کد خبر: 579514
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

محمد مهاجری: روزنامه‌ها باید کلا تعطیل شوند/تعداد محدودی هنوز به خواندن روزنامه کاغذی عادت دارند/اکنون بهترین فرصت است که کلا نسخه کاغذی روزنامه‌ها جمع شود

محمد مهاجری: روزنامه‌ها باید کلا تعطیل شوند/تعداد محدودی هنوز به خواندن روزنامه کاغذی عادت دارند/اکنون بهترین فرصت است که کلا نسخه کاغذی روزنامه‌ها جمع شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: روزنامه‌ها در شرایط فعلی که بحران کرونا همچنان دامن‌گیر جامعه ایران است وضعیت خوبی را سپری نمی‌کنند. از یک‌سو ورود فضای مجازی به عرصه‌ خبررسانی و متعاقب آن بحران اقبال مردمی به رسانه‌های مکتوب که از سال‌ها پیش به یک دغدغه اساسی برای مدیران روزنامه‌ها تبدیل شده است و از سوی دیگر شیوع ویروس و محدودیت‌های چاپ نسخه کاغذی از سوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا باعث شد که اوضاع اقتصادی روزنامه‌ها بیش از پیش در معرض خطر قرار بگیرد. حال پرسش این است که در شرایط کنونی این رسانه سنتی چه می‌تواند انجام دهد که از اولا جایگاه عمومی خود را احیا کند و ثانیا با کسب آگهی و فروش بالا نیازهای اقتصادی خود را تأمین کند؟

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای و سردبیر خبرگزاری «خبرآنلاین» باور دارد که اساسا روزنامه‌ها باید تعطیل شوند و جای خود را به سایت‌های خبری بدهند. او در تحلیل آنچه این روزها در حوزه مطبوعات می‌گذرد به «نامه‌نیوز» گفت: «من از جمله کسانی هستم که می‌گویم روزنامه‌ها باید کلا تعطیل شوند. اکنون مشاهده می‌کنیم که بعضی روزنامه‌ها زیر 200نسخه چاپی دارند و باور کنید که پرتیراژترین روزنامه هم به 20هزار نسخه نمی‌رسد. واقعا انتشار روزنامه‌ها در دوران کنونی اتلاف کاغذ است و اگر روزنامه‌ها تعطیل شوند، خدمت بزرگی رخ داده است زیرا دیگر دولت مجبور نیست مدام یارانه کاغذ بدهد. اکنون 90درصد مردم اخبار و تحلیل‌ها را از گوشی‌های خود رصد می‌کنند و تعداد محدودی هنوز به خواندن روزنامه کاغذی عادت دارند که اگر روزنامه‌ها جمع شوند، آنها هم عادت خود را ترک می‌کنند. اکنون بهترین فرصت است که کلا نسخه‌ کاغذی روزنامه‌ها جمع شود».

مهاجری درباره سازوکار آگهی‌هایی که روزنامه‌ها تنها درصورت چاپ می‌توانند داشته باشند هم اظهار کرد: «فردی را وسط بیابان دیدیند که روی دیوار یک چراغ گذاشته؛ به او گفتند که این دیوار را برای چه ساختی؟ گفت برای آویزان کردن این چراغ. گفتند خب این چراغ برای چیست؟ او گفت برای آنکه این دیوار را بسازم. این مثال حکایت چاپ روزنامه‌ها و آگهی‌های آنهاست. روزنامه‌ای که کلا دوهزار نسخه چاپی دارد، چند نفر آگهی داخلش را می‌بینند؟ اکنون سایت‌ها وظیفه خبررسانی را برعهده گرفته‌اند و می‌توان آگهی‌ها را به سایت‌ها داد. به هر حال نظر من این است که اگر روزنامه‌ها تعطیل شوند، بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد».

او در پاسخ به این پرسش که در صورت تعطیلی روزنامه‌ها تکلیف بیکارشدن بسیاری از روزنامه‌نگاران چه می‌شود، گفت: «اینکه صنف ما امنیت شغلی پایینی دارد، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. تعداد روزنامه‌نگاران واقعی در ایران چندان زیاد نیست. به این اعداد که اکنون 20هزار نفر روزنامه‌نگار داریم توجه نکنید زیرا بسیاری از اینها فقط برای گرفتن بعضی مزایا مانند طرح ترافیک و... خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند وگرنه تعداد واقعی، حداکثر به 10هزار نفر هم نمی‌رسد. دولت برای این تعداد محدود می‌تواند فضایی ایجاد کند که امنیت شغلی داشته باشد و منابع مالی برای آنها در نظر بگیرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها