کد خبر: 579946
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

ابوذر ندیمی: دولت بپذیرد که تنگای اقتصادی بر مردم آثار غیرقابل کنترلی خواهد داشت/ دولت عاجز نیست اما عزمی برای حل مشکلات اقتصادی مردم ندارد/ باید باتوجه به شرایط کرونا بودجه 99 اصلاح شود

ابوذر ندیمی: دولت بپذیرد که تنگای اقتصادی بر مردم آثار غیرقابل کنترلی خواهد داشت/ دولت عاجز نیست اما عزمی برای حل مشکلات اقتصادی مردم ندارد/ باید باتوجه به شرایط کرونا بودجه 99 اصلاح شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: بحران کرونا علاوه بر تهدید سلامت و حتی جان مردم، به یک تهدید بزرگ علیه اقتصاد کشور بدل شده است، به نحوی که بسیاری از مشاغل از آن آسیب‌ دیده‌اند. در این میان دولت سعی می‌کند که با اتخاذ تدابیری مانند اعطای وام یک‌میلیونی به اقشار ضعیف از میزان مشکلات اقتصادی بکاهد اما این نوع عملکرد دولت منتقدان سفت و سختی دارد زیرا بسیاری از کارشناسان باور دارند که اولا دولت نباید دستور بازگشت مردم به مشاغلشان را صادر می‌کرد و ثانیا دادن یک میلیون تومان آن هم با سود 12درصد هیچ گرهی را باز نمی‌کند.

ابوذر ندیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم درباره پیامدهای اقتصادی کرونا و راهکارهای دولت برای کاهش آن به «نامه‌نیوز» گفت: «به طور طبیعی رویکرد دولت باید در مسئله کرونا مانند رویکردی باشد که در زمان سیل، زلزله یا هر اتفاق طبیعی دیگر رخ می‌دهد؛ یعنی دولت باید به کرونا به عنوان یک اتفاق خارج از اراده و یک بحران ملی نگاه کند و همان‌طور که در سیل یا زلزله خود را موظف می‌داند که به جبران خسارت مردم بپردازد، در این موضوع هم همین‌طور عمل کند و از عهده احتیاجات و خسارات مالی برآید. از سوی دیگر در سنجش مالی خسارات کرونا، هزینه‌های بهداشتی که خود مردم پرداخت می‌کنند و از دوش دولت برداشته شده، نادیده گرفته می‌شود؛ برای مثال بسیاری از مردم خود را در بیمارستان‌های خصوصی درمان می‌کنند یا در خانه می‌مانند و خود هزینه درمان را می‌دهند که این هم یک هزینه تحمیلی دیگر به مردم است».

او ادامه داد: «دیگر آنکه درآمد خرده‌فروش‌ها، کسبه یا بخش کشاورزی، صنعتی و خدماتی از دو سو لطمات جدی اقتصادی دیده‌اند؛ از یک‌سو تقاضا برای آنها محدود شده است که بیشتر به تغییر الگوی مصرف مردم در ایام بحران کرونا بازمی‌گردد و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای کسب‌وکارشان به وجود آمده است. دولت باید به همه اینها رسیدگی کند و از کسانی که کارشان لطمه دیده حمایت کند و صدالبته از کارگران روزمزدی حمایت کند که معاش آنها بسته به درآمد روزانه‌شان است. اینکه دولت می‌گوید یک میلیون تومان وام به اقشار شعیف می‌دهد، محل نقد گسترده اجتماعی است زیرا اولا این عدد دردی از دردهای مردم دوا نمی‌کند و ثانیا بر همین رقم اندک هم 12درصد سود می‌گیرد. دولت باید پذیرد که تنگنای اقتصادی مردم حادثه خوشایندی نیست و آثار غیرقابل کنترلی خواهد داشت. از طرفی نهادهای دیگر هم مدام نگویند که مسئول همه‌چیز دولت است. واقعیت این است که مردم حکومت را یک‌پارچه می‌بینند و دولت را از قوای دیگر یا نهادهای دیگر جدا نمی‌دانند؛ بنابراین همه نهادها و قوا باید با یکدیگر مترصد رفع بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا باشند».

ندیمی درباره اقداماتی که دولت در این مقطع می‌تواند انجام دهد، اظهار کرد: «نخست آنکه مجلس و دولت در همین مدتی که تا پایان دوره دهم باقی مانده است باید بودجه را اصلاح کنند زیرا هنوز در ابتدای سال قرار داریم و لازم است بودجه باتوجه به شرایط جدید بسته شود و باید هزینه‌های عمومی با شرایط جدید تطبیق داده شود. دوم آنکه در عین حال که می‌پذیریم دولت برای پرداخت‌های آنی متکی به درآمدهاست اما می‌تواند تعهداتی بدهد که آنها را در آینده اجرا کند و سوم مدیریت یکپارچه اقتصادی در کشور ایجاد شود. دولت درست می‌گوید که در شرایط کنونی منابع مالی در اختیار ندارد اما می‌تواند منابع را جابه‌جا کند؛ بنابراین دولت عاجز نیست اما عزمی برای حل مشکلات اقتصادی مردم ندارد».

این نماینده پیشین مجلس در پایان در پاسخ به این پرسش که دولت مبلغی که از صندوق توسعه وام گرفته است را آیا صرفا در مسیر حل مشکلات ناشی از کرونا مصرف می‌کند یا خیر، گفت:‌ »این مبلغ به صورت کلی برداشت شده است و هر اقدامی می‌توان با آن انجام داد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها