کد خبر: 574815
تاریخ انتشار :

یحیی آل‌اسحاق : اروپایی ها فقط وعده می دهند ، هیچ خبری نیست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کیهان: یحیی آل‌اسحاق که در زمان انعقاد و اجرای توافق برجام، از حامیان آن محسوب می‌شود، تصریح کرده است: اروپایی‌ها از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، از ایران رفتند. آنها دائما وعده دادند اما چیزی عملی نشد.
به گزارش خبر آنلاین او افزود: اینستکس که به‌عنوان کانال مالی ایران و اروپا مطرح شده، در حد وعده باقی مانده است. با این حال، حتی اجرای آن نیز نمی‌تواند بار چندانی از دوش ما بردارد؛ چرا که محدودیت‌های فراوانی چه در خرید کالاها و خدمات و چه در حجم آن اعمال شده که عملا نیاز کشور را تامین نخواهد کرد.
باید توجه داشت که آرزوها و آلام ما نیست که حقیقت را رقم می‌زند. ایران یک سال و نیم منتظر اروپایی‌ها ماند، ولی آنها فقط وعده دادند و نهایتا کنار ایالات متحده که شریک بزرگشان است، ماندند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که کل مراودات ما با اروپا به دو میلیارد دلار می‌رسد که از این مقدار تنها 400 میلیون دلار صادرات است و مابقی واردات. حال آنکه مراوده اقتصادی ایران و عراق در سال گذشته 13 میلیارد دلار و در سال جاری تاکنون 9 میلیارد دلار بوده است. در نتیجه مراودات ایران و اروپا چندان تعیین‌کننده هم نیست. همان‌طور که گفتم اگر اروپایی‌ها به وعده‌های خود عمل می‌کردند، بهتر بود، ولی اکنون باید از فرصت‌سوزی جلوگیری کنیم.
ما باید قوی باشیم و همان‌طور که رهبری تاکید کردند، باید بر منابع داخلی و اطراف خود تکیه کنیم. در همسایگی ما بازار چندصد میلیون نفری وجود دارد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، ظرفیت بالقوه تجاری ایران با این کشورها به 200 میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که هم‌اکنون میان این کشورها هزار میلیارد دلار مراودات تجاری انجام می‌شود. این ظرفیت در اختیار ماست و عقل حکم می‌کند اقتصاد ایران به این سمت برود تا منتظر اروپا بنشیند.
واقعیت این است که در سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به 400 میلیارد دلار رسید. این نشان می‌دهد که می‌شود مشکلات صادرات را حل کنیم؛ به شرط اینکه مشکلات داخلی خود را کاهش دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها