کد خبر: 579537
تاریخ انتشار :

روحانی: یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود/ بن‌بستی در کار نیست / همیشه فرجی در راه است

روحانی: یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود/ بن‌بستی در کار نیست / همیشه فرجی در راه است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران ضمن تبریک ایام شعبانیه اظهار کرد: مسئله انتظار ظهور یک منجی در واقع جز اعتقادات همه ادیان آسمانی است و در دین اسلام به ویژه مذهب تشیع رنگ و بوی خاص خود را دارد. انتظار فرج امام زمان (عج) به معنی امید به آینده است.

او بیان کرد: آن کسی که در زندگی فردی و جمعی الگویش تلاش برای رسیدن به عدالت است منتظر است و درست می‌گوید. در دین و مکتب ما یآس برای آینده معنا ندارد و سراسر زندگی ما باید امید به آینده باشد و در بن بست ها فرج است. فردا روز عید بزرگ ما است امیدواریم با عنایت آن حضرت در شرایط عادی قرار بگیریم که مردم بتوانند به فعالیت های عادی خود بپردازند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای،بیان کرد: ۲۰ فروردین روز انرژی هسته‌ای است، امسال هم برنامه‌ریزی برای این روز شده بود تا بسیاری از پیشرفت‌های علمی هسته‌ای که مخصوصا از اردیبهشت پارسال قدم به قدم سریعتر پیش رفتیم و به دستاورد‌های بزرگی رسیدیم را اعلام کنیم، اما امسال شرایط برای این کار مناسب نیست و در آینده به مردم اعلام خواهد شد.

امروز در تولید کیت‌های آزمایشگاهی خودکفا هستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه در تولید کیت‌های آزمایشگاهی خودکفا هستیم و روی پای خودمان می‌ایستیم، خاطر نشان کرد: امروز در جلسه هئیت دولت معاون علمی فناوری از تولید کیت‌های جدید برای مقابله با کرونا خبر داد. روز گذشته نیز در ویدئو کنفرانسی با استان‌ها اطلاع پیدا کردیم که در یکی از استان‌ها یک مرکز پروتودهی گاما، ماسک‌ها را پرتو دهی می‌کند.

حجت الاسلام روحانی افزود: موضوع کرونا گرچه سختی‌هایی را برای ما داشت اما در زمینه علم و دانش و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه سلامت و نیازمندی‌های بخش پزشکی قدم های بسیار خوبی برداشته شده است. تولیدات داخلی به اندازه کافی در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ چند روز پیش در نمایشگاه دانش‌های بنیان در زمینه سی تی اسکن دستاورد یک شرکت دانش بنیان تشریح شد.

روحانی در ادامه یادآور شد: در تامین تجهیزات پزشکی، ضدعفونی، نیازمندی‌های مردم و پزشک‌ها؛ قدم‌های خوبی برداشته شده است؛ وقتی بیماری این بیماری در کشور ما شروع شد، ترس و وحشت زیادی در میان بزشکان ایجاد شد زیرا تجهیزات روز اول کامل نبود، اما امروز پرستار ما از لحاط تجهیزات امکانات لازم را دارد و حالت اضطراب وجود ندارد؛ همچنین بیمارستان‌ها و پرشک‌های ما فعال هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: شما به روز‌های اول نگاه کنید، تعدادی دانشجو از چین قصد آمدن به ایران را داشتند، اما نمیدانستیم این افراد را در کجا قرنطینه کنیم؛ بیمارستانی برای پذیرش آنها وجود نداشت و البته معلوم نبود این فراد مشکلی دارند یا خیر، اما ترس ایجاد شد. در شرایط تحریم و ویروس، مردم در زمینه مواد غذایی و بهداشتی وفور را مشاهده می‌کنند؛ البته امیدواریم در زمینه ماسک هم به خودکفایی برسیم.

روحانی ادامه داد: امروز وزارت صمت و اصناف تلاش های بسیار خوبی انجام دادند و بعضی از خط تولیدها هم تغییر کرده است؛ بنده دیروز که با استانداران صحبت می کردم؛ آنها معتقد بودند که بیش از این‌ها می‌توانیم الکل تولید کنیم اما باید به ما مجوز دهند.

او تاکید کرد: از تمام کشاورزان، کارگران و مهندسانمان سپاس گزار هستیم، من در این چند روز تقریبا با تمام استانداران و مراکز تولیدی ماسک صحبت کردم و سوال کردم که در طول کارتان آیا کسی از افراد شما دچار این ویروس کرونا شده است؟ اما خوشبختانه موردی نبوده است. فقط گفتند ۱ الی ۲ نفر مبتلا شدند و دوره درمان را گذراندند، اما اکثریت مشکلی نداشتند. ما می‌توانیم کار تولید را به خوبی انجام دهیم و در عین حال مبتلا نشویم؛ همچنین پروتکل‌ها را باید رعایت کنیم؛ تمام کار بر این مبنا است که تولید کشور بتواند نیاز گو امروز و ماه‌های آینده باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:امروز ذخایر خوبی در زمینه گندم داریم. کشور خودش را آماده کرده است. آمار همه کالاهای اساسی را دیدم، ذخایر خوبی داشتند. ما تصمیم خوبی برای کل سال آینده اتخاذ کردیم که از کجا و چگونه خریدها انجام بگیرد. این به معنای این است که بخش صنعت و خدمات ما فعال هستند و تلاش می‌کنند.

روحانی گفت: در جلسه اقتصادی هفته قبل ما تصمیمات خوبی برای سال ۹۹ اتخاذ کردیم که چگونه خرید‌ها انجام شود و از کجا خرید شود؟ این به معنای این است که بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، برق، نفت و گاز ما فعال هستند و تلاش می‌کنند، اما بهداشت و درمان بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد.

روحانی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که برای پرداخت در نظر گرفتیم، نسبت به همه آنها در جلسه اقتصادی تصمیم گرفتیم. ما در حد توان کشور، کشوری هستیم که در برخی امور قدم‌های خوبی برداشتیم مثلاً در ماه آینده وقتی یارانه پرداخت می‌شود هم آنجا اعتبار یک میلیونی به همه خانواده‌ها داده می‌شود و در مدت ۲۴ ماه از یارانه کم می‌شود. برای کسب و کارهایی که آسیب دیده‌اند هم رقمی را مدنظر قرار دادیم.

آمریکایی‌ها در حوزه درمانی هم تروریست هستند

رئیس جمهور بیان کرد: آمریکایی‌ها همیشه یکجانبه گرا بودند و در روند این بیماری (ویروس کرونا) دوباره تفکرات غلط خود را ادامه می‌دهند؛ آمریکایی‌ها مصوبات بهداشت جهانی را نقض می‌کند و در حوزه درمانی هم تروریست هستند.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: از صندوق‌های بین المللی می‌خواهیم به وظایفشان عمل کنند و اگر بین ما و دیگر کشور‌ها تبعیضی قائل شوند برای ما قابل قبول نیست. بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند که صندوق بین المللی پول باید به وظیفه خود عمل کند. ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. اگر در این شرایط سخت به وظایفشان عمل نکنند دنیا قضاوت دیگری نسبت به آنها خواهند داشت. البته مردم تاب آوری خوبی دارند؛ در زمینه بهداشت و مسائل پزشکی برای تامین ارز مشکلی نداریم.

رئیس جمهور یادآور شد: مسئله مهم دیگر روند جدید برای مبارزه با کرونا است. موج اول از ۳۰ بهمن آغاز شد اولین روزی که متوجه ورود کرونا به کشور شدیم؛ من تاکید کردم که به مردم واقعیت را بگویید.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه اساس مقابله با کرونا کمک به مردم است، گفت: بدون مردم هیچ موفقیتی در پیش نخواهیم داشت؛ ضمن اینکه در تامین مواد غذایی مشکلی نداریم. امروز فاصله گذاری اجتماعی داریم، اما پیوند‌های ملی ما باید از هر روز دیگر بیشتر باشد. از شنبه موج دوم مبارزه با کرونا در کشور آغاز می شود و این دوره نیازمند همکاری همه مردم بوده و سخت تر از دوره قبل است.

روحانی خاطر نشان کرد: در مبارزه با کرونا بحث دولت نیست بلکه همه ملت است، امروز فاصله گذاری اجتماعی داریم و این درست است، اما پیوند‌های ملی ما باید از هر روز دیگر محکم‌تر شود.

او با تاکید بر اینکه نباید این فاصله اجتماعی فاصله ملی برای ما درست کند، اظهار کرد: ما اتحاد ملی می‌خواهیم، اما فاصله اجتماعی هم می‌خواهیم تا زمانی که از این مشکلات عبور کنیم، ما با کمک مردم و نیرو‌های مسلح برای مبارزه با کرونا و تامین زنندگی مردم وارد شدیم ما تلاشمان بر این بود که هم در مقابله با کرونا ایستادگی کنیم هم نیازمند‌های ضروری زندگی تامین شود ما مرگ کرونایی را قبول نداریم باید این به حداقل ممکن برسد ما مرگ ناشی از گرسنگی را هم قبول نداریم.

روحانی گفت: ما باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم برای مقابله با کرونا جان نیاز به نان دارد نیاز به برق و گاز داریم ما همه نیازمندی‌ها را با هم در نظر می‌گیریم، اما اولویت‌بندی وجود دارد گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود، ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم ما با همه تلاش به مقابله با کرونا آمدیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موج اول مقابله با کرونا تا جمعه ادامه می‌یابد، اظهار داشت: شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است، ولی امکان پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند. ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را نیز در حدی که امکان پذیر است انجام دهیم و همزمان مبارزه با کرونا را نیز انجام دهیم. مبارزه قبلی، مبارزه نشسته در خانه و امروز مبارزه ایستاده در صحنه فعالیت اقتصادی است و معلوم است دومی سخت‌تر است. راهی جز این پیش روی ما نیست که ما این کار را انجام ندهیم.

او بیان کرد:، اما اگر کسی پیشنهاد بدهد ۳ هفته تعطیل و در آن مدت حقوق هم تعطیل باشد ببینیم چه کسی قبول می‌کند؟! می‌گویند تعطیل باشد و حقوق هم صد در صد بگیریم نه ۹۵ درصد. برخی از کشور‌ها از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندان باید برای مقابله با کرونا داده شود ما که چنین کاری را شروع نکردیم و فعلاً در دستور کار ما نیست و همه حقوق را کامل دریافت می‌کنند. برای کارمند سخت نیست در خانه بماند، اما برای کارگری که اگر روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی برای غذای شب ندارد چه باید بکنیم؟ برای افرادی که کسب و کارشان در این ۲ ماه تقریباً تعطیل شده چه کنیم؟ چک‌ها، بدهکاری‌ها و اجاره مغازه‌هایشان را دارند و خیلی مشکلات داریم پس باید اینجا دو امر سلامت و مبارزه با کرونا و هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات را تلفیق کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است، تصریح کرد: بله، جایی ممکن است شغلی با پروتکل‌های بهداشتی سازگار نباشد مانند پر ریسک‌ها، آنجا اجازه فعالیت نمی‌دهیم و باید قابل جمع باشد. معیار اینجا پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان است. اگر این وزارت گفت این کار با این پروتکل امکان پذیر است ما این کار را انجام می‌دهیم. اگر گفت قابل جمع نیست ما آنجا سلامت را ترجیح می‌دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها آمدند کشور را تفکیک کردند و چند استان که شرایط بدی داشتند را قرنطینه کردند و استان‌های دیگر را باز گذاشتند، گفت: البته ما هم می‌توانیم به تدریج این قدم‌ها را برداریم، اما هنوز زود است. روز گذشته با برخی استان‌ها صحبت می‌کردیم که می‌گفتند استان‌های سفید هستند، اما از من می‌خواستند مدارس الان آغاز نشود ما هم گفتیم هیچ عجله‌ای برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نداریم. ممکن است برخی از کار‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ما مانند سینما، تئاتر و خیلی از فعالیت‌های ما اینگونه باشد، مساجد ما و اماکن مقدس ما اینجور باشد و خیلی جا‌ها باید صبر کنیم و با تامل جلو برویم.

روحانی با بیان اینکه در کسب و کار هم شرط این است که تمام اصول مورد مراعات قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم وزارت بهداشت و هم وزارت کشور کار بسیار بزرگی را برای تلفیق این امور انجام دادند و جلسات متعدد گذاشتند. نیرو‌های مسلح در همه موارد همکاری کردند و در این مورد هم همکاری می‌کنند. ما برای نظارت بر اصناف و کسب و کار‌ها قاعدتاً به کمک بسیج نیاز داریم.

او افزود: وقتی ممکن است در حمل و نقل هم نیاز داشته باشیم که وابسته به شرایط است. در یک اتوبوس باید ۲۰ نفر داخل بروند و صف ۲۰۰ نفره ایستاده است که با نصیحت ممکن است گوش نکنند و اینجا لازم است ظرفیت اتوبوس مشخص و اعلام شود و پس از تکمیل ظرفیت باید در اتوبوس بسته شود و در این شرایط شاید به کمک نیاز باشد. ما باید با تلفیق امور کار خود را پیش ببریم و جلو برویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما این مرحله را به سه مرحله تقسیم کردیم، تاکید کرد: کسب و کار‌ها و فعالیت‌های پر ریسک را تا اطلاع ثانوی کنار گذاشتیم. شهرستان‌ها و استان‌ها را گفتیم از شنبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیتشان آغاز شود، اما تهران را یک هفته تاخیر انداختیم تا همه شرایط ما شرایط درست و مهیایی باشد.

او ادامه داد: همانطور که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید ما امروز در مرحله کنترل هستیم و اضطراب آنچنانی نداریم. همه بخش‌های پزشکی ما آماده هستند و الحمدلله به هر بیمارستانی زنگ می‌زنیم، هم تخت و هم آی‌سی‌یو خالی داریم. این مهم است که هر دو خالی دارد پس باید حساب شده جلو برویم و مردم ما باید ما را کمک و یاری کنند.

رئیس جمهور خطاب به مردم عنوان کرد: من از مردم خاضعانه تشکر و در برابرشان تعظیم می‌کنم که در این مدت یاری و کمک کردند. اکثریت قاطع چهره‌های سیاسی هم با سخنان بسیار خوب خود کمک کردند. ان شاءالله روزنامه‌ها هم همانطور که صدا و سیما ما را یاری می‌کند، ما را یاری کنند. این مرحله کمی سخت‌تر از مرحله قبل است و در این مرحله سخت باید قدم به قدم و یاری هم جلو برویم.

روحانی اظهار داشت: در اینجا جا دارد از همه نیرو‌ها و قوای دیگر، نیرو‌های مسلح، همه اقشار مردم و نهاد‌ها و مقام معظم رهبری تشکر ویژه کنم که هر جا نیاز به یاری داشتیم به ما کمک کردند. ان شاءالله به یاری هم این مسیر را ادامه می‌دهیم و هم سلامت مردم و هم نیازمندی‌های ضروری مردم، هم دنیا هم آخرت، هم علم هم دین را داشته باشیم.

رئیس جمهور در پایان افزود: تفکیک در این امور ناصحیح و تفکیک ناپذیر است. ان شاءالله امیدواریم عنایت، ولی عصر شامل حال ما شود و از دعا و عنایات او بهره‌مند شویم و با کمک هم ان شاءالله از این مرحله سخت عبور کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها