کد خبر: 577287
تاریخ انتشار :

در سوئد رخ داد

برای مقابله با کرونا روش «ایمنی جمعی» به اجرا درآمد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی اقدامات سختگیرانه‌ای را برای مقابله با شیوع کروناویروس اتخاذ کرده و مرزهای خود را بسته‌اند، سوئد اما مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا، در حالی که اتحادیه اروپا مرزها را بسته و سفرهای غیرضروری را لغو کرده است، سوئد هنوز تصمیمی برای بستن مرزهای خود نگرفته و مدارس این کشور نیز تعطیل نشده‌اند. وزارت امور خارجه سوئد نیز از بستن مرزهای خود خبر داد اما نخست وزیر سوئد این خبر را رد کرد.

این در حالی است که نخست وزیر این کشور هفته‌ها و ماه‌های پیش رو را برای مقابله با شیوع کروناویروس بسیار "حیاتی" اعلام کرده است.

مقامات سوئد تاکید کردند که عامل اصلی در مهار شیوع کروناویروس کاهش سرعت رشد آن است و در صورتی که شمار افراد مبتلا به سرعت زیاد شوند، فشار زیادی به سیستم درمانی کشور وارد خواهد شد.

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی اقدامات سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده‌اند، سوئد به توصیه‌های بهداشتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، خودداری از ملاقات با افراد مبتلا و سالمندان و قرنطینه اختیاری در خانه و دورکاری تا حد ممکن رو آورده است.

متخصصان می‌گویند شیوع کروناویروس در سوئد هنوز در مراحل اولیه خود است و اگر افراد این توصیه‌ها را رعایت کنند، مهار آن ممکن خواهد بود.

نخست وزیر سوئد بارها مزایای اقدامات سختگیرانه‌ دیگر کشورهای اروپایی از جمله بستن مرزها و تعطیلی مدارس، کافه‌ها و رستوران‌ها را رد کرده است.

وی تاکید کرد که این شیوع تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت و مربوط به چند هفته نخواهد بود. از همین رو کشورهایی که اقدامات سختگیرانه‌ای در پیش گرفته‌اند، قادر به ادامه آن به طور طولانی مدت نخواهند بود و بهتر است کشورها روندی پایدار در این مدت داشته باشند.

نخست وزیر سوئد همچنین اظهار داشت که با توجه به شیوع گسترده کروناویروس در جوامع مختلف، این ویروس را دیگر نمی‌توان تنها در مسافران ردیابی کرد و اکنون به جای قرنطینه سراسری بهتر است بر مراقبت‌های ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان تمرکز کرد. وی دلیل آمار بالای تلفات کروناویروس در ایتالیا را نیز ضعف این کشور در مراقبت از سالمندان خود اعلام کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، سوئد اعلام تعداد دقیق مبتلایان را کنار گذاشت و آزمایشات تشخیصی کروناویروس را فقط برای کارکنان بیمارستان‌ها و گروه‌های در معرض خطر در دسترس قرار داد.

مقامات این کشور می‌گویند دیگر مهم نیست شمار مبتلایان به کروناویروس در سوئد چه تعداد است بلکه مناطقی که درگیر این ویروس شده و شدت شیوع در آن‌ها اهمیت دارد. به همین دلیل سوئد تصمیم گرفته تا دیگر شمار مبتلایان و قربانیان خود را اعلام نکند.

متخصصان سوئدی اظهار داشته‌اند که استراتژی دولت این کشور برای مقابله با کروناویروس "ایمنی جمعی" است. دولت احتمالاً تصمیم گرفته به جای تلاش برای کاهش شمار مبتلایان، میزان ابتلا را بدون وخیم شدن شیوع تا حد ممکن بین مردم افزایش دهند تا مصونیت عمومی در برابر کروناویروس در جمعیت ایجاد شود.

متخصصان بسیاری روش ایجاد "ایمنی جمعی" در جمعیت‌ها را موثر دانسته‌اند.

هدف اصلی این روش این است که سرعت شیوع را تا حد ممکن کاهش داده و البته در طولانی مدت نوعی مصونیت در جامعه ایجاد کرد که از گسترش سریع ویروس در آینده جلوگیری می‌کند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، برای ایجاد "ایمنی جمعی" و واکسیناسیون طبیعی یک جمعیت در برابر عفونتی خاص باید ۸۰ تا ۹۵ درصد از کل جمعیت به آن مبتلا شوند که این رقم برای بیماری‌های مختلف فرق داشته و هنوز مشخص نیست برای کروناویروس چه میزان است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها