسعه، کارگزاران و روحانیون مبارز با سرلیستی آقای مجید انصاری فهرست انتخاباتی تمام قد دادند و در انتخابات مشارکت کردند که این اتفاق را به فال نیک می گیرم. ثالثا لیست «وحدت» مورد تأیید اکثریت جریان اصولگرایی اعم از اعضای جبهه پایداری و ائتلاف ایران سربلند (مجموعه آقای قالیباف و حداد) قرار گرفته است.

* به نظر شما بعد از 3 دوره، دوباره رئیس مجلس آینده از میان نمایندگان تهران انتخاب خواهد شد؟

-معتقدم رئیس مجلس آینده از میان نمایندگان تهران انتخاب خواهد شد چون نمایندگانی که از تهران و مشهد به مجلس راه پیدا می کنند، به نوعی از تهران تبعیت می کنند حال آنکه در دوره قبل این طور نبود.

*بعد از آنکه مجلس یازدهم آغاز به کار می کند شاهد رقابت اصولگرایان برای کسب کرسی ریاست پارلمان خواهیم بود یا از الان می توان مشخص کرد که چه کسی رئیس مجلس می شود؟

-معتقدم از آنجا که جریان انقلابی متفاوت از جریان اصولگرا است، بین جریان انقلابی و اصولگرا برای کسب کرسی ریاست مجلس رقابت شکل می گیرد و در نهایت نماینده جریان انقلابی با حمایت قم و مشهد می‌تواند کرسی ریاست مجلس را کسب کند.

*آیا فهرست وحدت 30 برهیچ پیروز انتخابات می شود؟

ما دنبال انتخابات پرشور هستیم. از این رو دوقطبی داخلی را مورد توجه قرار می دهیم و می گوییم حتی کسانی که فقط به ایران علاقه مند هستند در انتخابات شرکت می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها