کد خبر: 576315
تاریخ انتشار :

مخالفت مصر با بیانیه اتیوپی در مورد تصمیم اتحادیه عرب پیرامون سد النهضه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، به نقل از الیوم السابع، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد این بیانیه اتیوپی شایسته نبوده و از رویکرد دیپلماتیک برخوردار نبوده است و شامل اهانت غیر قابل قبولی به اتحادیه عرب و کشورهای عضو این اتحادیه است.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: اگر اتحادیه عرب مصوبه‌ای را تصویب کند که اتیوپی را به پایبندی به اصول و قوانین بین المللی لازم الاجرا و عدم انجام هیچ اقدام یک جانبه‌ای که به حقوق مصر و منابع آبی آن ضرر می‌رساند، فرا بخواند، این امر جز اذعان به این نیست که اتیوپی بر این باور است که منافعش بر منافع جمعی کشورهای دارای حاکمیت عضو اتحادیه عرب ارجحیت دارد.

در این بیانیه تاکید شده است: این مصوبه اتحادیه عرب نشان دهنده ناامیدی و ناخرسندی شدید از مواضع اتیوپی طی مذاکرات سد النهضه بالاخص از زمان انعقاد توافق اعلامیه اصول سال ۲۰۱۵ است. روش به کار گرفته شده توسط اتیوپی نشان دهنده تصمیم این کشور برای تصرف رود نیل است و اینکه تنها اتیوپی باشد که از منابع آبی این سد بهره ببرد. این امر در پافشاری اتیوپی برای آب ریزی سد در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ بدون دستیابی به توافقی با دو کشورش که این رود از آنها جاری می‌شود، نمایان گشت که این تلاشی برای گروکشی مذاکرات از مسائل سیاسی داخی است و این امر نقض مادی توافق اعلام اصول بوده و بی شک سوء نیت اتیوپی و فقدان اراده سیاسی آن برای دستیابی به توافقی عادلانه و دارای توازن پیرامون سد النهضه را نشان می‌دهد. اتیوپی آشکارا نشان داد که با توافق آب ریزی و راه اندازی سد که میانجی‌گران بی طرف (آمریکا با هماهنگی بانک بین المللی) آن را تدوین کرده بودند، موافق نیست.

وزارت خارجه مصر در پایان با اعلام اینکه هنوز زمان دست‌یابی به راه حلی توافقی در مورد موضوع سد النهضه که منافع مشترک تمامی طرف‌ها را فراهم سازد، وجود دارد، خواهان غنیمت شمردن این فرصت به نفع ۲۴۰ میلیون شهروند در مصر، سودان و اتیوپی شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها