کد خبر: 577135
تاریخ انتشار :

یادداشت غلامرضا ظریفیان برای نامه‌نیوز؛

هزینه های انباشت سیاسی ؛ سالی که رفت و غفلت‌هایی که شد

هزینه های انباشت سیاسی ؛ سالی که رفت و غفلت‌هایی که شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امسال با اتفاقات بسیاری همراه بود که البته بخشی از این آن حوادث طبیعی بود.سال 98 با سیل شروع شد و اکنون هم به کرونا رسیده است. این حوادث بخش زیادی ازجامعه را تحت تاثیر قرار داد و بسیار تلخ بود. البته اگر بتوانیم این تهدیدات راخوب مدیریت کرده و توان فهم و سازوکار مناسب برای مقابله با آن را داشته باشیم، بسیار طبیعی است. گذشته از این حوادث طبیعی در سال 98 با چند حادثه دیگر رو به رو شدیم که بخشی از آن ناشی از انباشت سیاست‌ها و رویه‌های پیشین بود. این انباشت در آبان ماه دربخشی از جامعه به شکل اعتراض بروز و ظهور کرد و یک هشدار جدی مبنی بر این بود که مدیریت نادرست مشکلات در کشور می‌تواند آثار مخربی داشته باشد. درست است که جامعه ما در معرض تهدیدات بیرونی نیز قرار دارد و اعتراضات تا حدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما آنچه که رخ داد حاکی از یک نارسایی عمیق در جامعه ما بود است. توجه داشته باشید که آن اعتراضات در پی مطالبه یک نیاز اساسی یعنی معیشت صورت گرفت. به هرحال جامعه نیاز دارد که توزیع منابع به گونه‌ای باشد که بخش آسیب پذیر در تنگنا قرار نگیرد و ناگزیر به بیان مطالبات خود به صورت اعتراض نشود. به نظر من یکی از تلخ‌ترین رخدادهای امسال همین اعتراضات آبان بود که البته مسبوق به سابقه نیز بود. اما به خاطر اینکه در گذشته به آن پیام‌ها توجه نشده بود، این بار به شکل دیگری و با یک گستره دیگری و آن هم در میان قشری که همواره به صورت جانی و مالی به جامعه کمک کرده‌اند خود را نشان داد. به هر حال امیدوارم که با آسیب شناسی جدی این قضیه در نوع نگاه به جامعه و نوع توزیع منابع تغییراتی ایجاد کنیم تا در سال 99 علی رغم همه مشکلات کشور، بخشی از مشکلات این گروه رفع شود و به این قشر یک توجه جدی - نه موسمی- شود و دهک‌ها به هم نزدیک شوند و فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال جاری انتخابات مجلس بود. در این بحث با توجه به مشکلات موجود اعم از چالش‌های داخلی و فشارهای خارجی، انتظار می‌رفت که شاهد نگاه گشوده‌تر باشیم و نیروهای سیاسی بتوانند به صورت حداکثری وارد صحنه رقابت شوند ومتاسفانه این امر نیز مورد غفلت قرار گرفت. همین شد که انتخابات مذکور به لحاظ میزان مشارکت و حضور نیروهای توانمند شکل مناسبی نداشت. این نیز از جمله مسائلی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد و به مقتضیات آن پرداخته نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی برای جامعه داشته باشد.

دیگر حادثه تلخ سال 98 موضوع اصابت موشک به هواپیما بود. این اتفاق زمانی افتاد که بعد از ترور سردار ملی ایران به خاطر اینکه وجدان عمومی جامعه همیشه خدمت، توازن و خلوص را خوب تشخیص می‌دهد، آن بحث سرمایه‌اجتماعی و اعتماد عمومی که با مشکلاتی در آن مواجه هستیم، تاحدودی ترمیم شد. حادثه تلخی که در ارتباط با هواپیما رخ داد اما غیر از آثار مهیبی که به لحاظ عاطفی بر جامعه گذشت و موضوع از بین رفتن بخشی ازجوانان خوب کشور، یک آسیب جدی به همان سرمایه اجتماعی ایجاد شده؛ وارد ساخت.بنابراین این حادثه را باید بسیار مهم دانست و در عین حال که از آن عبور می‌شود، باید از آن درس گرفت و فرصت‌های طلایی که برای کشور ایجاد می‌شود را به این راحتی از دست نداد. چراکه ما برای عبور از مشکلات کنونی به آن سرمایه اجتماعی بسیار نیاز داشتیم و بخشی از آن در پی سقوط هواپیما آسیب دید و به عبارتی نتوانستیم از آن سرمایه خوب پاسداری کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها