کد خبر: 575411
تاریخ انتشار :

نشست شورای امنیت درباره ادلب؛ دفاع روسیه از ارتش سوریه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بامداد روز شنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست انگلیس، جلسه‌ای اضطراری را با محوریت تحولات «ادلب» برگزار کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی سازمان ملل، «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت، کشورش به قوی‌ترین شکل ممکن حمله علیه نیروهای ترکیه را محکوم می‌کند. تعهد آمریکا نسبت به ترکیه، متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بی‌وقفه ادامه خواهد داشت. وی همچنین خواستار آتش‌بس فوری در شمال غرب سوریه شد. او خواستار عقب‌نشینی نیروهای سوریه و نیروهای پشتیبانی روسیه به مرزهای آتش‌بس سال ۲۰۱۸ شد.

کرافت مدعی شد، حمله ‌انجام شده از سوی ارتش سوریه و تحت حمایت روسیه که شماری از نیروهای ترکیه در آن کشته شدند، میخ آخر بر توافقات «آستانه» بود.

«نیکلاس دی ریویر» نماینده فرانسه ضمن ابراز هم‌دردی با ترکیه به‌خاطر کشته‌شدن نیروهایش در سوریه گفت این ششمین جلسه شورای امنیت با محوریت سوریه در ماه اخیر است و اولویت ما باید آتش‌بس فوری در ادلب باشد.

«کریستوف هوسگن» نماینده آلمان نیز ضمن محکوم کردن حمله به نیروهای ترکیه در سوریه، مدعی شد دولت دمشق باید حملات خود علیه «شهروندان و نیروهای ترکیه» را متوقف کرده و روسیه نیز حمایت از «رژیم سوریه» را متوقف کند.

«ژانگ جون» نماینده چین مشکلات موجود در ادلب را ناشی از اقدامات تروریست‌ها دانست و گفت طرف‌های درگیر باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو به راه‌حلی طولانی‌مدت برسند. باید حق حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی در سوریه حفظ شود. رهبران ترکیه و روسیه در ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند و این شورا نیز باید بی طرفی خود را حفظ کند.

«بشار الجعفری» نماینده سوریه گفت، عملیات ارتش سوریه پاسخی به نقض توافق سوچی است که عقب‌نشینی همه گروه‌های افراط‌گرا از منطقه کاهش تنش شمال غرب سوریه را خواستار شده است. او با انتقاد از دخالت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا گفت: «ادلب در داخل خاک سوریه است نه کالیفرنیا یا هر محدوده خارجی دیگر».

او خطاب به کشورهایی که خواستار تشکیل این نشست شده بودند گفت باید به این سوال پاسخ دهند که ترکیه در خاک سوریه چه می‌کند و آیا چنین اقدامی تجاوز نظامی محسوب نمی‌شود؟

الجعفری گفت: «سوریه ضمن تعهد به وظایف ملی و قانونی خود و همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل و همکاری با متحدانش عملیات نظامی دقیقی را آغاز کرده است که هدف آن نجات دادن خانواده‌های ساکن حلب و ادلب از جنایات تروریست‌ها و بازگرداندن حاکمیت قانون در این مناطق است».

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه نیز گفت: «واضح است که امروز برخی قصد دارند از اوضاع [ادلب] جهت تیره کردن روابط ما و ترکیه استفاده کنند. حرف کلیدی آن‌ها امروز این بود که "آستانه مرده است". قصد دارم آن‌ها را از توهم خارج کنم. برای دفن آن خیلی عجله نکنید».

نبنزیا افزود، سوریه این حق را دارد که به حملات تروریست‌ها پاسخ دهد. نمی‌توان مانع از این شد که ارتش سوریه قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص حمله همه‌جانبه علیه تروریست‌ها را عملی سازد. متدسفانه برخی مقامات در این‌جا قصد دارند اقدامات تروریست‌ها را توجیه کنند.

نماینده روسیه گفت: « به همان اندازه که از مرگ نیروهای ترکیه ناراحت شدیم، از مرگ نیروهای سوریه نیز ناراحت می‌شویم. باید با عمل به توافقاتی که پیش‌تر حاصل شده‌اند از وقوع چنین اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای در آینده جلوگیری شود ».

دولت انگلیس جمعه شب اعلام کرده بود به‌دنبال تشکیل جلسه اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل درخصوص اوضاع ادلب است. «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در این باره مدعی شد: «هیچ توجیحی برای چنین بی‌اعتنایی آشکاری درقبال قوانین بین‌المللی یا اصول اخلاقیات انسانی وجود ندارد».

راب در ادامه ادعاهایش گفت: «بر پایه تحریم‌هایی که ماه گذشته وضع شدند، با شرکای بین‌المللی خود برای افزایش فشار جهت توقف این جنایات تلاش خواهیم کرد».

۳۴ نظامی ترکیه بامداد دیروز (جمعه) در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه تصریح کرد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

وزیر دفاع ترکیه نیز، دیروز، مدعی شد که این کشور در پاسخ به حمله هوایی بامداد، ۲۰۰ مقر ارتش سوریه را از زمین و هوا هدف قرار داده است.

تنش‌ها در ادلب پس از آن افزایش یافت که در پی پیشروی‌های ارتش سوریه در این استان و عقب راندن تروریست‌ها، ترکیه حمایت های خود از گروه های مسلح حاضر در این استان را افزایش داد و حتی به کمک پهپادها اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها